Haku
Viitteet 1-10 / 21
Arvot ja autenttisuus opettajan työn taustalla
(2019)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella arvojen ja autenttisuuden merkitystä opettajan työssä sekä kuvata opettajan itsetuntemuksen syventämisen roolia arvotietoisuuden ja autenttisuuden rakentumisessa. ...
Miksi luokanopettaja vaihtaa ammattia?: Koulu opettajan elämismaailmana ja subjektiivisen maailmankuvan muotoajana
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Perinteisesti luokanopettajan työ on ollut tavoiteltu kutsumusammatti, jossa on viihdytty eläkeikään asti. Tällä vuosituhannella koulumaailma on muuttunut haastavammaksi, yhä useampi opettaja uupuu työtaakkansa alla ja ...
Omaa opettajuutta rakentamassa : Luokkavaltti-ohjelmaan osallistuneiden opiskelijoiden reflektion kohteet ja tasot
(2021)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämä tutkimus selvitti opiskelijoiden reflektion kohteita ja tasoja Luokkavaltti-ohjelmaan osallistumisen jälkeen. Luokkavaltti-ohjelma on lukuvuonna 2019–2020 Paralympiakomitean ja Tampereen yliopiston toteuttama ...
Lukion opettajien ammatillinen kehittyminen uudistuvassa lukiossa
(2021)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Suomalainen lukiokoulutus on kokenut 2010-luvulla ja 2020-luvun alussa merkittäviä muutoksia hallituksen toteuttamien koulutusuudistusten seurauksena. Lukioissa on otettu käyttöön uusia opetussuunnitelmia, lukiolakia ja ...
Varhaiskasvatuksen vertaisryhmämentorointi – tiimityö, opettajuus sekä osaaminen ja tuen tarpeet
(2021)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista kuvaa varhaiskasvatuksen opettajien vertaisryhmämentoroinnissa rakentuu varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisuudesta, ammatillisesta osaamisesta ja ammatillisesta identiteetistä. ...
Opettajaidentiteetti työhyvinvoinnin tukena : Opettajien käsityksiä omasta opettajaidentiteetistään ja kokemuksia työhyvinvoinnistaan
(2022)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä omasta opettajaidentiteetistään ja kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, onko opettajaidentiteetillä ja työhyvinvoinnin kokemuksella ...
Opettajien ääni julkisessa keskustelussa: Sisällönanalyysi peruskoulua käsittelevistä mielipidekirjoituksista Helsingin Sanomissa 2018–2019
(2022)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Peruskoulu on yleinen julkisen keskustelun aihe. Peruskoulun kehittämiseen viitataan myös usein osana erilaisten yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisua. Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien roolia tässä keskustelussa. ...
”Kaikki perustuu l-kirjaimella alkavaan sanaan luottamus”: Opettajan pedagoginen auktoriteetti nykypäivän koulussa
(2019)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden ja kokeneiden luokanopettajien käsityksiä opettajan pedagogisen auktoriteetin rakentumisesta. Tutkimuksen tehtävänä oli lisäksi ...
Taiteilijasta kasvattajaksi : Teeseistä toimintaan
(2023)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Pro Gradu-tutkielmani oli autoetnografinen tutkimus, jonka keskiössä oli taiteilijasta kasvattajaksi kasvamisen teema sekä kokemukseni työn toteuttamisesta perusopetuksessa.
Tutkielmassani kävin läpi minulle merkityksellisimpiä ...
"Kahta en vaihtaisi, opettajuus ja äitiys": Opettajien kokemuksia äitiyden yhteydestä ammatilliseen identiteettiin
(2023)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien kokemuksia äitiyden yhteydestä ammatilliseen identiteettiin. Ammatillinen identiteetti voi muuttua uran aikana ja siihen vaikuttavat vahvasti muut elämänkokemukset. Äitiys ...