Nick Carrawayn hahmon ambivalentin seksuaalisuuden luenta Baz Luhrmannin The Great Gatsby -elokuvassa
Turpeinen, Susanna (2021)
Turpeinen, Susanna
2021
Kirjallisuustieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105165035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105165035
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkin Baz Luhrmannin ohjaamaa vuoden 2013 elokuvaa The Great Gatsby, ja sitä miten tarinan kertojan, Nick Carrawayn hahmon seksuaalisuuden ambivalenssia siinä esitetään. Luhrmannin elokuva on adaptaatio F. Scott Fitzgeraldin vuonna 1925 julkaistusta The Great Gatsby -kirjasta. Tutkin Nickin hahmon seksuaalisuuden ambivalenssia queer-teorian avulla, ja hyödynnän tutkimuksessani queer-poliittisen luennan metodia. Lähestyn analyysia ensiksi Nickin kerronnan kautta hyödyntäen Dorrit Cohnin kertovan ja kokevan minän käsitteitä. Pyrin selvittämään, miten Nick kertoo kirjassa tapahtumista ja mitä Nickin kerronnasta selviää lukijalle. Tämän jälkeen pohdin kerronnan adaptoimista Luhrmannin elokuvassa hyödyntäen Linda Hutcheonin adaptaatioteoriaa. Varsinaisessa analyysikappaleessa pohdin tarkemmin kahta Nickin suhdetta. Ensimmäinen näistä on Nickin New Yorkissa tapaaman valokuvaajan Chester McKeen kanssa, ja toinen Nickin serkun Daisy Buchananin lapsuudenystävän Jordan Bakerin kanssa.
Tutkin näitä kahta Nickin suhdetta ensiksi The Great Gatsby -teoksessa, ja pyrin selvittämään miten Nickin hahmon seksuaalisesti ambivalenttia luenta voidaan ymmärtää kirjassa. Tämän jälkeen vertailen suhteiden rakentumista elokuvassa, ja pyrin lopulta vastaamaan kysymykseen, miten nämä suhteet vaikuttavat Nickin hahmon seksuaalisuuden ambivalenttiin luentaan Luhrmannin elokuvassa. Analyysissani hyödynnän paikoin aikaisempaa Fitzgeraldin teoksesta tehtyä tutkimusta sekä viittaan myös Luhrmannin elokuvasta kirjoitettuihin pohdintoihin. Tärkeä osa tutkimustani on myös kirjoitusajan historiallisen kontekstin, eli Amerikan 1920-luvun alun pohtiminen suhteessa (homo)seksuaalisuuteen, ja miten historiallinen tausta voidaan lukea tärkeänä osana teoksen queer-poliittista luentaa.
Johtopäätöksissä totean, että Luhrmannin elokuva tukee Nickin hahmon ambivalentin seksuaalisuuden luentaa vain paikoin, sillä Luhrmann vaikuttaa keskittyvän elokuvassaan lähinnä Gatsbyyn. Luhrmann tunnistaa Nickin hahmon seksuaalisuuden epävarmuuden, mutta ymmärtää sen vain suhteessa Gatsbyyn. Elokuvasta puuttuu esimerkiksi Jordanin ja Nickin suhde lähes kokonaan, joka poistaa hienovaraisempaa queer-subtekstiä tarinasta. Myös Mr McKeen roolia on muutettu, ja Nickin hahmon mahdollinen seksuaalinen ambivalenssi esitetään heteroseksuaalisuuden kautta, osoittaen miten vähän queer-representaatiota Hollywoodin elokuvissa edelleen on.
Tutkin näitä kahta Nickin suhdetta ensiksi The Great Gatsby -teoksessa, ja pyrin selvittämään miten Nickin hahmon seksuaalisesti ambivalenttia luenta voidaan ymmärtää kirjassa. Tämän jälkeen vertailen suhteiden rakentumista elokuvassa, ja pyrin lopulta vastaamaan kysymykseen, miten nämä suhteet vaikuttavat Nickin hahmon seksuaalisuuden ambivalenttiin luentaan Luhrmannin elokuvassa. Analyysissani hyödynnän paikoin aikaisempaa Fitzgeraldin teoksesta tehtyä tutkimusta sekä viittaan myös Luhrmannin elokuvasta kirjoitettuihin pohdintoihin. Tärkeä osa tutkimustani on myös kirjoitusajan historiallisen kontekstin, eli Amerikan 1920-luvun alun pohtiminen suhteessa (homo)seksuaalisuuteen, ja miten historiallinen tausta voidaan lukea tärkeänä osana teoksen queer-poliittista luentaa.
Johtopäätöksissä totean, että Luhrmannin elokuva tukee Nickin hahmon ambivalentin seksuaalisuuden luentaa vain paikoin, sillä Luhrmann vaikuttaa keskittyvän elokuvassaan lähinnä Gatsbyyn. Luhrmann tunnistaa Nickin hahmon seksuaalisuuden epävarmuuden, mutta ymmärtää sen vain suhteessa Gatsbyyn. Elokuvasta puuttuu esimerkiksi Jordanin ja Nickin suhde lähes kokonaan, joka poistaa hienovaraisempaa queer-subtekstiä tarinasta. Myös Mr McKeen roolia on muutettu, ja Nickin hahmon mahdollinen seksuaalinen ambivalenssi esitetään heteroseksuaalisuuden kautta, osoittaen miten vähän queer-representaatiota Hollywoodin elokuvissa edelleen on.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]