Automaattinen arviointi opetuskäytössä ohjelmoinnin peruskursseilla: Yhteenveto lähestymistavoista ja tapaustutkimus
Lunnikivi, Vivian (2019)
Lunnikivi, Vivian
2019
Tieto- ja sähkötekniikan TkK tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906212168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906212168
Tiivistelmä
Ohjelmointi on muuttumassa yhdeksi digitalisoituvan yhteiskunnan kysytyimmistä taidoista. Samaan aikaan ohjelmoinnin osaajia on liian vähän. Kysynnän kasvaessa ohjelmoinnin opetukselle, kohdistuu opetuksen tarjoajille painetta kasvattaa kurssikokoja, mikä tuottaa lisää arviointityötä. Kurssihenkilökunnalle varatut resurssit ovat kuitenkin rajallisia, joten työtaakkaa helpottamaan on kehitetty automaattisia arviointijärjestelmiä.
Tässä työssä luodaan katsaus olemassa oleviin automaattisen arvioinnin menetelmiin, mitä arviointijärjestelmien kehittäjät voivat hyödyntää työssään. Työssä tunnistetaan ohjelmoinnin alkeiskursseille soveltuvia tehtävätyyppejä, kategorisoidaan palautteen laatua ja näkökulmia testaukseen, sekä vedetään yhteen testausstrategioita. Löydösten perusteella arvioidaan Tampereen yliopistolla ohjelmoinnin alkeiskurssilla käytössä olevaa arviointijärjestelmää.
Järjestelmän todetaan olevan ohjelmoinnin opetukseen soveltuva ympäristö. Järjestelmän käytöllä arviointityötä saadaan automatisoitua, joka mahdollistaa suuren tehtävien ja palautteen määrän, palautteen välittömyyden ja kurssin skaalautuvuuden suurillekin opiskelijamassoille. Järjestelmästä tunnistetaan kirjallisuusselvityksen perusteella kuitenkin myös kehityskohteita, kuten tyylintarkastamisen puuttuminen.
Tässä työssä luodaan katsaus olemassa oleviin automaattisen arvioinnin menetelmiin, mitä arviointijärjestelmien kehittäjät voivat hyödyntää työssään. Työssä tunnistetaan ohjelmoinnin alkeiskursseille soveltuvia tehtävätyyppejä, kategorisoidaan palautteen laatua ja näkökulmia testaukseen, sekä vedetään yhteen testausstrategioita. Löydösten perusteella arvioidaan Tampereen yliopistolla ohjelmoinnin alkeiskurssilla käytössä olevaa arviointijärjestelmää.
Järjestelmän todetaan olevan ohjelmoinnin opetukseen soveltuva ympäristö. Järjestelmän käytöllä arviointityötä saadaan automatisoitua, joka mahdollistaa suuren tehtävien ja palautteen määrän, palautteen välittömyyden ja kurssin skaalautuvuuden suurillekin opiskelijamassoille. Järjestelmästä tunnistetaan kirjallisuusselvityksen perusteella kuitenkin myös kehityskohteita, kuten tyylintarkastamisen puuttuminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8314]