Varhaiskasvatuksen opettajien musiikillinen minäpystyvyys : kokemuksia varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden sekä taustalla vaikuttavien ilmiöiden näkökulmasta
Vepsä, Linda; Salin, Suvi (2021)
Vepsä, Linda
Salin, Suvi
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101131254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101131254
Tiivistelmä
Kasvatustieteen kandidaatintutkielmassa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia heidän musiikillisen minäpystyvyytensä vaikutuksista varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden toteutumiseen sekä niitä tekijöitä, jotka vaikuttivat heidän musiikilliseen minäpystyvyyteensä. Aihe nousi ajankohtaisesti Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tekemän raportin myötä, jonka mukaan musiikkikasvatuksen toteutus varhaiskasvatuksessa ei ollut riittävää. Musiikillisella minäpystyvyydellä tarkoitetaan yksilön uskomusta kyvystään suoriutua musiikillista taitoa vaativista tehtävistä. Käsite on rakennettu tätä tutkielmaa varten Banduran (1995) ja Tulamon (1993) teoriden pohjalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja siinä hyödynnettiin fenomenologista tieteenfilosofiaa. Aineisto kerättiin toteuttamalla yksilöteemahaastattelu neljälle Tampereella toimineille varhaiskasvatuksen opettajalle, ja sen analyysissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat musiikillisen minäpystyvyyden merkityksen varhaiskasvatuksen opettajalle musiikkikasvatuksen tavoitteiden näkökulmasta. Opettajien kokemukset heidän musiikillisen minäpystyvyytensä vaikutuksista musiikkikasvatuksen tavoitteiden toteutumiseen olivat suurimmaksi osin myönteisiä, mutta mukana oli myös kokemuksia epävarmuudesta, liiallisesta varmuudesta sekä kokemuksia, jotka sivuuttivat musiikillisen minäpystyvyyden merkityksen. Musiikilliseen minäpystyvyyteen vaikuttavat tekijät jaettiin kokemuksien perusteella sitä vahvistaviin sekä heikentäviin tekijöihin, jotka koostuivat muilta saadusta tuesta ja palautteesta, menneistä kokemuksista, konkreettisista musiikillisista resursseista sekä ajattelusta ja osaamisesta. Tutkimuksen tulokset saivat vahvistusta aiemmasta tutkimuskirjallisuudesta, ja niiden perusteella voidaan löytää keinoja, joilla esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajien koulutusohjelmaa sekä työolosuhteita voitaisiin kehittää musiikillista minäpystyvyyttä edistävämmiksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja siinä hyödynnettiin fenomenologista tieteenfilosofiaa. Aineisto kerättiin toteuttamalla yksilöteemahaastattelu neljälle Tampereella toimineille varhaiskasvatuksen opettajalle, ja sen analyysissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat musiikillisen minäpystyvyyden merkityksen varhaiskasvatuksen opettajalle musiikkikasvatuksen tavoitteiden näkökulmasta. Opettajien kokemukset heidän musiikillisen minäpystyvyytensä vaikutuksista musiikkikasvatuksen tavoitteiden toteutumiseen olivat suurimmaksi osin myönteisiä, mutta mukana oli myös kokemuksia epävarmuudesta, liiallisesta varmuudesta sekä kokemuksia, jotka sivuuttivat musiikillisen minäpystyvyyden merkityksen. Musiikilliseen minäpystyvyyteen vaikuttavat tekijät jaettiin kokemuksien perusteella sitä vahvistaviin sekä heikentäviin tekijöihin, jotka koostuivat muilta saadusta tuesta ja palautteesta, menneistä kokemuksista, konkreettisista musiikillisista resursseista sekä ajattelusta ja osaamisesta. Tutkimuksen tulokset saivat vahvistusta aiemmasta tutkimuskirjallisuudesta, ja niiden perusteella voidaan löytää keinoja, joilla esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajien koulutusohjelmaa sekä työolosuhteita voitaisiin kehittää musiikillista minäpystyvyyttä edistävämmiksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]