Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ohjelmallisen verkkomainonnan tehostaminen big datan keinoin

Mononen, Tuomas (2021)

 
Avaa tiedosto
MononenTuomas.pdf (773.1Kt)
Lataukset: 



Mononen, Tuomas
2021

Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103012333
Tiivistelmä
Internetsivuilla ja sovelluksissa esiintyy mainontaa, joka on usein kohdennettu eri käyttäjäryhmille tai jopa yksittäisille käyttäjille. Tässä työssä käsitellään sitä, miten erilaisten sovellusten käyttäjistä kerättyä valtavaa datamäärää, eli big dataa, voidaan hyödyntää ohjelmallisen verkkomainonnan tehostamisessa. Käyttäjistä kerätään tiedon jyväsiä, eli dataa, jonka määrä ja laatu vaihtelee. Kerättävä data on myös jatkuvasti muuttuvaa, monimutkaista ja kerätyn datan arvo saattaa laskea ajan kuluessa. Datan avulla muodostetaan erilaisia käyttäjäryhmiä ja käyttäjille määritetään ominaisuuksia, eli niin sanottuja profiileja. Dataa kerätään muun muassa evästeiden avulla ja sosiaalisesta mediasta. Big data muodostuu näitä tiedon jyväsistä.

Ohjelmallisessa verkkomainonnassa on keskitytty erityisesti reaaliaikaiseen huutokauppaan, ja tässä vielä mainosten kohdentamiseen. Reaaliaikainen huutokauppa on prosessi, jossa automatisoidusti huutokaupataan mainospaikkoja mainostajille. Mainosten kohdentaminen perustuu paljolti big datan hyödyntämiseen.

Tutkimuksessa havaittiin, että kirjallisuuden mukaan big datan hyödyntäminen kyllä tehostaa ohjelmallista mainontaa, mutta itse prosessista ei löytynyt tarkkoja kuvauksia. Tämä saattaa johtua siitä, että ala kehittyy tällä hetkellä nopeasti ja aihetta ei ole vielä tutkittu tarpeeksi.

Tämä tutkimus on kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksessa on hyödynnetty pääsääntöisesti Tampereen yliopiston kirjaston tarjoamia aineistoja. Koska kyseessä on nopeasti kehittyvä ja kasvava ala, rajattiin haku ajallisesti vuonna 2015 ja myöhemmin julkaistuihin aineistoihin. Lisäksi hakua rajattiin aineistotyypin ja muiden hakusuodattimien avulla.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9041]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste