Vakuutusyhtiöt vähentämässä asiakkaidensa ympäristövaikutuksia
Juhantila, Taru (2021)
Juhantila, Taru
2021
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102011846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102011846
Tiivistelmä
Vakuutusyhtiöiden toimintaan liittyy alan luonteen vuoksi yhteiskunnallinen vastuu, johon sisältyy myös vastuu ympäristöstä. Ympäristövastuun toteuttaminen tarkoittaa käytännössä esimerkiksi ympäristövaikutusten vähentämistä. Vakuutusyhtiöiden ympäristövaikutuksia on perinteisesti pidetty pieninä, sillä toimistoille keskittyvästä ydintoiminnasta ei niitä paljoa synny. Tarkastelu on kuitenkin viime aikoina siirtynyt yhä enenevissä määrin vakuutusyhtiöiden välillisiin ympäristövaikutuksiin, eli esimerkiksi siihen, miten yhtiöiden sijoitustoiminta ja asiakkaiden vahingot sekä niiden korvaaminen vaikuttavat ympäristöön. Tässä tutkielmassa paneudutaan nimenomaisesti asiakkaisiin liittyviin ja asiakkaiden toiminnasta aiheutuviin ympäristövaikutuksiin. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavoin suomalaiset vahinkovakuutusyhtiöt pyrkivät vähentämään asiakkaidensa ympäristövaikutuksia ja millaisia syitä asiakkaiden ympäristövaikutusten vähentämisen taustalla on.
Tutkielman teoriaosuudessa esitellään vakuutusyhtiön ja asiakkaan välinen asiakassuhde, sillä se toisaalta mahdollistaa asiakkaiden ympäristövaikutusten vähentämisen ja toisaalta rajoittaa käytettävissä olevia keinoja. Lisäksi käsitellään vakuutusyhtiön käytettävissä olevia keinoja ja osaltaan myös syitä teoreettisella tasolla. Myöhemmin empiirisen osion tuloksia vertaillaan tutkimuksen teoriaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia ja asiantuntijahaastattelua case-yhtiöissä, eli kyseessä on multi-method -tutkimus. Dokumenttianalyysin kohteena ollut aineisto on kerätty vakuutusyhtiön verkkosivuilta ja koostuu pääasiassa niiden vuosi- ja vastuullisuusraporteista. Asiantuntijahaastattelut puolestaan toteutettiin kahden eri vakuutusyhtiön edustajien kanssa. Niiden tarkoituksena on ollut dokumenttiaineiston täydentäminen ja selventäminen.
Aineiston analyysin myötä selvisi, että suomalaiset vahinkovakuutusyhtiöt pyrkivät vähentämään asiakkaidensa ympäristövaikutuksia ennaltaehkäisemällä vahinkoja, välillisesti korvaustoiminnan kumppaneiden kautta, tekemällä muutoksia asiakaspalveluun, vakuutustuotteiden kautta sekä vaikuttamalla yhteiskuntaan. Keinot ovat hyvin samankaltaisia kuin teoriaosuudessa esitellyt kansainvälisesti tunnistetut keinot. Suomalaiset vahinkovakuutusyhtiöt korostivat kansainväliseen teoria-aineistoon nähden erityisen paljon vahinkojen ennaltaehkäisyä ja korvaustoiminnan kumppanien vastuullista valintaa asiakkaiden ympäristövaikutusten vähentämisen keinoina. Suomalaiset yhtiöt ovat kuitenkin olleet todella maltillisia vakuutustuotteisiin tehtävien muutosten kohdalla, vaikka niiden potentiaali on tunnistettu. Syitä asiakkaiden ympäristövaikutusten vähentämiseen suomalaisissa vahinkovakuutusyhtiöissä ovat tutkielman tulosten mukaan ilmastonmuutos ja alan luonne, sidosryhmien asettama paine, vakuutusyhtiön maine sekä erilaiset sitoumukset. Myös nämä ovat teoriaosuudessa esitellyn kansainväliseen materiaaliin perustuvan teorian kanssa yhteneviä. Teoriasta poiketen suomalaiset vahinkovakuutusyhtiöt eivät kuitenkaan tunnistaneet asiakkaiden ympäristövaikutusten huomioimista kilpailuetuna, toisin kuin se kansainvälisesti tunnistettiin.
Tutkielman teoriaosuudessa esitellään vakuutusyhtiön ja asiakkaan välinen asiakassuhde, sillä se toisaalta mahdollistaa asiakkaiden ympäristövaikutusten vähentämisen ja toisaalta rajoittaa käytettävissä olevia keinoja. Lisäksi käsitellään vakuutusyhtiön käytettävissä olevia keinoja ja osaltaan myös syitä teoreettisella tasolla. Myöhemmin empiirisen osion tuloksia vertaillaan tutkimuksen teoriaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia ja asiantuntijahaastattelua case-yhtiöissä, eli kyseessä on multi-method -tutkimus. Dokumenttianalyysin kohteena ollut aineisto on kerätty vakuutusyhtiön verkkosivuilta ja koostuu pääasiassa niiden vuosi- ja vastuullisuusraporteista. Asiantuntijahaastattelut puolestaan toteutettiin kahden eri vakuutusyhtiön edustajien kanssa. Niiden tarkoituksena on ollut dokumenttiaineiston täydentäminen ja selventäminen.
Aineiston analyysin myötä selvisi, että suomalaiset vahinkovakuutusyhtiöt pyrkivät vähentämään asiakkaidensa ympäristövaikutuksia ennaltaehkäisemällä vahinkoja, välillisesti korvaustoiminnan kumppaneiden kautta, tekemällä muutoksia asiakaspalveluun, vakuutustuotteiden kautta sekä vaikuttamalla yhteiskuntaan. Keinot ovat hyvin samankaltaisia kuin teoriaosuudessa esitellyt kansainvälisesti tunnistetut keinot. Suomalaiset vahinkovakuutusyhtiöt korostivat kansainväliseen teoria-aineistoon nähden erityisen paljon vahinkojen ennaltaehkäisyä ja korvaustoiminnan kumppanien vastuullista valintaa asiakkaiden ympäristövaikutusten vähentämisen keinoina. Suomalaiset yhtiöt ovat kuitenkin olleet todella maltillisia vakuutustuotteisiin tehtävien muutosten kohdalla, vaikka niiden potentiaali on tunnistettu. Syitä asiakkaiden ympäristövaikutusten vähentämiseen suomalaisissa vahinkovakuutusyhtiöissä ovat tutkielman tulosten mukaan ilmastonmuutos ja alan luonne, sidosryhmien asettama paine, vakuutusyhtiön maine sekä erilaiset sitoumukset. Myös nämä ovat teoriaosuudessa esitellyn kansainväliseen materiaaliin perustuvan teorian kanssa yhteneviä. Teoriasta poiketen suomalaiset vahinkovakuutusyhtiöt eivät kuitenkaan tunnistaneet asiakkaiden ympäristövaikutusten huomioimista kilpailuetuna, toisin kuin se kansainvälisesti tunnistettiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7051]