Noviisiopettajien äänenkäytön kokemuksia
Puronaho, Anni (2019)
Puronaho, Anni
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-09-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908232996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908232996
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää noviisiopettajien äänenkäytön kokemuksia, sekä heidän tuen tarvettaan kestävään äänenkäyttöön liittyen. Luokanopettajat työskentelevät äänen kannalta hyvin epäedullisissa ympäristöissä, eivätkä pysty työpäivänsä aikana lepuuttamaan ääntänsä juuri ollenkaan. Tämän vuoksi opettajien ääni onkin suuren rasituksen kohteena päivittäin. Opettajien äänestä ja äänenkäytöstä on tehty useita tutkimuksia, mutta uransa alkuvaiheessa olevien noviisiopettajien ääniongelmia ei ole tutkittu vielä paljoa. Harva opettaja on saanut koulutusta äänenkäyttöä varten, vaikka ääni onkin yksi opettajien tärkeimmistä työkaluista. Siksi tässä tutkimuksessa tutkitaan myös sitä, millaista tukea noviisiopettajat kokevat tarvitsevansa äänenkäyttöön liittyen. Tutkimuksen aiheena oli noviisiopettajien kokemukset, jonka vuoksi tutkimussuuntaukseksi valikoitui laadullinen tutkimusote. Tutkimukseen osallistui kahdeksan Tampereen yliopistosta valmistunutta luokanopettajaa, jotka olivat olleet työelämässä alle kolme vuotta. Aineisto kerättiin avointen kysymysten kyselylomakkeella keväällä 2019 ja se analysoitiin aineistolähtöisellä laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimusaiheen teoreettinen käsittely toteutettiin tarkastelemalla ääntä ja opettajan ammattia aikaisempien tutkimusten sekä kirjallisuuden kautta. Tutkimuksessa havaittiin, että noviisiluokanopettajat käyttävät ääntänsä runsaasti päivittäin. Äänelle raskaan puhetyön takia opettajat olivat kokeneet ääniongelmia jo työuransa varhaisessa vaiheessa. Ääniongelmien koettiin yleisimmin johtuvan vääränlaisesta puhetekniikasta sekä sisäilmaongelmista. Noviisiopettien kokemuksien perusteella äänenkäyttöön liittyy vahvasti ryhmänhallintakeinot, joiden avulla opettaja pystyy säästämään omaa äänenkäyttöään. Noviisiopettajien tietous äänenhuollosta oli vähäistä, ja yleisimmät äänenhuollonmenetelmät olivat äänen lepuuttaminen sekä veden juonti. Opettajat kaipasivatkin tukea ja koulutusta erityisesti äänenhuoltoon sekä kestävään oikeanlaiseen äänenkäyttöön.