Tarinan seuraajasta sen ohjaajaksi: Käyttäjäkokemus videopelien interaktiivisessa tarinankerronnassa
Ahola, Tuomas (2019)
Ahola, Tuomas
2019
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907302775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907302775
Tiivistelmä
Interaktiivinen tarinankerronta, joka sallii tarinan seuraajan vaikuttaa tarinan kulkuun, on 2010-luvulla yleistynyt videopeleissä. Interaktiivisen tarinankerronnan käyttäjäkokemuksen tutkimus on kuitenkin vähäistä. Aikaisempien tutkimusten perusteella on havaittavissa, että pelinkehittäjillä ei välttämättä ole tietämystä, millaisia reaktioita ja tuntemuksia interaktiivinen tarinankerronta pelaajissa herättää.
Käyttäen The Walking Dead: 400 Days -peliä (Telltale Games 2013) tapaustutkimuksena tutkielma selvittää, miten pelaajat kokevat mahdollisuudet vaikuttaa videopelien tarinaan valinnoillaan. Lisäksi tutkielma analysoi, millaiset suunnittelutekijät vaikuttavat käyttäjäkokemukseen pelaajien tarinallisista valinnoista sekä valintojen seurauksista. Tutkimus perustuu käyttäjälähtöiseen pelitestaukseen, tutkimukseen osallistuneiden pelaajien haastatteluihin sekä pelitilanteen observointiin. Kokemuksen herättämien tuntemusten tukena hyödynnettiin SCI-immersiokyselyä.
Testitilanteen observoinnin, haastatteluiden ja SCI-kyselyn perusteella valintatilanteet herättivät osallistujissa voimakkaita keskittymiseen ja jännitykseen liittyviä tuntemuksia. Osallistujien kokemuksissa korostuivat valintojen kautta muodostuva tunneside pelin sivuhahmoihin sekä haasteellisuus pohtia valintojen seurauksia. Tutkimustuloksissa on havaittavissa valintojen teossa osallistujien oman näkökulman ja hahmojen roolin ottamisen vaihtelu. On kuitenkin todettavissa, että osallistujat pystyivät saavuttamaan valintojen kautta omakohtaisia tavoitteitaan sekä luomaan valinnoillaan suhdetta tapaustutkimuspelin sivuhahmoihin.
Tutkimuksen myötä on nähtävissä, että kokemukseen tarinallisista valinnoista sekä valintojen seurauksista vaikuttavat laaja-alaiset suunnittelutekijät. Tulosten pohjalta tarinallisten vaikuttamismahdollisuuksien ohella uskottavat hahmojen sosiaaliset reaktiot, valintavaihtoehtojen selkeät ja seurauksia vastaavat kuvaukset, hyvätasoinen käytettävyys sekä valintojen vaikutuksen tunnetta vahvistavat käyttöliittymät ovat keskeisiä elementtejä tarinallisen vaikuttavuuden tuntemusten luomisessa. Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää videopelien interaktiivisen tarinankerronnan suunnittelussa ja käyttäjäkokemukseen vaikuttavien tekijöiden tunnistamisessa.
Käyttäen The Walking Dead: 400 Days -peliä (Telltale Games 2013) tapaustutkimuksena tutkielma selvittää, miten pelaajat kokevat mahdollisuudet vaikuttaa videopelien tarinaan valinnoillaan. Lisäksi tutkielma analysoi, millaiset suunnittelutekijät vaikuttavat käyttäjäkokemukseen pelaajien tarinallisista valinnoista sekä valintojen seurauksista. Tutkimus perustuu käyttäjälähtöiseen pelitestaukseen, tutkimukseen osallistuneiden pelaajien haastatteluihin sekä pelitilanteen observointiin. Kokemuksen herättämien tuntemusten tukena hyödynnettiin SCI-immersiokyselyä.
Testitilanteen observoinnin, haastatteluiden ja SCI-kyselyn perusteella valintatilanteet herättivät osallistujissa voimakkaita keskittymiseen ja jännitykseen liittyviä tuntemuksia. Osallistujien kokemuksissa korostuivat valintojen kautta muodostuva tunneside pelin sivuhahmoihin sekä haasteellisuus pohtia valintojen seurauksia. Tutkimustuloksissa on havaittavissa valintojen teossa osallistujien oman näkökulman ja hahmojen roolin ottamisen vaihtelu. On kuitenkin todettavissa, että osallistujat pystyivät saavuttamaan valintojen kautta omakohtaisia tavoitteitaan sekä luomaan valinnoillaan suhdetta tapaustutkimuspelin sivuhahmoihin.
Tutkimuksen myötä on nähtävissä, että kokemukseen tarinallisista valinnoista sekä valintojen seurauksista vaikuttavat laaja-alaiset suunnittelutekijät. Tulosten pohjalta tarinallisten vaikuttamismahdollisuuksien ohella uskottavat hahmojen sosiaaliset reaktiot, valintavaihtoehtojen selkeät ja seurauksia vastaavat kuvaukset, hyvätasoinen käytettävyys sekä valintojen vaikutuksen tunnetta vahvistavat käyttöliittymät ovat keskeisiä elementtejä tarinallisen vaikuttavuuden tuntemusten luomisessa. Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää videopelien interaktiivisen tarinankerronnan suunnittelussa ja käyttäjäkokemukseen vaikuttavien tekijöiden tunnistamisessa.