Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • TUNICRIS-julkaisut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • TUNICRIS-julkaisut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Power Optimizations for Transport Triggered SIMD Processors

Multanen, Joonas; Viitanen, Timo; Linjamäki, Henry; Kultala, Heikki; Jääskeläinen, Pekka; Takala, Jarmo; Koskela, Lauri; Simonsson, Jesse; Berg, Heikki; Raiskila, Kalle; Zetterman, Tommi (2015)

 
Avaa tiedosto
PowerOptimizations.pdf (331.6Kt)
Lataukset: 



Multanen, Joonas
Viitanen, Timo
Linjamäki, Henry
Kultala, Heikki
Jääskeläinen, Pekka
Takala, Jarmo
Koskela, Lauri
Simonsson, Jesse
Berg, Heikki
Raiskila, Kalle
Zetterman, Tommi
IEEE
2015

doi:10.1109/SAMOS.2015.7363689
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201702061096

Kuvaus

Peer reviewed
Tiivistelmä
Power consumption in modern processor design is a key aspect. Optimizing the processor for power leads to direct savings in battery energy consumption in case of mobile devices. At the same time, many mobile applications demand high computational performance. In case of large scale computing, low power compute devices help in thermal design and in reducing the electricity bill. This paper presents a case study of a customized low power vector processor design that was synthesized on a 28 nm process technology. The processor has a programmer exposed datapath based on the transport triggered architecture programming model. The paper’s focus is on the RTL and microarchitecture level power optimizations applied to the design. Using register file datapath gating, register file banking and enabling clock gating of individual pipeline stages in pipelined function units, up to one fourth of power and energy savings could be achieved with only a small area overhead. On top of this, for the measured radio applications, the exposed datapath architecture helped to achieve major power improvements in comparison to the traditional VLIW programming model by utilizing optimizations unique to transport triggered architectures.
Kokoelmat
  • TUNICRIS-julkaisut [15325]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste