Yhteisöllisyys sosiaali- ja terveystoimen esimiesyhteisössä
Lampinen, Mai-Stiina (2019)
Lampinen, Mai-Stiina
Tampereen yliopisto
2019
Terveystieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-09-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1202-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1202-2
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja analysoida, mitä on sosiaali- ja terveystoimessa työskentelevien keski- ja lähijohtoon kuuluvien esimiesten kokema keskinäinen yhteisöllisyys.
Tutkimus toteutettiin kolmessa vaiheessa. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka avulla selvitettiin, miten yhteisöllisyyden ilmenemistä työelämässä on tutkittu ja miten työelämän yhteisöllisyys näyttäytyy olemassa olevan tutkimuksen valossa. Tutkimuksen toisessa vaiheessa kehitettiin tutkimuksessa käytetty kyselylomake, jonka laadinnassa hyödynnettiin aikaisempaa kirjallisuutta ja aikaisempien kyselylomakkeiden kysymyksiä suoraan tai osittain muunneltuina. Tutkimusta varten kehitetyn kyselylomakkeen osa-alueet pohjautuivat kirjallisuuskatsauksessa suoritetun sisällönanalyysin tuloksena muodostuneeseen käsitykseen työelämän yhteisöllisyyttä selittävistä tekijöistä ja yhteisöllisyyden tunteen seurauksista. Työelämän yhteisöllisyyttä selittäviksi tekijöiksi sisällönanalyysin tuloksena pelkistyivät yksilö-, yhteistyöja vuorovaikutus- sekä kulttuuritekijät. Yhteisöllisyyden tunteen seuraukset työyhteisössä ilmenevät työntekijän sitoutumisena, työtyytyväisyytenä ja työhyvinvointina sekä parempana työn laatuna. Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa tutkittiin työelämän yhteisöllisyyttä selittävien tekijöiden yhteyttä työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin sekä organisaatioon sitoutumiseen ja palvelun laatuun esimiesten kokemana. Kyselylomakkeen sisältämien avointen kysymysten avulla selvitettiin yhteenkuuluvuuden tunnetta edistäviä ja estäviä tekijöitä esimiesyhteisössä esimiesten kokemana. Kyselylomakkeen palautti 136 (n = 241) sosiaali- ja terveystoimessa työskentelevää johtajaa. Vastausprosentti oli 56.
Tulosten mukaan yhteisöllisyyttä selittävistä tekijöistä työn kokeminen merkityksellisenä, avoin tiedonkulku organisaatiossa ja omalta esimieheltä saatu arvostus ovat yhteydessä työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin sekä palvelun laatuun esimiesten kokemana. Vastaavasti työn kokeminen merkityksellisenä ja avoin tiedonkulku organisaatiossa kuten myös kollegoiden keskinäinen yhteenkuuluvuuden tunne, luottamus ja arvostus sekä avoin vuorovaikutus työhön liittyvissä asioissa ovat puolestaan yhteydessä organisaatioon sitoutumisen kanssa. Esimiesyhteisössä yhteenkuuluvuuden tunnetta edistävinä ja estävinä tekijöinä ovat kollegoiden välisen vuorovaikutuksen määrä ja laatu, kollegiaalinen tuki ja kannustus, organisaatiorakenne ja yhteiset käytännöt sekä johtamiseen liittyvät tekijät. Saatujen tulosten mukaan avoimuuteen, keskinäiseen luottamukseen, kunnioitukseen ja arvostukseen perustuva vuorovaikutus edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja siten myös yhteisöllisyyttä esimiesyhteisössä. Sen sijaan epäluottamus, kilpailu, kateus ja puutteellinen arvostaminen ovat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja yhteisöllisyyttä estäviä tekijöitä. Organisaation rakenteen osalta hierarkkisuus, organisaation laajuus, liian suuret kokoonpanot palavereissa ja kollegoiden määrän kasvaminen kuten myös jatkuvat organisaatiomuutokset ja muutokset esimiesyhteisössä sekä fyysinen etäisyys toimipisteiden ja kollegoiden välillä ovat keskinäistä yhteenkuuluvuuden tunnetta estäviä tekijöitä. Johtamiseen liittyvien tekijöiden osalta hyvä esimies-alaissuhde edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta esimiesyhteisössä.
