Strategiset kumppanuudet tietointensiivisessä palvelutoiminnassa
Osara, Janmiikka (2021)
Osara, Janmiikka
2021
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105034317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105034317
Tiivistelmä
Kandidaatintyön tarkoituksena oli selvittää, mitä tietointensiivisellä palvelutoiminnalla tarkoitetaan ja miten strategiset kumppanuudet mukautuvat tähän kontekstiin. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena Arlene Finkin menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen pääongelmaksi muodostui, kuinka tietointensiivisiä palveluita tuottava organisaatio luo arvoa strategisesti merkittäville asiakkaille. Päätutkimuskysymykseen vastattiin yhdistämällä aikaisempien tutkimusten ja kirjallisuudessa esiintyvien tietointensiivisten organisaatioiden ja niiden strategisesti merkittävien asiakkaiden väliseen kumppanuuteen liittyviä näkemyksiä. Nämä näkemykset liittyivät taas vahvasti strategisen kumppanuuden vuorovaikutusta, kehitystä ja menestystä selittäviin tekijöihin ja havaintoihin.
Tutkimuksessa edettiin siten, että ensin määriteltiin, mitä tietointensiivisellä organisaatiolla, palvelulla ja palvelutoiminnalla tarkoitetaan, minkä jälkeen tarkastelu siirtyi tietointensiivisessä organisaatiossa tapahtuvan arvonluonnin kautta siinä vallitseviin strategisiin kumppanuuksiin. Viimeisessä luvussa esitettiin tutkimuksen tulokset, jossa yhdistyvät tutkimuskysymysten vastaukset tiivistetyssä muodossa. Lopuksi arvioitiin tutkimuksen onnistumista ja merkittävyyttä sekä esiteltiin jatkotutkimusehdotuksia.
Tutkimuksessa havaittiin, että tietoon ja osaamiseen perustuvilla palveluilla on suuri merkitys taloudelle ja tuottavuudelle. Verkostoitumisen ollessa yhä kiivaampaa, avoimessa kilpailussa pärjätäkseen organisaatioiden on tehtävä entistä tiiviimpää yhteistyötä keskenään. Tietointensiivisen organisaation ja sen asiakkaan yhteistyön kehittyessä syvälle tasolle, voi osapuolten välille muodostua intensiivinen ja monimuotoinen suhde, strateginen kumppanuus. Tutkimuksessa todettiin, että strategisen kumppanuuden perusta on luottamuksellisissa suhteissa, missä tietopääomaa luodaan ja hyödynnetään jatkuvasti yhdessä. Tutkimuksessa tuli ilmi, että tietointensiivisen organisaation ja sen asiakkaan välinen suhde kehittyy sitoutumisen tason ja asiakassuhteen luonteen kasvaessa aina kohti strategisesti merkittävän kumppanuuden tasoa. Keskeisimpänä tuloksena tunnistettiin kyseiselle kumppanuudelle viisi menestystä selittävää tekijää. Luottamuksen ja vuorovaikutuksen lisäksi menestystekijät liittyivät vahvasti johtamiskäytäntöihin, osapuolten kykyyn saavuttaa suhteessa määritellyt odotukset, selvien päämäärien ja tavoitteiden laatimiseen sekä osapuolten väliseen yhteensopivuuteen. Tutkimuksessa havaittiinkin, että onnistuessaan strateginen kumppanuus on potentiaalinen tapa lisätä organisaation tietopääomaa ja kilpailukykyä.
Tutkimuksessa edettiin siten, että ensin määriteltiin, mitä tietointensiivisellä organisaatiolla, palvelulla ja palvelutoiminnalla tarkoitetaan, minkä jälkeen tarkastelu siirtyi tietointensiivisessä organisaatiossa tapahtuvan arvonluonnin kautta siinä vallitseviin strategisiin kumppanuuksiin. Viimeisessä luvussa esitettiin tutkimuksen tulokset, jossa yhdistyvät tutkimuskysymysten vastaukset tiivistetyssä muodossa. Lopuksi arvioitiin tutkimuksen onnistumista ja merkittävyyttä sekä esiteltiin jatkotutkimusehdotuksia.
Tutkimuksessa havaittiin, että tietoon ja osaamiseen perustuvilla palveluilla on suuri merkitys taloudelle ja tuottavuudelle. Verkostoitumisen ollessa yhä kiivaampaa, avoimessa kilpailussa pärjätäkseen organisaatioiden on tehtävä entistä tiiviimpää yhteistyötä keskenään. Tietointensiivisen organisaation ja sen asiakkaan yhteistyön kehittyessä syvälle tasolle, voi osapuolten välille muodostua intensiivinen ja monimuotoinen suhde, strateginen kumppanuus. Tutkimuksessa todettiin, että strategisen kumppanuuden perusta on luottamuksellisissa suhteissa, missä tietopääomaa luodaan ja hyödynnetään jatkuvasti yhdessä. Tutkimuksessa tuli ilmi, että tietointensiivisen organisaation ja sen asiakkaan välinen suhde kehittyy sitoutumisen tason ja asiakassuhteen luonteen kasvaessa aina kohti strategisesti merkittävän kumppanuuden tasoa. Keskeisimpänä tuloksena tunnistettiin kyseiselle kumppanuudelle viisi menestystä selittävää tekijää. Luottamuksen ja vuorovaikutuksen lisäksi menestystekijät liittyivät vahvasti johtamiskäytäntöihin, osapuolten kykyyn saavuttaa suhteessa määritellyt odotukset, selvien päämäärien ja tavoitteiden laatimiseen sekä osapuolten väliseen yhteensopivuuteen. Tutkimuksessa havaittiinkin, että onnistuessaan strateginen kumppanuus on potentiaalinen tapa lisätä organisaation tietopääomaa ja kilpailukykyä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7047]