Körttinuoret ja herättäjäjuhlat festivaalina
Nissilä, Paula (2019)
Nissilä, Paula
Tampereen yliopisto
2019
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-08-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1155-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1155-1
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kysyn, miksi nuoret ovat herättäjäjuhlilla. Tutkin, millaisia merkityksiä he liittävät tähän herännäisyyden eli körttiläisyyden päärituaaliin ja kesätapahtumaan. Selvitän, voiko herättäjäjuhlia tarkastella festivaalina, ja millaisia näkymiä tämä avaa uskontoon. Kumpikaan, nuorten uskonnollisuus tai festivaalit, eivät ole olleet sosiologisen kiinnostuksen keskipisteessä. Tämä tutkimus käsittelee molempia. Tapahtumana herättäjäjuhlat ovat hybridi. Ne edustavat pääohjelmaltaan (seurat, Siionin virret) samankaltaisena säilynyttä satavuotista uskonnollista traditiota. Samalla ne ovat vapaa-ajan viettoa nykyajan kulutusyhteiskunnassa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto koostuu 14–18-vuotiaiden nuorten haastatteluista, nuorten kirjoittamista juhlakertomuksista ja havainnoinnista herättäjäjuhlilla. Tutkimus käsittää kolme artikkelia ja yhteenvedon, jossa esittelen lisätuloksia.
Herätysliikkeiden kesäjuhlat houkuttelevat ihmismassoja keskellä parasta lomasesonkia samaan aikaan, kun evankelis-luterilainen emokirkko on menettänyt sekä jäseniään että tilaisuuksissaan kävijöitä. Nykyuskontoa pidetäänkin kollektiivisen kuulumisen sijaan yhä enemmän yksilön tavoitteiden resurssina, jossa erityishetket elämyksineen ovat tärkeitä. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu nuorten tapahtumakokemusten avulla, miten valtakirkon puitteissa elävä kirkon herätysliike traditioineen taipuu notkean modernin hetkelliseen yhteisöllisyyteen. Uskontoa on tutkimuksessa lähestytty käytäntöinä ja merkityksinä eli elettynä uskontona. Nuorten maailmassa uskonto on vuorovaikutuksessa yksilöllisten valintojen, nopeiden muutosten ja fragmentaaristen elämäntyylien kanssa. Nuorten on myös todettu olevan aiempia sukupolvia vähemmän uskonnollisia koskien juuri osallistumista institutionaaliseen uskontoon.
Tulosten mukaan körttinuoret hakevat herättäjäjuhlilta yhteisöllisyyttä. Se ei kuitenkaan tutkittavien enemmistölle syntynyt hengellisistä lähtökohdista tai seuroihin ja veisaamiseen osallistumisesta, vaan nuorisoryhmän toiminnasta. Tutkimuksen osoittamat festivaalipiirteet asettavat uskonnonharjoittamisen väljempiin ja yksilölähtöisempiin kehyksiin. Näille nuorille tässä tapahtumassa korostuivat nuorisolähtöiset rituaalit, ja oppeihin sitoutumisen merkitys jäi vähäiseksi. Tämä tapahtuma oli heille nuorisojoukon toiminnallinen kokoontuminen etäällä arjesta ja osana uniikkia massatapahtumaa, ja sellaisena verrattavissa muihin nuorisotapahtumiin. Tärkeää olivat ryhmässä jaettu intensiivinen hetki, elämykset ja fiilikset. Yhteisöllisyyttä vahvistettiin korostamalla erillisyyttä arjesta ja muista sukupolvista. Tulosten perusteella herättäjäjuhlat toimivatkin festivaalina kolmella ulottuvuudella. Ensinnäkin tavoitteena oli arjesta irrallinen, itsenäinen ryhmäkokemus. Toisekseen nuoret kiinnittivät emotionaalisia merkityksiä eritoten heille suunnattuun ohjelmaan ja toimintaan. Kolmanneksi herättäjäjuhlien nuorisoryhmä edusti nuorille välitilaa. Juhlat olivat siirtymäriitti juhlakävijyydessä ja henkilökohtaisessa matkassa kohti aikuisuutta. Lapsuudesta ja vanhempien tai suvun vaikutuksesta siirryttiin omaan toimijuuteen, jota korostettiin taustan kustannuksella.
