"Ei se lapsi siitä rikki mee" : Esiopetusikäisten lasten vanhempien käsityksiä videopelaamisesta ja videopelien ikärajoista
Haarakangas, Nora (2021)
Haarakangas, Nora
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102081982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102081982
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on esiopetusikäisten lasten vanhempien käsitykset videopeleistä ja videopeleihin asetetuista ikärajoista. Tutkimus selvittää, kuinka vakavasti vanhemmat suhtautuvat videopeleihin asetettuihin ikärajoihin. Tämän lisäksi tutkimus kartoittaa, millaisia videopelejä 2020-luvun esikouluikäinen lapsi pelaa ja millaisia vaikutuksia videopelaamisella vanhempien näkökulmasta on lapsen kognitiiviselle sekä fyysiselle kehitykselle.
Tutkimuksen teoriaosuus rakennettiin lainsäädännön sekä mediakasvatuksen ja suojelunäkökulman ympärille. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisesti, laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto muodostui anonyymin kyselylomakkeen avulla kerätyistä vastauksista. Kyselylomakkeen jakelu tapahtui yhteisöpalvelu Facebookin kahdessa suljetussa ryhmässä. Aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimustulosten mukaan esiopetusiässä olevien lasten vanhemmat suhtautuvat videopelien ikärajojen olemassaoloon pääsääntöisesti myönteisesti, mutta käytännössä ikärajoja noudatetaan huonosti. Suurin osa esiopetusikäisten lasten vanhemmista pitää videopelien ikärajoja enemmän suuntaa antavina kuin laillisesti sitovina. Videopelien soveltuvuuden määrittelyssä vanhemmat painottavat omaa pelikohtaista arviointiaan sekä oman lapsensa valmiuksien tuntemista. Pelien koetaan tukevan positiivisesti lapsen kognitiivista sekä fyysistä ja motorista kehitystä, mutta liiallisen pelaamisen nähdään aiheuttavan riippuvuutta. Aikaisempien tutkimusten osalta tämän kandidaatintutkielman tulokset ovat osittain ristiriidassa.
Tämä kandidaatintutkielma osoittaa, että varhaiskasvatuksessa sekä esiopetuksessa tapahtuvan mediakasvatuksen tulisi kiinnittää enemmän huomiota jatkuvasti yleistyvän videopelaamisen vaikutuksiin. Kuinka varhaiskasvatuksella voitaisiin edesauttaa videopeleistä koituvien haittojen ehkäisyä? Pelaamisen on osoitettu tukevan lasten kehitystä positiivisesti, joten videopelien potentiaalia pedagogisena välineenä ei tule sivuuttaa.
Tutkimuksen teoriaosuus rakennettiin lainsäädännön sekä mediakasvatuksen ja suojelunäkökulman ympärille. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisesti, laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto muodostui anonyymin kyselylomakkeen avulla kerätyistä vastauksista. Kyselylomakkeen jakelu tapahtui yhteisöpalvelu Facebookin kahdessa suljetussa ryhmässä. Aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimustulosten mukaan esiopetusiässä olevien lasten vanhemmat suhtautuvat videopelien ikärajojen olemassaoloon pääsääntöisesti myönteisesti, mutta käytännössä ikärajoja noudatetaan huonosti. Suurin osa esiopetusikäisten lasten vanhemmista pitää videopelien ikärajoja enemmän suuntaa antavina kuin laillisesti sitovina. Videopelien soveltuvuuden määrittelyssä vanhemmat painottavat omaa pelikohtaista arviointiaan sekä oman lapsensa valmiuksien tuntemista. Pelien koetaan tukevan positiivisesti lapsen kognitiivista sekä fyysistä ja motorista kehitystä, mutta liiallisen pelaamisen nähdään aiheuttavan riippuvuutta. Aikaisempien tutkimusten osalta tämän kandidaatintutkielman tulokset ovat osittain ristiriidassa.
Tämä kandidaatintutkielma osoittaa, että varhaiskasvatuksessa sekä esiopetuksessa tapahtuvan mediakasvatuksen tulisi kiinnittää enemmän huomiota jatkuvasti yleistyvän videopelaamisen vaikutuksiin. Kuinka varhaiskasvatuksella voitaisiin edesauttaa videopeleistä koituvien haittojen ehkäisyä? Pelaamisen on osoitettu tukevan lasten kehitystä positiivisesti, joten videopelien potentiaalia pedagogisena välineenä ei tule sivuuttaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7050]