Varhaiskasvatuksen opettajien mahdollisuudet järjestää ohjattua liikuntaa päiväkodissa
Lax, Lotta (2021)
Lax, Lotta
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012188996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012188996
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien mahdollisuuksia järjestää ohjattua liikuntaa päiväkodissa. Siinä kartoitettiin ohjattua liikuntaa edistäviä ja hankaloittavia tekijöitä sekä varhaiskasvatuksen opettajien mahdollisuuksia vaikuttaa niihin. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen ja se toteutettiin Porin alueella syksyllä 2020.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin päiväkotien johtajien kautta yksiköiden varhaiskasvatuksen opettajille. Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 opettajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysivaiheessa hyödynnettiin tyypittelyä ja teemoittelua. Tyypittelyn avulla analysoitiin ohjattua liikuntaa edistäviä ja hankaloittavia tekijöitä, ja teemoittelun avulla ylipäätään ohjatun liikunnan järjestämismahdollisuuksia. Tyypillisimpiä ohjatun liikunnan edistäviä tekijöitä olivat aikuisen kiinnostus liikuntaa kohtaan, hyvät tilat ja välineet sekä suunnitteluajan toteutuminen. Hankaloittaviksi tekijöiksi koettiin tyypillisimmin iso ryhmäkoko, henkilökuntavaje sekä huonot tilat ja välineet. Opettajat kokivat omat vaikutusmahdollisuutensa edistäviin ja hankaloittaviin tekijöihin pääosin hyvinä.
Teemoittelussa muodostui kolme ohjatun liikunnan järjestämisen mahdollisuuksia luovaa pääluokkaa: opettajan halu toteuttaa ohjattua liikuntaa, opettajan vaikutusvallan ulkopuoliset tekijät ja ohjatun liikunnan kehykset. Opettajan haluun toteuttaa ohjattua liikuntaa sisältyi opettajan suhtautuminen liikuntaan ja oman vaikutusvallan käyttäminen. Opettajan vaikutusvallan ulkopuolisiksi tekijöiksi puolestaan osoittautuivat ajan ja resurssien rajallisuus sekä vallitseva COVID-19-tilanne. Ohjattua liikuntaa kehystävät liikuntaympäristöt ja -välineet sekä lapsiryhmä, jotka antavat opettajalle konkreettiset mahdollisuudet liikuntatuokioihin.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajien keskiarvoisen arvion mukaan asteikolla 1–10 mahdollisuudet järjestää ohjattua liikuntaa ovat tasolla 8. Tutkimuksessa korostettiin vahvasti varhaiskasvatuksen opettajan asennetta ja suhtautumista liikuntaan. Puitteet ohjatuille liikuntatuokioille ovat siis yleisesti hyvällä tasolla, ja varhaiskasvatuksen opettajan myönteinen asenne ja kiinnostus liikuntaa kohtaan parantavat järjestämismahdollisuuksia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin päiväkotien johtajien kautta yksiköiden varhaiskasvatuksen opettajille. Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 opettajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysivaiheessa hyödynnettiin tyypittelyä ja teemoittelua. Tyypittelyn avulla analysoitiin ohjattua liikuntaa edistäviä ja hankaloittavia tekijöitä, ja teemoittelun avulla ylipäätään ohjatun liikunnan järjestämismahdollisuuksia. Tyypillisimpiä ohjatun liikunnan edistäviä tekijöitä olivat aikuisen kiinnostus liikuntaa kohtaan, hyvät tilat ja välineet sekä suunnitteluajan toteutuminen. Hankaloittaviksi tekijöiksi koettiin tyypillisimmin iso ryhmäkoko, henkilökuntavaje sekä huonot tilat ja välineet. Opettajat kokivat omat vaikutusmahdollisuutensa edistäviin ja hankaloittaviin tekijöihin pääosin hyvinä.
Teemoittelussa muodostui kolme ohjatun liikunnan järjestämisen mahdollisuuksia luovaa pääluokkaa: opettajan halu toteuttaa ohjattua liikuntaa, opettajan vaikutusvallan ulkopuoliset tekijät ja ohjatun liikunnan kehykset. Opettajan haluun toteuttaa ohjattua liikuntaa sisältyi opettajan suhtautuminen liikuntaan ja oman vaikutusvallan käyttäminen. Opettajan vaikutusvallan ulkopuolisiksi tekijöiksi puolestaan osoittautuivat ajan ja resurssien rajallisuus sekä vallitseva COVID-19-tilanne. Ohjattua liikuntaa kehystävät liikuntaympäristöt ja -välineet sekä lapsiryhmä, jotka antavat opettajalle konkreettiset mahdollisuudet liikuntatuokioihin.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajien keskiarvoisen arvion mukaan asteikolla 1–10 mahdollisuudet järjestää ohjattua liikuntaa ovat tasolla 8. Tutkimuksessa korostettiin vahvasti varhaiskasvatuksen opettajan asennetta ja suhtautumista liikuntaan. Puitteet ohjatuille liikuntatuokioille ovat siis yleisesti hyvällä tasolla, ja varhaiskasvatuksen opettajan myönteinen asenne ja kiinnostus liikuntaa kohtaan parantavat järjestämismahdollisuuksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]