Herättäjäjuhlilla nuoret neuvottelivat traditioista oman erillisen pienryhmänsä kautta. Juhlien pääohjelma eli perinteiset seurat eivät kiinnostaneet moniakaan nuoria. He eivät kuitenkaan ilmaisseet erityisiä muuttamishaluja perinteitä kohtaan. Niiden sekä nuorten oman toiminnan oletettiin pysyvän samana. Nuorten odotukset ja toiveet tulivat tyydytetyiksi tässä yhteisössä ja tapahtumassa. Tulokset tuovatkin lisäulottuvuuksia aiempaan tutkimukseen, joka on katsonut yhteisöllisten syiden olevan nykyään riittämättömiä pitämään nuoret kirkon piirissä. Tutkimus osoittaa myös, miten uskonto instituutiona tarjoaa kehyksen yksilön toiveet täyttävälle vapaa-ajan olemiselle ja identiteettityölle. Uskonto ei ole erillinen saareke, vaan se elää muotoutuneena nykyajan ilmiöissä ja tarpeissa. Tutkimus osoittaa, miten nuoruuden vertaisryhmät, toimijuus ja identiteetin muodostaminen voivat läpäistä ensisijaisina myös uskonnollisen toiminnan. Nykynuorten sukupolvia yhdistävät ryhmäkokemukset ja huippuelämykset. Niitä löytyy herättäjäjuhliltakin. Herättäjäjuhlat tarjosivat nuorille myös mahdollisuuden ilmentää körtti-identiteettiä muiden sukupolvien keskellä sellaisena kuin se näyttäytyi nuorten sukupolvelle. Körttiyden määrittely oli nuorille hankalaa. Kuulumisessa korostuikin yksilön oma tunne ja toimintaan osallistuminen. Nuorten ryhmässä koettiin performatiivista uskoa: kuuluttiin yhteen toiminnassa ja hetkessä. Körttiläisyyden suhteen puhuttiin paljon enemmän suvaitsemisesta, vapaudesta valita ja uskoon liittyvästä epävarmuudesta kuin uskon totuuksista. Usko oli jokaisen yksityisasia. Nykykörttiläisyyden liberaalius edesauttoi nuorten kuulumisen tunteita. Tämä tutkimus ei tue näkemystä siitä, että nykyuskonnon yksilöllistyminen olisi vastakkaista yhteisölliselle osallistumiselle. Se ei myöskään tuonut esiin erityistä notkean modernin yksilöllistymisen rapauttavaa vaikutusta suhteessa yhteisölliseen osallistumiseen. Tässä tutkimuksessa notkeus näkyi erityishetkien verkostomaisena uskontona. Notkean uskonnon kehyksessä herättäjäjuhlat ovat osa herätysliikkeiden osallistumisen kirjoa, joka tarjoaa kiinnittymiskohtia sekä verkostomaiselle että perinteisemmälle kiinteämmälle sitoutumiselle.
Tämä tutkimus on osoittanut, miten 14-18-vuotiaat körttinuoret neuvottelevat paikkaansa uskonnollisessa yhteisössä suhteessa omaan viitekehykseensä. Tulokset kertovat siitä, miten monimuotoisia merkityksiä uskonnolliseen osallistumiseen liitetään tässä ajassa. Tulokset kertovat myös siitä, miten nuoret rakentavat tapahtumassa oman erillisen yhteisönsä traditioiden ja sukupolvien keskelle. Erityistä traditioiden hylkäämistä ei kuitenkaan esiintynyt, kunhan nuoret saivat valita uskomisensa, pitää yllä erillistä toimintaansa, ja kunhan heillä oli hauskaa.
Herätysliikkeiden kesäjuhlat houkuttelevat ihmismassoja keskellä parasta lomasesonkia samaan aikaan, kun evankelis-luterilainen emokirkko on menettänyt sekä jäseniään että tilaisuuksissaan kävijöitä. Nykyuskontoa pidetäänkin kollektiivisen kuulumisen sijaan yhä enemmän yksilön tavoitteiden resurssina, jossa erityishetket elämyksineen ovat tärkeitä. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu nuorten tapahtumakokemusten avulla, miten valtakirkon puitteissa elävä kirkon herätysliike traditioineen taipuu notkean modernin hetkelliseen yhteisöllisyyteen. Uskontoa on tutkimuksessa lähestytty käytäntöinä ja merkityksinä eli elettynä uskontona. Nuorten maailmassa uskonto on vuorovaikutuksessa yksilöllisten valintojen, nopeiden muutosten ja fragmentaaristen elämäntyylien kanssa. Nuorten on myös todettu olevan aiempia sukupolvia vähemmän uskonnollisia koskien juuri osallistumista institutionaaliseen uskontoon.
