Työeläkevakuutusyhtiöiden näkemyksiä yhteiskuntavastuusta: Tarkastelussa työeläkevakuutusyhtiöiden sosiaalinen vastuu sidosryhmäteorian valossa
Häkkinen, Anna (2020)
Häkkinen, Anna
2020
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-08-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006025873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006025873
Tiivistelmä
Yhteiskuntavastuu, etenkin sen sosiaalinen ulottuvuus, korostuu työeläkevakuutusyhtiöiden toiminnassa niiden hoitaessa lakisääteistä sosiaaliturvatehtäväänsä, eläkkeen turvaamista nykyisille ja tuleville sukupolville. Tämän tutkielman tavoite on kolmen suomalaisen keskinäisen työeläkevakuutusyhtiön, Elon, Ilmarisen ja Varman yhteiskuntavastuuraporteista koostuvan aineiston pohjalta jatkaa ja lisätä keskustelua työeläkeyhtiöiden roolista yhteiskuntavastuun merkittävänä tuottajana. Tutkimusongelman selvittämiseksi aineistosta on pyritty tunnistamaan yhtiöiden todelliset sidosryhmät sekä työeläkevakuutusyhtiöiden näkemyksiä roolistaan sosiaalisen vastuun tuottajana suhteessa niiden todellisiin sidosryhmiin. Todellisten sidosryhmien tunnistamiseen käytetään sidosryhmien ominaisuuksien mallia, jossa sidosryhmien tärkeyttä suhteessa tutkielman kohdeorganisaatioihin tunnistetaan kolmen ominaisuuden, vallan, oikeutuksen ja kiireellisyyden, avulla. Työeläkevakuutusyhtiöiden näkemyksiä roolistaan sosiaalisen vastuun tuottajana selvitetään teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla, jossa ohjaavana teoriana toimii sidosryhmäteoria sekä yhteiskuntavastuun käsite.
Tutkielmassa tunnistettiin työeläkevakuutusyhtiöiden todellisiksi sidosryhmiksi henkilöstö, asiakkaat ja viranomaiset. Työeläkevakuutusyhtiöiden sosiaalisen vastuun tunnistettiin liittyvän kolmen sidosryhmäominaisuuden, vallan, oikeutuksen ja kiireellisyyden kautta lakisääteisen tehtävän hoitamiseen sekä sidosryhmien odotuksiin ja vaatimuksiin vastaamiseen. Lisäksi sosiaalisen vastuun toteuttaminen nähtiin työeläkevakuutusyhtiöissä keinona toteuttaa yhtiöiden omiin arvoihin ja strategioihin perustuvia tavoitteita, jotka viimekädessä tähtäävät vahvasti kilpailukyvyn edistämiseen ja vastuullisena toimijana erottautumiseen toimialalla. Tutkielman johtopäätöksinä esitetään, että työeläkeyhtiöt tunnistavat roolinsa yhteiskuntavastuun sosiaalisen ulottuvuuden tuottajana pakotetun, painostetun ja vapaaehtoisen vastuun toimenpiteiden kautta. Pakotettu ja painostettu vastuu liittyvät vahvasti sidosryhmävuorovaikutukseen ja vapaaehtoinen vastuu liittyy puolestaan yhtiöiden omaan harkinnanvaraiseen toimintaan.
Tutkielmassa tunnistettiin työeläkevakuutusyhtiöiden todellisiksi sidosryhmiksi henkilöstö, asiakkaat ja viranomaiset. Työeläkevakuutusyhtiöiden sosiaalisen vastuun tunnistettiin liittyvän kolmen sidosryhmäominaisuuden, vallan, oikeutuksen ja kiireellisyyden kautta lakisääteisen tehtävän hoitamiseen sekä sidosryhmien odotuksiin ja vaatimuksiin vastaamiseen. Lisäksi sosiaalisen vastuun toteuttaminen nähtiin työeläkevakuutusyhtiöissä keinona toteuttaa yhtiöiden omiin arvoihin ja strategioihin perustuvia tavoitteita, jotka viimekädessä tähtäävät vahvasti kilpailukyvyn edistämiseen ja vastuullisena toimijana erottautumiseen toimialalla. Tutkielman johtopäätöksinä esitetään, että työeläkeyhtiöt tunnistavat roolinsa yhteiskuntavastuun sosiaalisen ulottuvuuden tuottajana pakotetun, painostetun ja vapaaehtoisen vastuun toimenpiteiden kautta. Pakotettu ja painostettu vastuu liittyvät vahvasti sidosryhmävuorovaikutukseen ja vapaaehtoinen vastuu liittyy puolestaan yhtiöiden omaan harkinnanvaraiseen toimintaan.