Laatu kilpailuprioriteettinä innovatiivisuuden edistämiseksi
Törnblom, Leevi (2020)
Törnblom, Leevi
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284132
Tiivistelmä
Toimiva tuotantostrategia ja innovatiivisuus ovat kumpikin merkittäviä tekijöitä kestävän kilpailuedun luomisessa. Tässä kandidaatintyössä tutkitaan niiden yhteyksiä, ja välineenä käytetään laatua. Tutkimuskysymys on kaksijakoinen. Ensiksi miksi tuotantostrategian kilpailprioriteetiksi tulisi valita innovaatioiden näkökulmasta juurikin laatu? Toiseksi miten laatu strategisina valintoina vaikuttaa tuote- ja tuotantoinnovaatioiden syntymiseen? Työn tavoitteena oli löytää mahdollisimman kattavasti erilaisia esimerkkejä ja näkökulmia aiheeseen. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena.
Tuotantostrategialla tarkoitetaan yrityksen tuotannollisten resurssien ja prosessien hallintaan liittyvää strategista ajattelua. Sen sisältö koostuu kilpailuprioriteeteistä ja niiden tavoittelemiseksi tehtävistä strategisista valinnoista. Tuotantostrategiaprosessilla puolestaan tarkoitetaan tuotantostrategian laatimista, toimeenpanoa ja päivittämistä. Erilaisten laatujohtamisen lähestymistapojen, kuten kokonaisvaltaisen laatujohtamisen tai leanin omaksumista voidaan ajatella laatua priorisoitaessa tehtävinä strategisina valintoina.
Innovaatiot puolestaan ovat keksintöjä, joita sovelletaan markkinoilla tai käytännössä. Ne voidaan luokitella hallinnollisiin ja teknologisiin, mullistaviin ja vähittäisiin, sekä tuote- ja tuotantoinnovaatioihin. Innovaatioprosessilla tarkoitetaan sitä, miten innovaatioita syntyy, ja sitä voidaan kuvata tiedon ja tarpeen yhdistämisenä uuden prosessin tai tuotteen luomiseksi. Innovaatiosuuntautuminen on avoimuutta uusille ajatuksille ja muutokselle, kun taas innovaatiokyvykkyys kuvaa kykyä toteuttaa näitä ideoita. Innovatiiviset yritykset tarvitsevat kumpaakin näistä.
Innovaatioita ei nähdä yleensä kirjallisuudessa mahdollisena kilpailuprioriteettinä laadun, toimituskyvyn, hinnan ja joustavuuden rinnalla, mutta laadun priorisointi vaikuttaisi edistävän myös innovatiivisuutta. Yritykset tarvitsevat innovatiivisuutta ja laatua erityisesti tietyissä toimintaympäristöissä ja tietyissä tuotteen elinkaaren vaiheissa. Laatu-kilpailuprioriteetin tavoittelemiseksi tehtäviä strategisia valintoja ovat yleensä erilaiset laatujohtamiskäytännöt. Niiden ja innovatiivisuuden välillä on kuitenkin havaittu ristiriita, ja tietyillä laatujohtamiskäytännöillä saattaa olla positiivisempi yhteys innovatiivisuuteen kuin toisilla.
Empiirisessä tutkimuksessa on havaittu positiivinen yhteys laatu-kilpailuprioriteetin ja erityisesti tuotantoinnovaatioiden, mutta osin myös tuoteinnovaatioiden välillä. Erilaisilla laatujohtamiskäytännöillä on empiirisesti havaittu olevan positiivinen yhteys erityisesti vähittäisiin tuotanto- ja tuoteinnovaatioihin, mutta osin myös mullistaviin tuotanto- ja tuoteinnovaatioihin. Kirjallisuudesta tunnistettiin näkemyksiä siitä, mitkä laatujohtamisen käytännöistä saattavat olla erityisen hyödyllisiä innovatiivisuuden kannalta. An effective operations strategy (OS) and innovativeness are both significant factors in gaining sustainable competitive advantage. This bachelor’s thesis focuses on the connections between OS and innovativeness, with quality as an intermediary. The research question consists of two parts. First, why should quality be selected as a competitive priority from the perspective of innovation? Second, how does quality as strategic choices affect product and process innovativeness? The objective was to find various examples and perspectives on the issue. The research was conducted as a literary review.
OS is about managing operations resources and processes on a strategic level. Its content consists of competitive priorities and the strategic choices made to pursue them. OS process is concerned with how the OS is formulated, implemented and updated. The adoption of a quality management approach, such as total quality management or lean, can be seen as a strategic choice made to prioritize quality.
Innovations are inventions that are applied either commercially or in practice. They can be classified as either administrative or technological, radical or incremental, and product or process innovations. The innovation process is concerned with how innovations are procuded. At its simplest, knowledge and a need are combined to create a new product or a process. An innovation oriented organization is open to new thoughts and change, while innovation capability depicts the ability to transform new ideas into innovation. Both are essential for innovative companies.
