Luokanopettajaopiskelijoiden uskomuksia musiikin opettamisesta alakoulussa
Mälkiä, Peppi (2020)
Mälkiä, Peppi
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Teacher Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005245604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005245604
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden uskomuksia musiikin opettamisesta alakoulussa. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaista musiikin opettamisen uskotaan olevan ennen työelämästä karttunutta kokemusta musiikin opettamisesta, sillä aikaisempien tutkimusten mukaan uskomukset voivat muuttua yksilön kokemus- ja havaintomaailman kautta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden mainitsemien uskomusten taustalla olevia mahdollisia tekijöitä.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijat, sillä tutkimuksen yksi tavoitteista oli myös tuoda esiin sellaista tietoa, jota voitaisiin mahdollisesti hyödyntää yliopiston musiikin opintokurssien kehittämiseen. Tutkimukseni oli kvalitatiivinen tutkimus. Keräsin tutkimusaineistoni maaliskuussa 2020 Microsoft Forms -kyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi kysymyksiä koskien opiskelijoiden taustatietoja sekä musiikin opetukseen liittyviä uskomuksia ja niiden taustalla olevia tekijöitä. Kyselyyn vastasi 20 Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuskysymykseni olivat seuraavat: millaisia uskomuksia Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilla on musiikista ja sen opettamisesta alakoulussa sekä mihin luokanopettajaopiskelijoiden mainitsemat uskomukset perustuvat. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä määrittelen musiikkikasvatuksen käsitteen, esittelen Tampereen yliopiston luokanopettajakoulutukseen kuuluvat musiikin opintojaksot sekä määrittelen uskomukset ja niiden yhteyden opettajan ammatilliseen identiteettiin.
Tutkimukseni tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoiden uskomukset musiikin opettamisesta alakoulussa koskivat musiikin opettajaa, oppilaita, opettamista, oppimisympäristöä sekä opiskelijoiden henkilökohtaisia asioita. Uskomusten takana olevia tekijöitä tuotiin esiin useita, muun muassa luokanopettajaopiskelijan omat kokemukset peruskoulusta, media, muiden kertomat kokemukset ja opiskelijan oma musiikin harrastuneisuus. Tutkimukseni tuloksia voitaisiin mahdollisesti hyödyntää luokanopettajakoulutuksen musiikin opintojaksojen kehittämiseen niin, että opiskelijoiden mahdolliset uskomukset itseään ja kyseistä oppiainetta kohtaan tulisivat tunnistetuiksi ja uskomusten kriittinen tarkasteleminen tulisi tuetuksi jo opiskeluvaiheessa.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijat, sillä tutkimuksen yksi tavoitteista oli myös tuoda esiin sellaista tietoa, jota voitaisiin mahdollisesti hyödyntää yliopiston musiikin opintokurssien kehittämiseen. Tutkimukseni oli kvalitatiivinen tutkimus. Keräsin tutkimusaineistoni maaliskuussa 2020 Microsoft Forms -kyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi kysymyksiä koskien opiskelijoiden taustatietoja sekä musiikin opetukseen liittyviä uskomuksia ja niiden taustalla olevia tekijöitä. Kyselyyn vastasi 20 Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuskysymykseni olivat seuraavat: millaisia uskomuksia Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilla on musiikista ja sen opettamisesta alakoulussa sekä mihin luokanopettajaopiskelijoiden mainitsemat uskomukset perustuvat. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä määrittelen musiikkikasvatuksen käsitteen, esittelen Tampereen yliopiston luokanopettajakoulutukseen kuuluvat musiikin opintojaksot sekä määrittelen uskomukset ja niiden yhteyden opettajan ammatilliseen identiteettiin.
Tutkimukseni tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoiden uskomukset musiikin opettamisesta alakoulussa koskivat musiikin opettajaa, oppilaita, opettamista, oppimisympäristöä sekä opiskelijoiden henkilökohtaisia asioita. Uskomusten takana olevia tekijöitä tuotiin esiin useita, muun muassa luokanopettajaopiskelijan omat kokemukset peruskoulusta, media, muiden kertomat kokemukset ja opiskelijan oma musiikin harrastuneisuus. Tutkimukseni tuloksia voitaisiin mahdollisesti hyödyntää luokanopettajakoulutuksen musiikin opintojaksojen kehittämiseen niin, että opiskelijoiden mahdolliset uskomukset itseään ja kyseistä oppiainetta kohtaan tulisivat tunnistetuiksi ja uskomusten kriittinen tarkasteleminen tulisi tuetuksi jo opiskeluvaiheessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]