Sukupuolen ilmeneminen Huiske-esiopetusmateriaalin opettajan oppaassa
Lähdemäki, Julia (2020)
Lähdemäki, Julia
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004233593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004233593
Tiivistelmä
Esiopetuskirjoja on tutkittu sukupuolen näkökulmasta hyvin vähän. Aikaisemmissa oppikirjatutkimuksissa (mm. Palmu 2003; Tainio & Teräs 2010) osoitetaan naisten olevan aliedustettuina oppikirjojen teksteissä ja kuvissa. Sukupuolet esitetään hyvin stereotyyppisesti ja oppikirjat välittävät hyvin yksipuolista kuvaa sukupuolista. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten sukupuoli näyttäytyy Huiske-esiopetussarjan opettajan oppaassa. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin sukupuolia representoidaan ja minkälaisia käsityksiä sukupuolista luodaan. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia sukupuolirooleja opettajan opas viestittää tarinoissa, leikeissä ja kuvissa esikoululaisille. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu sosiaaliseen konstruktivismiin, jossa hyödynnetään feminististä tutkimusteoriaa.
Tutkimusaineistona oli Lasten Keskuksen julkaisema Huiske-esiopetussarjan opettajan opas (2016). Aineiston analysointiin käytettiin diskurssianalyysia, jonka avulla tarkasteltiin opettajan oppaan representaatioita ja tekstejä. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä oppikirjatutkimuksen määrää esiopetuksen kannalta. Aineistosta analysoitiin sukupuolittavia kuvia, sanoja ja ilmauksia.
Tutkimustulosten perusteella opettajan opas sisälsi huomattavasti enemmän maskuliinisia hahmoja kuin feminiinisiä. Oppaan teksteissä oli sukupuolittuneita sanoja, kuvia ja käsityksiä, jotka viestivät konservatiivista ja stereotyyppistä sukupuolinäkökulmaa. Saadut tulokset olivat linjassa aikaisempien oppikirjatutkimustulosten kanssa.
Tutkimusaineistona oli Lasten Keskuksen julkaisema Huiske-esiopetussarjan opettajan opas (2016). Aineiston analysointiin käytettiin diskurssianalyysia, jonka avulla tarkasteltiin opettajan oppaan representaatioita ja tekstejä. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä oppikirjatutkimuksen määrää esiopetuksen kannalta. Aineistosta analysoitiin sukupuolittavia kuvia, sanoja ja ilmauksia.
Tutkimustulosten perusteella opettajan opas sisälsi huomattavasti enemmän maskuliinisia hahmoja kuin feminiinisiä. Oppaan teksteissä oli sukupuolittuneita sanoja, kuvia ja käsityksiä, jotka viestivät konservatiivista ja stereotyyppistä sukupuolinäkökulmaa. Saadut tulokset olivat linjassa aikaisempien oppikirjatutkimustulosten kanssa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]