"Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education" - Selaus Tutkinto-ohjelman ja opintosuunnan mukaanOpinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
Viitteet 1-20 / 188
-
4-vuotiaiden lasten tunteet vuorokauden eri aikoina vuoropäiväkodissa
(2021)
Pro gradu -tutkielmaTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tunteita lapsilla on vuoropäiväkodissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisissa tilanteissa tunteet näyttäytyvät ja onko vuorokaudenajalla merkitystä tunteisiin. ... -
4–5- vuotiaiden lasten luontosuhde heidän kertomissaan saduissa
(2023)
Pro gradu -tutkielmaTutkimuksen päätarkoituksena oli selvittää, millainen on suomalaisten pienten lasten luontosuhde heidän kertomissaan luontosaduissa. Saduissa esiintyvät luonnon eliöt, paikat ja ilmiöt sekä niiden toiminta saduissa muodostavat ... -
Aistilähtöinen ruokakasvatus varhaiskasvatuksessa: Kasvattajien käsityksiä lapsen osallisuudesta ja aistilähtöisyydestä
(2025)
Pro gradu -tutkielmaTutkimus käsittelee ruokakasvatusta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaisia käsityksiä varhaiskasvattajilla on ruokakasvatuksen aistilähtöisyydestä. Tutkimuksessa syvennytään siihen, miten ... -
“Ajattelin, että se olisi tosi paljon semmoista käytännönläheistä opiskelua.” : Käsityksiä varhaiskasvatuksen opiskelemisesta yliopistossa
(2023)
Pro gradu -tutkielmaTämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opiskelijoilla on varhaiskasvatuksen opiskelemisesta mielikuvien, motivaation ja merkittävien oppimiskokemusten suhteen. ... -
Alle kolmevuotiaiden lasten kielenkehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
(2022)
Pro gradu -tutkielmaLapsen kieli kehittyy vuorovaikutuksessa häntä hoitavan aikuisen kanssa ja varhainen kielenkehitys luo pohjan myöhemmälle kielenkehitykselle. Varhaisvuosien kielellisillä taidoilla on siis suuri merkitys myöhemmille ... -
Alle kolmivuotiaan lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
(2024)
Pro gradu -tutkielma -
Ammatillisten oppilaitosten opettajien arvostus opiskelijoitaan ja itseään kohtaan
(2024)
Pro gradu -tutkielma -
Arviointi kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
(2023)
Pro gradu -tutkielmaTässä tutkimuksessa tarkasteltiin toiminnan arviointia kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tämän lisäksi tarkasteltiin sitä, miten Sheridanin (2007) luomat laadun ulottuvuudet: opettajan, yhteiskunnan ja ... -
Arvojohtamisen tavoitteet ja merkitys päiväkodin organisaatiokulttuuriin : Päiväkodinjohtajien käsityksiä
(2020)
Pro gradu -tutkielmaViime vuosina varhaiskasvatuksen johtaminen on muuttunut paljon. Päivittäisjohtamisen sijaan on alettu korostaa kasvatustyön ja työyhteisön johtamisen tärkeyttä, johon viitataan usein pedagogisen johtajuuden käsitteellä. ... -
Arvot osana itsensä johtamista varhaiskasvatuksen johtajuudessa
(2021)
Pro gradu -tutkielmaTässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa perehdytään itsensä johtamiseen eräänä johtamistutkimuksen osa-alueena. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen johtajien hyödyntämiä itsensä johtamisen ... -
Autismikirjon tytöt ja naiset : varhaisen havaitsemisen merkitys
(2024)
Pro gradu -tutkielmaTämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kerätä tutkimustietoa tyttöjen autismityypistä ja autismin vaikutuksesta naisten eri elämänvaiheisiin. Autismia on tutkittu laajasti, mutta vasta viime vuosina on havaittu ... -
"Bee Botti! : Etnografinen tutkimus leikki-ikäisten lasten sitoutuneisuudesta toimintaan ohjelmointia harjoiteltaessa
(2021)
Pro gradu -tutkielmaTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä tapahtuu, kun leikki-ikäisille lapsille opetetaan ohjelmointiin liittyviä taitoja erilaisin menetelmin. Aihe on ajankohtainen, sillä digitalisaation merkitys on lisääntynyt ... -
Care in the Finnish childhood: A systematic literature review and narrative synthesis
(2023)
Pro gradu -tutkielma -
Covid-19-pandemian ja persoonallisuuden yhteys varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointiin: Työhyvinvointi Covid-19-pandemian aikana
(2022)
Pro gradu -tutkielmaTässä tutkimuksessa tarkasteltiin Covid-19-pandemian yhteyttä varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointiin. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten persoonallisuus on yhteydessä työntekijöiden kokemukseen ... -
Datafikaation ilmeneminen varhaiskasvatuksessa : Lapsista kerättävä data
(2021)
Pro gradu -tutkielma -
Digitaalinen laadunarviointijärjestelmä Valssi osana varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin rakenteiden kehittämistä: Tapaustutkimus kahden erikokoisen kunnan kehittämiskäytännöistä
(2025)
Pro gradu -tutkielmaTämän pro gradu -tutkielman aiheena on varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin kehittäminen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin rakenteita on kehitetty kahdessa erikokoisessa ... -
Digitaalinen leikki - uhka vai mahdollisuus? : Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten digitaalisesta leikistä
(2021)
Pro gradu -tutkielmaTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on lasten digitaalisesta leikistä lapsen kehityksen ja oppimisen kontekstissa. Lisäksi tavoitteena oli saada tietää millä tavoin ... -
“Ei tää oo rakettitiedettä”: Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä robotiikkaopetuksesta
(2024)
Pro gradu -tutkielma -
”Ei voi kehittää, jos ei arvioi” : Henkilöstön kokemuksia Valssi -laadunarviointijärjestelmän käyttöönotosta
(2024)
Pro gradu -tutkielmaTässä pro gradu- tutkielmassa tutkin varhaiskasvatuksen henkilöstön kuvauksia laadunarviointijärjestelmä Valssin käytöstä ja sen seurauksista. Valssi on uusi varhaiskasvatuksen arviointivelvoitteen tueksi kehitetty ...