Massaräätälöitävän tuotteen suunnitteluprosessi
Antinluoma, Mika (2021)
Antinluoma, Mika
2021
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105044428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105044428
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuustutkimuksen tarkoituksena on selvittää massaräätälöintiin liittyvä teoria ja millainen massaräätälöitävä tuote on ominaisuuksiltaan. Lisäksi työssä perehdytään tarkemmin massaräätälöitävien tuotteiden suunnitteluprosessiin ja niissä käytettäviin työkaluihin. Työn tavoitteena on muodostaa peruskäsitys massaräätälöitävien tuotteiden ominaisuuksista ja niiden suunnitteluprosessista.
Massaräätälöinti on tuotantostrategia, jolla pyritään tuottamaan varioituvia tuotteita pienillä kustannuksilla. Yritysten välinen kilpailu ja asiakkaiden parempi markkinatietoisuus on pakottanut yritykset tuottamaan tuotteita, jotka vastaavat paremmin asiakkaiden vaatimuksiin. Massaräätälöinnissä tuotteen variointi voi kohdistua tuotteen toimintoihin tai sen ulkonäköön. Asiakkaat kokevat saavansa enemmän arvoa heidän vaatimuksiinsa räätälöidystä tuotteesta, joten asiakkaat ovat valmiita maksamaan myös siitä enemmän kuin massatuotannolla tuotetusta tuotteesta. Massaräätälöinnin toteuttaminen vaatii modulaarista tuoterakennetta, joustavaa tuotantojärjestelmää ja suurempaa vuorovaikutusta asiakkaiden ja yrityksen välillä.
Modulaarista tuoterakennetta pidetään hyvänä tapana tuottaa tuotevariaatiota ilman, että kustannukset nousisivat liikaa. Modulaarinen tuote koostuu moduuleista, jotka kiinnitetään toisiinsa niiden rajapinnoista. Rajapintojen täytyy olla standardisoituja, jotta moduulien vaihtelu toistensa kanssa olisi mahdollista. Modulaariset tuotteet voivat muodostaa tuoteperheitä. Saman tuoteperheen tuotteet perustuvat samaan tuotealustaan. Tuotealustaan voidaan liittää erilaisia moduuleita, joilla voidaan muodostaa erilaisia tuotekonfiguraatioita.
Modulaarista tuotetta suunniteltaessa, on tärkeä miettiä, miten tuotteen toiminnot jaetaan moduuleihin. Tuotteen jakamista moduuleihin kutsutaan moduloinniksi. Tuotteen modulointia varten on olemassa paljon erilaisia työkaluja. Modulaaristen tuotteiden suunnitteluun voidaan käyttää esimerkiksi Modular Function Deployment-menetelmää tai Brownfield-prosessia. Modulaarista tuotevalikoimaa muodostettaessa täytyy myös miettiä, mitkä tuotekonfiguraatiot yritys rajaa pois tuotevalikoimastaan. Turhien tuotekonfiguraatioiden pois rajaamisella, selkeytetään tuotevalikoimaa, mikä helpottaa asiakkaan valintaprosessia. Tuoteperhettä suunniteltaessa pyritään muodostamaan tuoteperhe, jonka tuotteet ovat mahdollisimman yhtenäisiä, mutta joilla pystytään vastaamaan asiakkaiden vaatimuksiin. Tuotteiden yhtenäisyydellä pyritään pitämään kustannukset alhaisina.
Massaräätälöinti on tuotantostrategia, jolla pyritään tuottamaan varioituvia tuotteita pienillä kustannuksilla. Yritysten välinen kilpailu ja asiakkaiden parempi markkinatietoisuus on pakottanut yritykset tuottamaan tuotteita, jotka vastaavat paremmin asiakkaiden vaatimuksiin. Massaräätälöinnissä tuotteen variointi voi kohdistua tuotteen toimintoihin tai sen ulkonäköön. Asiakkaat kokevat saavansa enemmän arvoa heidän vaatimuksiinsa räätälöidystä tuotteesta, joten asiakkaat ovat valmiita maksamaan myös siitä enemmän kuin massatuotannolla tuotetusta tuotteesta. Massaräätälöinnin toteuttaminen vaatii modulaarista tuoterakennetta, joustavaa tuotantojärjestelmää ja suurempaa vuorovaikutusta asiakkaiden ja yrityksen välillä.
Modulaarista tuoterakennetta pidetään hyvänä tapana tuottaa tuotevariaatiota ilman, että kustannukset nousisivat liikaa. Modulaarinen tuote koostuu moduuleista, jotka kiinnitetään toisiinsa niiden rajapinnoista. Rajapintojen täytyy olla standardisoituja, jotta moduulien vaihtelu toistensa kanssa olisi mahdollista. Modulaariset tuotteet voivat muodostaa tuoteperheitä. Saman tuoteperheen tuotteet perustuvat samaan tuotealustaan. Tuotealustaan voidaan liittää erilaisia moduuleita, joilla voidaan muodostaa erilaisia tuotekonfiguraatioita.
Modulaarista tuotetta suunniteltaessa, on tärkeä miettiä, miten tuotteen toiminnot jaetaan moduuleihin. Tuotteen jakamista moduuleihin kutsutaan moduloinniksi. Tuotteen modulointia varten on olemassa paljon erilaisia työkaluja. Modulaaristen tuotteiden suunnitteluun voidaan käyttää esimerkiksi Modular Function Deployment-menetelmää tai Brownfield-prosessia. Modulaarista tuotevalikoimaa muodostettaessa täytyy myös miettiä, mitkä tuotekonfiguraatiot yritys rajaa pois tuotevalikoimastaan. Turhien tuotekonfiguraatioiden pois rajaamisella, selkeytetään tuotevalikoimaa, mikä helpottaa asiakkaan valintaprosessia. Tuoteperhettä suunniteltaessa pyritään muodostamaan tuoteperhe, jonka tuotteet ovat mahdollisimman yhtenäisiä, mutta joilla pystytään vastaamaan asiakkaiden vaatimuksiin. Tuotteiden yhtenäisyydellä pyritään pitämään kustannukset alhaisina.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]