Arvot ja autenttisuus opettajan työn taustalla
Pajarinen, Suvi (2019)
Pajarinen, Suvi
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906272290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906272290
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella arvojen ja autenttisuuden merkitystä opettajan työssä sekä kuvata opettajan itsetuntemuksen syventämisen roolia arvotietoisuuden ja autenttisuuden rakentumisessa. Tutkimusaiheen valinnan perusteena on jälkimodernin kulttuurin subjektivoituminen ja kasvatusalalla lisääntynyt markkinoistuminen ja tehokkuusajattelu, jotka tuovat uudenlaisia vaatimuksia kasvatusvastuussa olevan opettajan arvopohdinnalle ja sisäisyytensä tarkastelulle. Tutkimuksen keskeisimmät teoreettiset näkökulmat pohjaavat Charles Taylorin (1995) näkemyksiin modernisuuden haasteista, hänen muotoilemaansa autenttisuuden etiikkaan sekä hänen käsitykseensä ihmisestä vahvana arvostajana. Itsetuntemusta ja autenttisuutta opettajan työssä tarkastellaan erityisesti Helena Aarnion (2010) artikkelin ja Per Fibaek Laursenin (2004) tutkimuksen pohjalta, jotka nojaavat myös näkemyksensä Taylorin autenttisuusetiikkaan.
Tutkimuksen aineisto koostuu yhden harkinnanvaraisesti valitun opettajan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jonka tarkoituksena oli tuoda esiin, miten hän kuvailee suhdetta itseensä ja mitä autenttisuus, tietoisuus omista arvoistaan ja itsetuntemuksensa syventäminen voivat tuoda hänen työhönsä ja opettajuuteensa. Kriteereinä haastatteluun valitulle opettajalle oli hänen aiempi perehtyneisyytensä itsetuntemuksen teemoihin työssään ja sen ulkopuolella. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka kautta aineistosta muodostettiin opettajan arvojen ja autenttisuuden merkityksiä kuvaavat teema-alueet.
Tutkimuksen teoreettisen tarkastelun sekä haastatteluaineiston perusteella arvot, autenttisuus ja itsetuntemus kietoutuvat yhteen tavalla, jossa kunkin osa-alueen voidaan nähdä edellyttävän toisia. Aineistosta oli tavoitettavissa opettajan vahvoja arvostuksia, joita olivat erityisesti inhimillinen kohtaaminen, vastuu oppilaista ja yksilöiden tasavertaisuus. Arvot ohjaavat opettajaa hänen sisäisyydestään käsin, jossa merkittävä tekijänä on omien tunteiden äärelle pysähtyminen ja niiden sanoittaminen oppilaille. Inhimillisyys ja inhimillinen kohtaaminen arvoina toteutuvat opettajan työssä hänen minäsuhteestaan syntyneestä itseluottamuksestaan käsin; uskalluksesta kohdata oma itsensä ja keskeneräisyytensä.
Itsetuntemuksen kautta syventynyt arvotietoisuus ja autenttisuus tukevat opettajaa kiinnittymään työssään itselleen merkityksellisimpiin arvoihin ja tekijöihin suurimpienkin haasteiden, epävarmuuden ja muutosten keskellä. Opettaja kokee itsetuntemuksen syventämisen vähentävän omaa sisäistä ristiriitaa, mikä vaikuttaa myönteisesti työhön sisältyviin vuorovaikutustilanteisiin ja konfliktien ratkaisemiseen. Hän kokee itsensä äärelle pysähtymisellä, omien ja oppilaidensa tunteiden sanoittamisella ja jokaisen yksilöllisyyden tunnustamisella olevan positiivisia vaikutuksia oppilaidensa motivaatioon ja heidän kasvunsa tukemiseen. Opettaja rakentaa uskottavuuttaan ja ammatti-identiteettiään tässä ajassa uusista lähtökohdista, jossa autenttisuuden etiikka ja vahvat arvot voivat toimia suuntaviivoina oman itsetuntemuksen syventämiseen sisäisyyden ja ulkoisen maailman välisen tasapainon löytämisessä. Opettajien tulisi saada riittävää tukea henkiselle ja ammatilliselle kasvulleen sekä opettajankoulutuksen että työelämän tahoilta, jotta opettajan työhön kiinnittäytyminen ja kasvatuksen korkeimpien tavoitteiden saavuttaminen voidaan turvata myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen aineisto koostuu yhden harkinnanvaraisesti valitun opettajan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jonka tarkoituksena oli tuoda esiin, miten hän kuvailee suhdetta itseensä ja mitä autenttisuus, tietoisuus omista arvoistaan ja itsetuntemuksensa syventäminen voivat tuoda hänen työhönsä ja opettajuuteensa. Kriteereinä haastatteluun valitulle opettajalle oli hänen aiempi perehtyneisyytensä itsetuntemuksen teemoihin työssään ja sen ulkopuolella. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka kautta aineistosta muodostettiin opettajan arvojen ja autenttisuuden merkityksiä kuvaavat teema-alueet.
Tutkimuksen teoreettisen tarkastelun sekä haastatteluaineiston perusteella arvot, autenttisuus ja itsetuntemus kietoutuvat yhteen tavalla, jossa kunkin osa-alueen voidaan nähdä edellyttävän toisia. Aineistosta oli tavoitettavissa opettajan vahvoja arvostuksia, joita olivat erityisesti inhimillinen kohtaaminen, vastuu oppilaista ja yksilöiden tasavertaisuus. Arvot ohjaavat opettajaa hänen sisäisyydestään käsin, jossa merkittävä tekijänä on omien tunteiden äärelle pysähtyminen ja niiden sanoittaminen oppilaille. Inhimillisyys ja inhimillinen kohtaaminen arvoina toteutuvat opettajan työssä hänen minäsuhteestaan syntyneestä itseluottamuksestaan käsin; uskalluksesta kohdata oma itsensä ja keskeneräisyytensä.
Itsetuntemuksen kautta syventynyt arvotietoisuus ja autenttisuus tukevat opettajaa kiinnittymään työssään itselleen merkityksellisimpiin arvoihin ja tekijöihin suurimpienkin haasteiden, epävarmuuden ja muutosten keskellä. Opettaja kokee itsetuntemuksen syventämisen vähentävän omaa sisäistä ristiriitaa, mikä vaikuttaa myönteisesti työhön sisältyviin vuorovaikutustilanteisiin ja konfliktien ratkaisemiseen. Hän kokee itsensä äärelle pysähtymisellä, omien ja oppilaidensa tunteiden sanoittamisella ja jokaisen yksilöllisyyden tunnustamisella olevan positiivisia vaikutuksia oppilaidensa motivaatioon ja heidän kasvunsa tukemiseen. Opettaja rakentaa uskottavuuttaan ja ammatti-identiteettiään tässä ajassa uusista lähtökohdista, jossa autenttisuuden etiikka ja vahvat arvot voivat toimia suuntaviivoina oman itsetuntemuksen syventämiseen sisäisyyden ja ulkoisen maailman välisen tasapainon löytämisessä. Opettajien tulisi saada riittävää tukea henkiselle ja ammatilliselle kasvulleen sekä opettajankoulutuksen että työelämän tahoilta, jotta opettajan työhön kiinnittäytyminen ja kasvatuksen korkeimpien tavoitteiden saavuttaminen voidaan turvata myös tulevaisuudessa.