Imperialistinen trippi Kaukoitään. : Coppolan Ilmestyskirja. Nyt Vietnamin sodan historiatulkintana
Ahonen, Kimmo; Mähkä, Rami (2020-12-11)
Ahonen, Kimmo
Mähkä, Rami
11.12.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012299187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012299187
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Yhdysvaltalaiset Vietnamin sota -elokuvat ovat muokanneet mielikuvia sodasta ja toimineet välineinä kansakunnan menneisyyden hallintaan. Tarkastelemme artikkelissamme Francis Ford Coppolan ohjaamaa Ilmestyskirja. Nyt -elokuvaa (Apocalypse Now, 1979) Vietnamin sodan historiatulkintana. Keskitymme artikkelissamme Ilmestyskirjan historialliseen kontekstualisointiin, jossa sitä tarkastellaan suhteessa Vietnamin sodan ja Hollywoodin Vietnam-kuvausten historiaan. Pohdimme myös Ilmestyskirjan imperialismisuhdetta ja sen luonnetta sotaspektaakkelina. Coppolan Ilmestyskirjan monivaiheinen käsikirjoitus- ja tuotantoprosessi kesti yli vuosikymmenen. Käytämme lähteenämme alkuperäisen teatterilevitykseen tuotetun version (1979) ohella vuonna 2001 julkaistua Redux-versiota. Historialliset elokuvat, jollainen Ilmestyskirjakin on, ovat kertomuksia historiasta ja ovat historiapolitiikan ohella osa historiakulttuuria. Yhdysvaltojen käymän Vietnamin sodan tosiasiallista historiaa katsotaan yhä enemmän elokuvien välittämien representaatioiden luoman harson läpi. Ilmestyskirjan yksittäiset kohtaukset ja sitaatit ovat toistuvien viittausten kohteena populaarikulttuurissa. Analysoimme erityisesti Redux-version ”plantaasikohtausta”, joka kytki tarinan alkuperäisversiota syvemmin Vietnamin sodan, imperialismin ja dekolonisaation historiapoliittiseen kontekstiin. Argumenttimme on, että Ilmestyskirja sekä reflektoi Vietnamin sodan historiaa että osallistui sen ”kirjoittamiseen”, mutta taiteellisuutensa vuoksi enemmän historiakulttuurisena kuin -poliittisena tulkintana Vietnamin sodasta. Coppolan elokuva onkin imperialistinen trippi Yhdysvaltain lähimenneisyyteen.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [16983]