Tulosten mukaan körttinuoret hakevat herättäjäjuhlilta yhteisöllisyyttä. Se ei kuitenkaan tutkittavien enemmistölle syntynyt hengellisistä lähtökohdista tai seuroihin ja veisaamiseen osallistumisesta, vaan nuorisoryhmän toiminnasta. Tutkimuksen osoittamat festivaalipiirteet asettavat uskonnonharjoittamisen väljempiin ja yksilölähtöisempiin kehyksiin. Näille nuorille tässä tapahtumassa korostuivat nuorisolähtöiset rituaalit, ja oppeihin sitoutumisen merkitys jäi vähäiseksi. Tämä tapahtuma oli heille nuorisojoukon toiminnallinen kokoontuminen etäällä arjesta ja osana uniikkia massatapahtumaa, ja sellaisena verrattavissa muihin nuorisotapahtumiin. Tärkeää olivat ryhmässä jaettu intensiivinen hetki, elämykset ja fiilikset. Yhteisöllisyyttä vahvistettiin korostamalla erillisyyttä arjesta ja muista sukupolvista. Tulosten perusteella herättäjäjuhlat toimivatkin festivaalina kolmella ulottuvuudella. Ensinnäkin tavoitteena oli arjesta irrallinen, itsenäinen ryhmäkokemus. Toisekseen nuoret kiinnittivät emotionaalisia merkityksiä eritoten heille suunnattuun ohjelmaan ja toimintaan. Kolmanneksi herättäjäjuhlien nuorisoryhmä edusti nuorille välitilaa. Juhlat olivat siirtymäriitti juhlakävijyydessä ja henkilökohtaisessa matkassa kohti aikuisuutta. Lapsuudesta ja vanhempien tai suvun vaikutuksesta siirryttiin omaan toimijuuteen, jota korostettiin taustan kustannuksella.
Herättäjäjuhlilla nuoret neuvottelivat traditioista oman erillisen pienryhmänsä kautta. Juhlien pääohjelma eli perinteiset seurat eivät kiinnostaneet moniakaan nuoria. He eivät kuitenkaan ilmaisseet erityisiä muuttamishaluja perinteitä kohtaan. Niiden sekä nuorten oman toiminnan oletettiin pysyvän samana. Nuorten odotukset ja toiveet tulivat tyydytetyiksi tässä yhteisössä ja tapahtumassa. Tulokset tuovatkin lisäulottuvuuksia aiempaan tutkimukseen, joka on katsonut yhteisöllisten syiden olevan nykyään riittämättömiä pitämään nuoret kirkon piirissä. Tutkimus osoittaa myös, miten uskonto instituutiona tarjoaa kehyksen yksilön toiveet täyttävälle vapaa-ajan olemiselle ja identiteettityölle. Uskonto ei ole erillinen saareke, vaan se elää muotoutuneena nykyajan ilmiöissä ja tarpeissa. Tutkimus osoittaa, miten nuoruuden vertaisryhmät, toimijuus ja identiteetin muodostaminen voivat läpäistä ensisijaisina myös uskonnollisen toiminnan. Nykynuorten sukupolvia yhdistävät ryhmäkokemukset ja huippuelämykset. Niitä löytyy herättäjäjuhliltakin. Herättäjäjuhlat tarjosivat nuorille myös mahdollisuuden ilmentää körtti-identiteettiä muiden sukupolvien keskellä sellaisena kuin se näyttäytyi nuorten sukupolvelle. Körttiyden määrittely oli nuorille hankalaa. Kuulumisessa korostuikin yksilön oma tunne ja toimintaan osallistuminen. Nuorten ryhmässä koettiin performatiivista uskoa: kuuluttiin yhteen toiminnassa ja hetkessä. Körttiläisyyden suhteen puhuttiin paljon enemmän suvaitsemisesta, vapaudesta valita ja uskoon liittyvästä epävarmuudesta kuin uskon totuuksista. Usko oli jokaisen yksityisasia. Nykykörttiläisyyden liberaalius edesauttoi nuorten kuulumisen tunteita. Tämä tutkimus ei tue näkemystä siitä, että nykyuskonnon yksilöllistyminen olisi vastakkaista yhteisölliselle osallistumiselle. Se ei myöskään tuonut esiin erityistä notkean modernin yksilöllistymisen rapauttavaa vaikutusta suhteessa yhteisölliseen osallistumiseen. Tässä tutkimuksessa notkeus näkyi erityishetkien verkostomaisena uskontona. Notkean uskonnon kehyksessä herättäjäjuhlat ovat osa herätysliikkeiden osallistumisen kirjoa, joka tarjoaa kiinnittymiskohtia sekä verkostomaiselle että perinteisemmälle kiinteämmälle sitoutumiselle.
Tämä tutkimus on osoittanut, miten 14-18-vuotiaat körttinuoret neuvottelevat paikkaansa uskonnollisessa yhteisössä suhteessa omaan viitekehykseensä. Tulokset kertovat siitä, miten monimuotoisia merkityksiä uskonnolliseen osallistumiseen liitetään tässä ajassa. Tulokset kertovat myös siitä, miten nuoret rakentavat tapahtumassa oman erillisen yhteisönsä traditioiden ja sukupolvien keskelle. Erityistä traditioiden hylkäämistä ei kuitenkaan esiintynyt, kunhan nuoret saivat valita uskomisensa, pitää yllä erillistä toimintaansa, ja kunhan heillä oli hauskaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4847]