Kasvuympäristön riskitekijät lapsen sosioemotionaaliselle kehitykselle : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Kasurinen, Sonja (2021)
Kasurinen, Sonja
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103172596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103172596
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoitus oli tarkastella viimeaikaisia tutkimustuloksia liittyen lasten kasvuympäristöstä löytyviin sosioemotionaalisen kehityksen riskitekijöihin ja tukikeinoihin. Sosioemotionaalinen kehitys muodostuu sosiaalisesta ja emotionaalisesta, eli tunne-elämän kehityksestä. Sitä voidaan pitää yhtenä kasvun ja kehityksen tärkeimmistä osa-alueista.
Tutkimusartikkelit, jotka muodostivat tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineiston, ovat saatuja hakutuloksia neljästä eri tietokannasta. Aineistonhaku suoritettiin joulukuun 2020 ja tammikuun 2021 aikana. Lopullinen aineisto koostui 18 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joissa käsiteltiin joko edellä mainittuja riskitekijöitä tai tukikeinoja. Aineiston analysoinnin apuna käytettiin laadullista sisällönanalyysia, jonka myötä aineistosta muodostui riskitekijöihin liittyen kuusi alaluokkaa, jotka yhdistyivät kolmeksi yläluokaksi. Tukikeinoihin viittaavista ilmauksista muodostui kolme alaluokkaa, jotka yhdistyivät yhdeksi yläluokaksi. Tämän jälkeen tutkimustuloksia tarkasteltiin ryhmittelyn mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella riskitekijöiksi lukeutuivat vanhemman ja opettajan henkinen pahoinvointi, heikkolaatuinen vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus, vähäinen lapsen ja vanhemman välisten aktiviteettien määrä, uneen liittyvät ongelmat, epäsuotuisat kotiolot ja heikkolaatuinen varhaiskasvatus. Tukikeinoiksi voidaan tulosten perusteella luokitella laadukas ja usein toistuva vuorovaikutus vertaisten tai lapsen ja aikuisen välillä, lapsen ja vanhemman väliset yhteiset aktiviteetit, suotuisat kotiolot, laadukas varhaiskasvatus sekä kasvatuksen laatu ja menetelmät.
Tutkimusartikkelit, jotka muodostivat tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineiston, ovat saatuja hakutuloksia neljästä eri tietokannasta. Aineistonhaku suoritettiin joulukuun 2020 ja tammikuun 2021 aikana. Lopullinen aineisto koostui 18 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joissa käsiteltiin joko edellä mainittuja riskitekijöitä tai tukikeinoja. Aineiston analysoinnin apuna käytettiin laadullista sisällönanalyysia, jonka myötä aineistosta muodostui riskitekijöihin liittyen kuusi alaluokkaa, jotka yhdistyivät kolmeksi yläluokaksi. Tukikeinoihin viittaavista ilmauksista muodostui kolme alaluokkaa, jotka yhdistyivät yhdeksi yläluokaksi. Tämän jälkeen tutkimustuloksia tarkasteltiin ryhmittelyn mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella riskitekijöiksi lukeutuivat vanhemman ja opettajan henkinen pahoinvointi, heikkolaatuinen vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus, vähäinen lapsen ja vanhemman välisten aktiviteettien määrä, uneen liittyvät ongelmat, epäsuotuisat kotiolot ja heikkolaatuinen varhaiskasvatus. Tukikeinoiksi voidaan tulosten perusteella luokitella laadukas ja usein toistuva vuorovaikutus vertaisten tai lapsen ja aikuisen välillä, lapsen ja vanhemman väliset yhteiset aktiviteetit, suotuisat kotiolot, laadukas varhaiskasvatus sekä kasvatuksen laatu ja menetelmät.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8894]