Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jatkuvan parantamisen mallin kehittäminen monitoimipaikkaiseen organisaatioon

Reinikainen, Silja (2019)

 
Avaa tiedosto
Diplomityö_Reinikainen_Silja.pdf (1.231Mt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Reinikainen, Silja
2019

Johtamisen ja tietotekniikan DI-tutkinto-ohjelma
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-10-25
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910213957
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä kehitettiin jatkuvan parantamisen malli sähkö- ja telerakennusalan yritykseen. Mallin kehittämisen tavoitteena oli saada yrityksen työntekijöiltä liiketoiminnan parantamisehdotuksia siten, että niitä voidaan hyödyntää yrityksen kaikilla toimipisteillä. Työ vastaa tutkimuskysymykseen ”Miten jatkuvaa parantamista voidaan hyödyntää tutkimuskohteena olevan organisaation kehittämisessä?”. Tutkimuksen kohdeorganisaatio oli suuri tieto- ja energiaverkkoihin erikoistunut yritys, jolla on monikansallista liiketoimintaa ja kymmeniä toimipisteitä Somessa. Työssä painottuivat useiden eri Lean –menetelmien soveltaminen jatkuvan parantamisen prosessin alkuvaiheeseen. Työssä on muodostettu prosessikaavio jatkuvan parantamisen ehdotusten käsittelylle yrityksessä.

Prosessin alkuvaiheen perustana on tehty kirjallisuustutkimus erilaisista jatkuvan parantamisen filosofioista ja menetelmistä sekä laatujohtamisen malleista. Aineistona käytettiin aiheen tieteellisiä artikkeleita ja kirjallisuutta. Nykytilaa kartoitettiin viidelle toimipisteelle toteutetulla pienimuotisella kyselytutkimuksella.

Kirjallisuustutkimuksen avulla selvitettiin erilaisia teorioita ja menetelmiä, joilla vaikutetaan jatkuvaan parantamiseen. Näistä kerättiin kohdeyritykselle sopivat menetelmät prosessin alkuvaiheen tueksi. Varsinainen prosessikaavio auttaa saapuneiden parannusehdotusten käsittelyssä ja jalostamisessa käyttöön otettaviksi toimenpiteiksi yrityksen kaikille toimipisteille.

Rakennettua prosessikaaviota voidaan käyttää myös tutkimuskohteesta eroavissa yrityksissä, joissa on iso organisaatio ja tarve saada valmis malli parannusehdotusten käsittelylle. Kohdeyrityksen tulee kuitenkin jatkaa prosessin kehitystä omaan käyttöönsä sopivaksi, työssä on ehdotettu esimerkiksi sähköisen alustan käyttöä. Yrityksen tulee selvittää omaan toimintaansa sopivat käytännön toimenpiteet.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3561]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste