Muudi ja henki Petroskoista, musiikki itse muualta : skenetutkimus Petroskoin undergroundkulttuurista
Tiainen, Juhani (2019)
Tiainen, Juhani
2019
Filosofian tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907012355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907012355
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee Petroskoin undergroundkulttuurin eronteko- ja vuorovaikutuskäytäntöjä. Tämän lisäksi tarkastelen skenetoimijuutta translokaalista näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisena tausta-ajatuksena on sosiaalisen pääoman käsite.
Tutkimusmenetelmäni on etnografinen ja se sijoittuu urbaaniin kaupunkiympäristöön. Aineiston olen kerännyt Petroskoissa joulukuussa 2014 haastattelemalla kymmentä skenekulttuurissa aktiivisesti toimivaa henkilöä. Analysointimetodina haastatteluiden purkamisessa käytän diskurssianalyysiä. Tämän lisäksi käytän tutkimuksessa hyödyksi valokuvia, lyriikoita, keikkajulisteita ja omia havaintojani. Tutkimuksen perusteella skene-käsitettä voi soveltaa hyvin Petroskoin undergroundkulttuurin analysointiin. Tämä kulttuuri on mukautuvaista ja liikkuvaista toimijuutta yli maantieteellisten ja kulttuurisosiaalisten rajojen.
Tutkimus osoittaa, että eronteko tulee selvimmin esiin musiikkimaun, itseoppineisuuden ja itseorganisoitumisen diskursseissa. Analyysissä nousee esiin erilaisia ironia-, kritiikki- ja nostalgiakäytänteitä, joiden kautta käydään dialogia yhteiskunnan kanssa. Valtavirtakulttuuriin otetaan etäisyyttä, mutta tarvittaessa siihen liittyvää kulttuurikoodistoa voidaan käyttää skenen sisäisessä viestinnässä. Osalla skenejäsenistä on kiinnostusta ideologista ajattelua kohtaan. Tämä tulee ilmi tasa-arvon, demokratian ja antikapitalistisuuden kaltaisina repertuaareina. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Petroskoin undergroundkulttuuri käy jatkuvaa vuoropuhelua useiden paikallisuuksien kanssa. Tämä kulttuurivaihto muokkaa ja uudistaa ruohonjuuritason toimijuutta, jota kautta undergroundkulttuurin musiikillinen ilmaisuvoima monipuolistuu.
Tutkimusmenetelmäni on etnografinen ja se sijoittuu urbaaniin kaupunkiympäristöön. Aineiston olen kerännyt Petroskoissa joulukuussa 2014 haastattelemalla kymmentä skenekulttuurissa aktiivisesti toimivaa henkilöä. Analysointimetodina haastatteluiden purkamisessa käytän diskurssianalyysiä. Tämän lisäksi käytän tutkimuksessa hyödyksi valokuvia, lyriikoita, keikkajulisteita ja omia havaintojani. Tutkimuksen perusteella skene-käsitettä voi soveltaa hyvin Petroskoin undergroundkulttuurin analysointiin. Tämä kulttuuri on mukautuvaista ja liikkuvaista toimijuutta yli maantieteellisten ja kulttuurisosiaalisten rajojen.
Tutkimus osoittaa, että eronteko tulee selvimmin esiin musiikkimaun, itseoppineisuuden ja itseorganisoitumisen diskursseissa. Analyysissä nousee esiin erilaisia ironia-, kritiikki- ja nostalgiakäytänteitä, joiden kautta käydään dialogia yhteiskunnan kanssa. Valtavirtakulttuuriin otetaan etäisyyttä, mutta tarvittaessa siihen liittyvää kulttuurikoodistoa voidaan käyttää skenen sisäisessä viestinnässä. Osalla skenejäsenistä on kiinnostusta ideologista ajattelua kohtaan. Tämä tulee ilmi tasa-arvon, demokratian ja antikapitalistisuuden kaltaisina repertuaareina. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Petroskoin undergroundkulttuuri käy jatkuvaa vuoropuhelua useiden paikallisuuksien kanssa. Tämä kulttuurivaihto muokkaa ja uudistaa ruohonjuuritason toimijuutta, jota kautta undergroundkulttuurin musiikillinen ilmaisuvoima monipuolistuu.