Tutkimus tuotti tietoa lähi- ja keskijohtoon kuuluvien esimiesten yhteisöllisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tuotettua tietoa voidaan hyödyntää työyhteisöjen yhteistyön kehittämisessä sekä yhteisöllisyyden tunteen vahvistamisessa johtajien keskuudessa organisaation kaikilla tasoilla niin horisontaalisesti kuin vertikaalisesti.
Tutkimus toteutettiin kolmessa vaiheessa. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka avulla selvitettiin, miten yhteisöllisyyden ilmenemistä työelämässä on tutkittu ja miten työelämän yhteisöllisyys näyttäytyy olemassa olevan tutkimuksen valossa. Tutkimuksen toisessa vaiheessa kehitettiin tutkimuksessa käytetty kyselylomake, jonka laadinnassa hyödynnettiin aikaisempaa kirjallisuutta ja aikaisempien kyselylomakkeiden kysymyksiä suoraan tai osittain muunneltuina. Tutkimusta varten kehitetyn kyselylomakkeen osa-alueet pohjautuivat kirjallisuuskatsauksessa suoritetun sisällönanalyysin tuloksena muodostuneeseen käsitykseen työelämän yhteisöllisyyttä selittävistä tekijöistä ja yhteisöllisyyden tunteen seurauksista. Työelämän yhteisöllisyyttä selittäviksi tekijöiksi sisällönanalyysin tuloksena pelkistyivät yksilö-, yhteistyöja vuorovaikutus- sekä kulttuuritekijät. Yhteisöllisyyden tunteen seuraukset työyhteisössä ilmenevät työntekijän sitoutumisena, työtyytyväisyytenä ja työhyvinvointina sekä parempana työn laatuna. Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa tutkittiin työelämän yhteisöllisyyttä selittävien tekijöiden yhteyttä työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin sekä organisaatioon sitoutumiseen ja palvelun laatuun esimiesten kokemana. Kyselylomakkeen sisältämien avointen kysymysten avulla selvitettiin yhteenkuuluvuuden tunnetta edistäviä ja estäviä tekijöitä esimiesyhteisössä esimiesten kokemana. Kyselylomakkeen palautti 136 (n = 241) sosiaali- ja terveystoimessa työskentelevää johtajaa. Vastausprosentti oli 56.
Tulosten mukaan yhteisöllisyyttä selittävistä tekijöistä työn kokeminen merkityksellisenä, avoin tiedonkulku organisaatiossa ja omalta esimieheltä saatu arvostus ovat yhteydessä työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin sekä palvelun laatuun esimiesten kokemana. Vastaavasti työn kokeminen merkityksellisenä ja avoin tiedonkulku organisaatiossa kuten myös kollegoiden keskinäinen yhteenkuuluvuuden tunne, luottamus ja arvostus sekä avoin vuorovaikutus työhön liittyvissä asioissa ovat puolestaan yhteydessä organisaatioon sitoutumisen kanssa. Esimiesyhteisössä yhteenkuuluvuuden tunnetta edistävinä ja estävinä tekijöinä ovat kollegoiden välisen vuorovaikutuksen määrä ja laatu, kollegiaalinen tuki ja kannustus, organisaatiorakenne ja yhteiset käytännöt sekä johtamiseen liittyvät tekijät. Saatujen tulosten mukaan avoimuuteen, keskinäiseen luottamukseen, kunnioitukseen ja arvostukseen perustuva vuorovaikutus edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja siten myös yhteisöllisyyttä esimiesyhteisössä. Sen sijaan epäluottamus, kilpailu, kateus ja puutteellinen arvostaminen ovat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja yhteisöllisyyttä estäviä tekijöitä. Organisaation rakenteen osalta hierarkkisuus, organisaation laajuus, liian suuret kokoonpanot palavereissa ja kollegoiden määrän kasvaminen kuten myös jatkuvat organisaatiomuutokset ja muutokset esimiesyhteisössä sekä fyysinen etäisyys toimipisteiden ja kollegoiden välillä ovat keskinäistä yhteenkuuluvuuden tunnetta estäviä tekijöitä. Johtamiseen liittyvien tekijöiden osalta hyvä esimies-alaissuhde edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta esimiesyhteisössä.
Tutkimus tuotti tietoa lähi- ja keskijohtoon kuuluvien esimiesten yhteisöllisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tuotettua tietoa voidaan hyödyntää työyhteisöjen yhteistyön kehittämisessä sekä yhteisöllisyyden tunteen vahvistamisessa johtajien keskuudessa organisaation kaikilla tasoilla niin horisontaalisesti kuin vertikaalisesti.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4607]