Niskavuorta kiipeämässä: Sovituksen synty - Kaisa ja Matti Kuikkaniemen Loviisa - Niskavuoren tarina Hämeenlinnan teatterissa 2010 - 2012
Kuikkaniemi, Kaisa (2019)
Kuikkaniemi, Kaisa
2019
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907232716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907232716
Tiivistelmä
Analysoin pro gradu -tutkielmassani Kaisa ja Matti Kuikkaniemen Niskavuori – Loviisan tarina -sovitusta (2010). Sovitus perustuu Hella Wuolijoen (1886–1954) neljään Niskavuori-näytelmään, Niskavuoren naisiin (1933), Niskavuoren leipään (1938), Niskavuoren nuoreen emäntään (1940) sekä Entäs nyt, Niskavuoreen? (1953), ja se sai ensi-iltansa Hämeenlinnan teatterissa 20.10.2010. Matti Kuikkaniemen sovituksen pohjalta ohjaama näytelmä esitettiin Hämeenlinnan teatterissa sata kertaa, kausilla 2010–2011 sekä 2011–2012.
Pyrin tutkielmassani etsimään syitä paitsi Hella Wuolijoen Niskavuori-teossarjan lumolle, myös Kaisa ja Matti Kuikkaniemen sovituksen syntyhistorialle. Etsin yhtäläisyyksiä Niskavuori-teosten luojan, Hella Wuolijoen ja hänen tunnetuimman sankarittarensa, Kaisa ja Matti Kuikkaniemen sovituksen nimihenkilön, Loviisa Niskavuoren välillä.
Luen Hella Wuolijoen Niskavuori-teoksia apunani tutkija Anu Koivusen väitöskirja: Performative Histories, Foundational Fictions: Gender and Sexuality in Niskavuori Films (2003). Taustatukea saan teatteritutkija Pirkko Kosken sekä isoäitinsä Hella Wuolijoen poliittista historiaa tutkineen Erkki Wuolijoen teoksista. Kertaan mielikuviani sovitusprosessista ja pyrin löytämään niille teoreettisia vastineita. Luen Katariina Nummisen, Maria Kilven ja Mari Hyrkäksen toimittamaa Dramaturgiakirja – Kaikki järjestyy aina (2018) käsitteistä ja Christine Kallasin käsikirjoitusopasta Inside the Writers’ Room. Conversations with American TV Writers (2014) työn luonteesta.
Lisäksi pohdin tutkielmassani sovituksen ja dramatisoinnin käsitteiden eroa. Tutkin kahden hengen kirjoitustiimin työtapaa Eva Novrup Redvallin kirjassaan Writing and Producing Television Drama in Denmark, From the Kingdom to the Killing (2014) esittelemän one vision -työtavan avulla. Analysoin appropriaatioksi tulkitsemani sovituksen rakennetta sekä Niskavuori – Loviisan tarina esityksen avainkohtauksia. Kerin ohjaaja Matti Kuikkaniemen haastattelun ja omien mielikuvieni luomassa kudelmassa punaista lankaa yrittäessäni vastata tutkielmani keskeiseen kysymykseen: miten sovitus Niskavuori – Loviisan tarina oikein syntyi?
Pyrin tutkielmassani etsimään syitä paitsi Hella Wuolijoen Niskavuori-teossarjan lumolle, myös Kaisa ja Matti Kuikkaniemen sovituksen syntyhistorialle. Etsin yhtäläisyyksiä Niskavuori-teosten luojan, Hella Wuolijoen ja hänen tunnetuimman sankarittarensa, Kaisa ja Matti Kuikkaniemen sovituksen nimihenkilön, Loviisa Niskavuoren välillä.
Luen Hella Wuolijoen Niskavuori-teoksia apunani tutkija Anu Koivusen väitöskirja: Performative Histories, Foundational Fictions: Gender and Sexuality in Niskavuori Films (2003). Taustatukea saan teatteritutkija Pirkko Kosken sekä isoäitinsä Hella Wuolijoen poliittista historiaa tutkineen Erkki Wuolijoen teoksista. Kertaan mielikuviani sovitusprosessista ja pyrin löytämään niille teoreettisia vastineita. Luen Katariina Nummisen, Maria Kilven ja Mari Hyrkäksen toimittamaa Dramaturgiakirja – Kaikki järjestyy aina (2018) käsitteistä ja Christine Kallasin käsikirjoitusopasta Inside the Writers’ Room. Conversations with American TV Writers (2014) työn luonteesta.
Lisäksi pohdin tutkielmassani sovituksen ja dramatisoinnin käsitteiden eroa. Tutkin kahden hengen kirjoitustiimin työtapaa Eva Novrup Redvallin kirjassaan Writing and Producing Television Drama in Denmark, From the Kingdom to the Killing (2014) esittelemän one vision -työtavan avulla. Analysoin appropriaatioksi tulkitsemani sovituksen rakennetta sekä Niskavuori – Loviisan tarina esityksen avainkohtauksia. Kerin ohjaaja Matti Kuikkaniemen haastattelun ja omien mielikuvieni luomassa kudelmassa punaista lankaa yrittäessäni vastata tutkielmani keskeiseen kysymykseen: miten sovitus Niskavuori – Loviisan tarina oikein syntyi?