Innovation is not typically seen as a competitive priority option in the literature, unlike quality, delivery, cost and flexibility. However, prioritizing quality seems to improve innovativeness as well. Innovativeness and quality are important for companies in certain industry environments and product life cycle phases. Typical strategic choices among companies that prioritize quality include the adoption of various quality management practices. However, there seems to be a conflict between them and innovativeness. Some practices may be more positively related with innovation than others.
Quality as a competitive priority has been empirically found to be positively related with especially process innovation, but in some cases also to product innovation. Many aspects of quality management have been empirically found to be positively related with incremental product and process innovation in particular, but partly to radical product and process innovation as well. The literature recognizes various quality management practices which might be particularly beneficial for innovativeness.
Tuotantostrategialla tarkoitetaan yrityksen tuotannollisten resurssien ja prosessien hallintaan liittyvää strategista ajattelua. Sen sisältö koostuu kilpailuprioriteeteistä ja niiden tavoittelemiseksi tehtävistä strategisista valinnoista. Tuotantostrategiaprosessilla puolestaan tarkoitetaan tuotantostrategian laatimista, toimeenpanoa ja päivittämistä. Erilaisten laatujohtamisen lähestymistapojen, kuten kokonaisvaltaisen laatujohtamisen tai leanin omaksumista voidaan ajatella laatua priorisoitaessa tehtävinä strategisina valintoina.
Innovaatiot puolestaan ovat keksintöjä, joita sovelletaan markkinoilla tai käytännössä. Ne voidaan luokitella hallinnollisiin ja teknologisiin, mullistaviin ja vähittäisiin, sekä tuote- ja tuotantoinnovaatioihin. Innovaatioprosessilla tarkoitetaan sitä, miten innovaatioita syntyy, ja sitä voidaan kuvata tiedon ja tarpeen yhdistämisenä uuden prosessin tai tuotteen luomiseksi. Innovaatiosuuntautuminen on avoimuutta uusille ajatuksille ja muutokselle, kun taas innovaatiokyvykkyys kuvaa kykyä toteuttaa näitä ideoita. Innovatiiviset yritykset tarvitsevat kumpaakin näistä.
Innovaatioita ei nähdä yleensä kirjallisuudessa mahdollisena kilpailuprioriteettinä laadun, toimituskyvyn, hinnan ja joustavuuden rinnalla, mutta laadun priorisointi vaikuttaisi edistävän myös innovatiivisuutta. Yritykset tarvitsevat innovatiivisuutta ja laatua erityisesti tietyissä toimintaympäristöissä ja tietyissä tuotteen elinkaaren vaiheissa. Laatu-kilpailuprioriteetin tavoittelemiseksi tehtäviä strategisia valintoja ovat yleensä erilaiset laatujohtamiskäytännöt. Niiden ja innovatiivisuuden välillä on kuitenkin havaittu ristiriita, ja tietyillä laatujohtamiskäytännöillä saattaa olla positiivisempi yhteys innovatiivisuuteen kuin toisilla.
Empiirisessä tutkimuksessa on havaittu positiivinen yhteys laatu-kilpailuprioriteetin ja erityisesti tuotantoinnovaatioiden, mutta osin myös tuoteinnovaatioiden välillä. Erilaisilla laatujohtamiskäytännöillä on empiirisesti havaittu olevan positiivinen yhteys erityisesti vähittäisiin tuotanto- ja tuoteinnovaatioihin, mutta osin myös mullistaviin tuotanto- ja tuoteinnovaatioihin. Kirjallisuudesta tunnistettiin näkemyksiä siitä, mitkä laatujohtamisen käytännöistä saattavat olla erityisen hyödyllisiä innovatiivisuuden kannalta.
OS is about managing operations resources and processes on a strategic level. Its content consists of competitive priorities and the strategic choices made to pursue them. OS process is concerned with how the OS is formulated, implemented and updated. The adoption of a quality management approach, such as total quality management or lean, can be seen as a strategic choice made to prioritize quality.
Innovations are inventions that are applied either commercially or in practice. They can be classified as either administrative or technological, radical or incremental, and product or process innovations. The innovation process is concerned with how innovations are procuded. At its simplest, knowledge and a need are combined to create a new product or a process. An innovation oriented organization is open to new thoughts and change, while innovation capability depicts the ability to transform new ideas into innovation. Both are essential for innovative companies.
Innovation is not typically seen as a competitive priority option in the literature, unlike quality, delivery, cost and flexibility. However, prioritizing quality seems to improve innovativeness as well. Innovativeness and quality are important for companies in certain industry environments and product life cycle phases. Typical strategic choices among companies that prioritize quality include the adoption of various quality management practices. However, there seems to be a conflict between them and innovativeness. Some practices may be more positively related with innovation than others.
Quality as a competitive priority has been empirically found to be positively related with especially process innovation, but in some cases also to product innovation. Many aspects of quality management have been empirically found to be positively related with incremental product and process innovation in particular, but partly to radical product and process innovation as well. The literature recognizes various quality management practices which might be particularly beneficial for innovativeness.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]