Lisätty todellisuus ruoan tunnistuksessa
Rajamäki, Toni (2021)
Rajamäki, Toni
2021
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106155906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106155906
Tiivistelmä
Lisättyä todellisuutta ruokailun parissa ei ole tutkittu vielä paljoakaan. Tämä johtuu suureksi osaksi siitä, että havaittu maku koostuu usean eri aistin tuloksena, mikä tekee aiheen tutkimisesta haastavan. Tässä työssä keskitytään kuitenkin vain visuaaliseen aistiin ja sen vaikutukseen ruokailukokemuksessa. Työssä käsitellään ensin konenäköä ja tunnistamista yleisesti, jonka jälkeen syvennytään vielä merkkipohjaiseen tunnistukseen. Näiden jälkeen esitellään sovellus, joka mahdollistaa ruoan visuaalisen ulkonäön muokkaamisen.
Sovelluksen ideana on, että muokattavan ruoan päälle asetettaisiin syötävä tunnistusmerkki etukäteen. Sovellus löytää kuvasta merkin ja asettaa sen tilalle digitaalisen objektin virtuaalilasien näkymään. Seuraavaksi käyttäjän katsoessa virtuaalilasien läpi, ruoan tilalla on valittu kolmiulotteinen objekti, jonka pitäisi nyt näyttää miellyttävämmältä kuin alkuperäinen. Tämä voisi johtaa mieluisampaan havaittuun makuun. Sovelluksen avulla voitaisiin tämä vuoksi mahdollisesti edistää terveellisiä elämäntapoja ja hyvinvointia.
Työssä arvioidaan lisätyn todellisuuden luonnollisuutta merkkipohjaisessa toteutuksessa kahdessa eri osiossa. Ensimmäisessä osiossa on kehitetty ohjelma mittaamaan onnistuneiden ja epäonnistuneiden tunnistusten suhdetta. Toisessa osiossa pyritään selvittämään, mitkä eri tekijät vaikuttivat lisätyn todellisuuden havaittuun luonnollisuuteen ja kuinka paljon.
Lopuksi työssä eritellään ja analysoidaan luonnollisuuteen vaikuttavia tekijöitä eri näkökulmista. Tutkielmassa pohditaan myös sitä, mistä vaikutukset johtuivat ja miten tunnistusmerkki vaikutti tuloksiin. Tutkimus osoittaa, että tunnistustarkkuustestin tuloksilla on yhteys koehenkilöiden havaitsemaan ruoan luonnollisuuteen. Työ ottaa lopuksi kantaa siihen, mitkä ovat tärkeimpiä optimoitavia tekijöitä laadukkaassa lisätyn todellisuuden ruoka sovelluksessa.
Sovelluksen ideana on, että muokattavan ruoan päälle asetettaisiin syötävä tunnistusmerkki etukäteen. Sovellus löytää kuvasta merkin ja asettaa sen tilalle digitaalisen objektin virtuaalilasien näkymään. Seuraavaksi käyttäjän katsoessa virtuaalilasien läpi, ruoan tilalla on valittu kolmiulotteinen objekti, jonka pitäisi nyt näyttää miellyttävämmältä kuin alkuperäinen. Tämä voisi johtaa mieluisampaan havaittuun makuun. Sovelluksen avulla voitaisiin tämä vuoksi mahdollisesti edistää terveellisiä elämäntapoja ja hyvinvointia.
Työssä arvioidaan lisätyn todellisuuden luonnollisuutta merkkipohjaisessa toteutuksessa kahdessa eri osiossa. Ensimmäisessä osiossa on kehitetty ohjelma mittaamaan onnistuneiden ja epäonnistuneiden tunnistusten suhdetta. Toisessa osiossa pyritään selvittämään, mitkä eri tekijät vaikuttivat lisätyn todellisuuden havaittuun luonnollisuuteen ja kuinka paljon.
Lopuksi työssä eritellään ja analysoidaan luonnollisuuteen vaikuttavia tekijöitä eri näkökulmista. Tutkielmassa pohditaan myös sitä, mistä vaikutukset johtuivat ja miten tunnistusmerkki vaikutti tuloksiin. Tutkimus osoittaa, että tunnistustarkkuustestin tuloksilla on yhteys koehenkilöiden havaitsemaan ruoan luonnollisuuteen. Työ ottaa lopuksi kantaa siihen, mitkä ovat tärkeimpiä optimoitavia tekijöitä laadukkaassa lisätyn todellisuuden ruoka sovelluksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]