Logolaukun lukuohje: Marimekon kylkiäiskassin representaatiot Instagramissa
Myyryläinen, Laura (2021)
Myyryläinen, Laura
2021
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104294118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104294118
Tiivistelmä
Viime vuosina Marimekon valkopohjaisesta logokassista on muodostunut näkyvä osa katukuvaa. Marimekko jakaa kangaskassia tiettyinä kampanja-aikoina kaupanpäällisenä sellaisille kuluttajille, jotka ostavat Marimekon tuotteita vähintään sadalla eurolla. Tämä tutkielma tarkastelee representaatioita, joita Marimekon kaupanpäälliskassille Instagramissa rakentuu. Tutkielma paikantuu vahvasti suomalaiseen kulttuurimaisemaan, jossa Marimekolla on erityinen paikka.
Tutkielmaa ohjaa bourdieulainen luokkateoria, jossa luokan tunnusmerkkeinä toimivat erilaiset pääomat, kuten sosiaalinen tai taloudellinen pääoma. Tärkeitä käsitteitä ovat myös maku ja muoti, joiden representaatioita kuvista analysoidaan. Logolaukulle rakentuu merkitystä niin suhteessa brändiin kuin sen kuluttajiinkin. Tutkimussuuntana on sosiaalinen konstruktionismi: todellisuus rakentuu vuorovaikutuksessa.
Tutkimusaineisto on kerätty sosiaalisesta mediasta Instagramista. Aineistoa on haettu hakutunnisteilla #marimekko, #marimekkokassi, #logokassi ja #marimekkologobag. Sisällönanalyysia käyttäen aineisto on jaettu seitsemään kategoriaan: Sisustaja, Keräilijä, Kasvoton, Omistaja, Kokonainen, Matkailija ja Uskollinen. Instagramin representaatioissa kylkiäiskassille tuotetaan merkitystä eri tavoilla, ja yksinkertainen logolaukku saa kuvissa moninaisia rooleja.
Muodoltaan yksinkertainen kassi esiintyy harvoissa kuvissa puhtaan funktionaalisena esineenä, joka on tarkoitettu vain tavaroiden kuljettamiseen. Sen sijaan logokassi saattaa olla osa sisustusta tai jopa kuvan ainoa objekti: sillä on siis oltava jotain ladattua arvoa, merkitystä. Analyysin perusteella kassin kautta voidaan rakentaa niin sosiaalista yhteyttä kuin erontekoakin. Eri kategoriat tuottavat eri kulmia luokkapääomista. Joissain kuvissa Marimekko-kassit ovat kuluttamisen tai taloudellisen pääoman representaatioita. Toisissa huomio kiinnittyy sosiaaliseen tai kulttuuriseen pääomaan, onhan taito pukeutua ja asustaa legitiimisti tai ”oikein” omanlaistaan pääomaa.
Tutkielmaa ohjaa bourdieulainen luokkateoria, jossa luokan tunnusmerkkeinä toimivat erilaiset pääomat, kuten sosiaalinen tai taloudellinen pääoma. Tärkeitä käsitteitä ovat myös maku ja muoti, joiden representaatioita kuvista analysoidaan. Logolaukulle rakentuu merkitystä niin suhteessa brändiin kuin sen kuluttajiinkin. Tutkimussuuntana on sosiaalinen konstruktionismi: todellisuus rakentuu vuorovaikutuksessa.
Tutkimusaineisto on kerätty sosiaalisesta mediasta Instagramista. Aineistoa on haettu hakutunnisteilla #marimekko, #marimekkokassi, #logokassi ja #marimekkologobag. Sisällönanalyysia käyttäen aineisto on jaettu seitsemään kategoriaan: Sisustaja, Keräilijä, Kasvoton, Omistaja, Kokonainen, Matkailija ja Uskollinen. Instagramin representaatioissa kylkiäiskassille tuotetaan merkitystä eri tavoilla, ja yksinkertainen logolaukku saa kuvissa moninaisia rooleja.
Muodoltaan yksinkertainen kassi esiintyy harvoissa kuvissa puhtaan funktionaalisena esineenä, joka on tarkoitettu vain tavaroiden kuljettamiseen. Sen sijaan logokassi saattaa olla osa sisustusta tai jopa kuvan ainoa objekti: sillä on siis oltava jotain ladattua arvoa, merkitystä. Analyysin perusteella kassin kautta voidaan rakentaa niin sosiaalista yhteyttä kuin erontekoakin. Eri kategoriat tuottavat eri kulmia luokkapääomista. Joissain kuvissa Marimekko-kassit ovat kuluttamisen tai taloudellisen pääoman representaatioita. Toisissa huomio kiinnittyy sosiaaliseen tai kulttuuriseen pääomaan, onhan taito pukeutua ja asustaa legitiimisti tai ”oikein” omanlaistaan pääomaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7052]