Lääkintätekniikan prosessien järjestäminen sairaanhoitopiirin tietohallinnossa
Jauhiainen, Milla; Värri, Alpo (2017)
Jauhiainen, Milla
Värri, Alpo
Tampere University of Technology
2017
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708291841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708291841
Tiivistelmä
Pirkanmaan sairaanhoitopiirin lääkintätekniikka on osa tietohallinnon ja teknologian vastuualuetta TAYS palvelukeskuksessa. Tietohallinto vastaa perustietotekniikan palveluiden lisäksi tietohallinnon palveluista, potilastietopalveluista ja tietohallinnon muutostöiden suunnittelusta. Lääkintätekniikka vastaa strategisista palveluista, kun taas operatiivisista palveluista vastaa Istekki Oy. Lääkintälaitteiden lainsäädäntö vaatii laitteiden laadun, turvallisuuden ja toiminnan mittaamista kvantitatiivisesti, minkä prosessinäkökulma mahdollistaa. Yhteiset toimintatavat kaikille tietoteknisille laitteille sairaanhoitopiirissä mahdollistavat tehokkaan ja turvallisen hoitoympäristön.
Lääkintätekniikan ja tietohallinnon prosesseissa on paljon yhteisiä rajapintoja, sillä useat lääkintälaitteet ovat verkotettuja ja yhteydessä muihin laitteisiin. Verkotettujen lääkintälaitteiden elinkaaren aikainen ylläpito vaatii erikoisosaamista sekä tietotekniikasta että laitteen toiminnasta ja lainsäädännöstä. Lääkintätekniikan yhä enemmän digitalisoituessa tulisi huolehtia siitä, että prosesseja uudistetaan ja toimintatavoista pidetään kiinni yhteistyössä prosesseissa toimivien asiantuntijoiden kanssa. Lääkintälaitteiden elinkaaren hallinnalle on eduksi, jos palvelujen tuottaminen keskittyy sairaanhoitopiirissä samalle toimijalle.
The Medical Technical Department of Pirkanmaa Hospital District is part of the Information Management Unit of the Hospital Service Center. Medical Technology is responsible of the strategic services, whereas Istekki Oy is responsible of the operative services of medical devices. Information Management Unit is responsible of the computer services, information management, patient information services and changes of information management. Medical devices are strictly regulated and the legislation requires quantitative measurements of quality, safety and functionality. This is possible by using a process approach of medical device management. Common policies for all interactive devices in the hospital district enables efficient and safe environment for healthcare.
Medical technology and information management processes have common interfaces, since most of the current medical devices are in a network and connected to other devices. Medical devices connected to a network require maintenance with special competences from both computer sciences and medical devices functionalities, as well as legislation of medical devices. As digitalization makes progress also in medical technology, the organization should ensure that processes are being renewed and the policies are kept in cooperation with the medical technology professionals. Medical technology life cycle control benefits if the services are focused on one actor.
Lääkintätekniikan ja tietohallinnon prosesseissa on paljon yhteisiä rajapintoja, sillä useat lääkintälaitteet ovat verkotettuja ja yhteydessä muihin laitteisiin. Verkotettujen lääkintälaitteiden elinkaaren aikainen ylläpito vaatii erikoisosaamista sekä tietotekniikasta että laitteen toiminnasta ja lainsäädännöstä. Lääkintätekniikan yhä enemmän digitalisoituessa tulisi huolehtia siitä, että prosesseja uudistetaan ja toimintatavoista pidetään kiinni yhteistyössä prosesseissa toimivien asiantuntijoiden kanssa. Lääkintälaitteiden elinkaaren hallinnalle on eduksi, jos palvelujen tuottaminen keskittyy sairaanhoitopiirissä samalle toimijalle.
The Medical Technical Department of Pirkanmaa Hospital District is part of the Information Management Unit of the Hospital Service Center. Medical Technology is responsible of the strategic services, whereas Istekki Oy is responsible of the operative services of medical devices. Information Management Unit is responsible of the computer services, information management, patient information services and changes of information management. Medical devices are strictly regulated and the legislation requires quantitative measurements of quality, safety and functionality. This is possible by using a process approach of medical device management. Common policies for all interactive devices in the hospital district enables efficient and safe environment for healthcare.
Medical technology and information management processes have common interfaces, since most of the current medical devices are in a network and connected to other devices. Medical devices connected to a network require maintenance with special competences from both computer sciences and medical devices functionalities, as well as legislation of medical devices. As digitalization makes progress also in medical technology, the organization should ensure that processes are being renewed and the policies are kept in cooperation with the medical technology professionals. Medical technology life cycle control benefits if the services are focused on one actor.