Jatkuvan parantamisen mallin kehittäminen monitoimipaikkaiseen organisaatioon
Reinikainen, Silja (2019)
Reinikainen, Silja
2019
Johtamisen ja tietotekniikan DI-tutkinto-ohjelma
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-10-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910213957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910213957
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä kehitettiin jatkuvan parantamisen malli sähkö- ja telerakennusalan yritykseen. Mallin kehittämisen tavoitteena oli saada yrityksen työntekijöiltä liiketoiminnan parantamisehdotuksia siten, että niitä voidaan hyödyntää yrityksen kaikilla toimipisteillä. Työ vastaa tutkimuskysymykseen ”Miten jatkuvaa parantamista voidaan hyödyntää tutkimuskohteena olevan organisaation kehittämisessä?”. Tutkimuksen kohdeorganisaatio oli suuri tieto- ja energiaverkkoihin erikoistunut yritys, jolla on monikansallista liiketoimintaa ja kymmeniä toimipisteitä Somessa. Työssä painottuivat useiden eri Lean –menetelmien soveltaminen jatkuvan parantamisen prosessin alkuvaiheeseen. Työssä on muodostettu prosessikaavio jatkuvan parantamisen ehdotusten käsittelylle yrityksessä.
Prosessin alkuvaiheen perustana on tehty kirjallisuustutkimus erilaisista jatkuvan parantamisen filosofioista ja menetelmistä sekä laatujohtamisen malleista. Aineistona käytettiin aiheen tieteellisiä artikkeleita ja kirjallisuutta. Nykytilaa kartoitettiin viidelle toimipisteelle toteutetulla pienimuotisella kyselytutkimuksella.
Kirjallisuustutkimuksen avulla selvitettiin erilaisia teorioita ja menetelmiä, joilla vaikutetaan jatkuvaan parantamiseen. Näistä kerättiin kohdeyritykselle sopivat menetelmät prosessin alkuvaiheen tueksi. Varsinainen prosessikaavio auttaa saapuneiden parannusehdotusten käsittelyssä ja jalostamisessa käyttöön otettaviksi toimenpiteiksi yrityksen kaikille toimipisteille.
Rakennettua prosessikaaviota voidaan käyttää myös tutkimuskohteesta eroavissa yrityksissä, joissa on iso organisaatio ja tarve saada valmis malli parannusehdotusten käsittelylle. Kohdeyrityksen tulee kuitenkin jatkaa prosessin kehitystä omaan käyttöönsä sopivaksi, työssä on ehdotettu esimerkiksi sähköisen alustan käyttöä. Yrityksen tulee selvittää omaan toimintaansa sopivat käytännön toimenpiteet.
Prosessin alkuvaiheen perustana on tehty kirjallisuustutkimus erilaisista jatkuvan parantamisen filosofioista ja menetelmistä sekä laatujohtamisen malleista. Aineistona käytettiin aiheen tieteellisiä artikkeleita ja kirjallisuutta. Nykytilaa kartoitettiin viidelle toimipisteelle toteutetulla pienimuotisella kyselytutkimuksella.
Kirjallisuustutkimuksen avulla selvitettiin erilaisia teorioita ja menetelmiä, joilla vaikutetaan jatkuvaan parantamiseen. Näistä kerättiin kohdeyritykselle sopivat menetelmät prosessin alkuvaiheen tueksi. Varsinainen prosessikaavio auttaa saapuneiden parannusehdotusten käsittelyssä ja jalostamisessa käyttöön otettaviksi toimenpiteiksi yrityksen kaikille toimipisteille.
Rakennettua prosessikaaviota voidaan käyttää myös tutkimuskohteesta eroavissa yrityksissä, joissa on iso organisaatio ja tarve saada valmis malli parannusehdotusten käsittelylle. Kohdeyrityksen tulee kuitenkin jatkaa prosessin kehitystä omaan käyttöönsä sopivaksi, työssä on ehdotettu esimerkiksi sähköisen alustan käyttöä. Yrityksen tulee selvittää omaan toimintaansa sopivat käytännön toimenpiteet.