Substanssiosaamisen integroinnin vaikutus asenteisiin ja motivaatioon yliopistomatematiikassa
Tengvall, Mira; Kaarakka, Terhi; Ali-Löytty, Simo Sakari; Nokelainen, Petri (2017-10-31)
Tengvall, Mira
Kaarakka, Terhi
Ali-Löytty, Simo Sakari
Nokelainen, Petri
31.10.2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711082121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711082121
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin substanssiosaamisen integroinnin vaikutusta ensimmäisen vuoden Insinöörimatematiikka 2-opintojakson opiskelijoiden asenteisiin ja motivaatioon matematiikkaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin jakamalla opiskelijat verrokki- ja interventioryhmään, joista toisessa opiskelijat tekivät perinteisiä harjoitustehtäviä koko kurssin kuuden harjoitusviikon ajan ja toisessa opiskelijat tekivät enemmän alasoveltavia tehtäviä harjoitusviikoilla 2-4. Tutkimusta varten muodostettiin kyselylomake, johon opiskelijat vastasivat kolme kertaa kurssin aikana Moodlessa. Tulosten perusteella substanssiosaamisen integroinnilla on vaikutuksia asenteisiin ja motivaation, mutta tulosten vahvistaminen vaatii lisää tutkimuksia. Integroinnilla ei ollut vaikutusta opiskelijoiden tentistä saatuihin pisteisiin.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [19195]