"Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture" - Selaus tiedekunnan mukaan (2019 -)Kandidaatintutkielmat
Viitteet 1-20 / 818
-
0-8-vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus Suomessa: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus vuosina 2015-2022 tehtyihin tutkimuksiin
(2023)
KandidaatintyöTämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli tutkia viimeisen kahdeksan vuoden aikana tehtyjä tutkimuksia varhaislapsuuden fyysisestä aktiivisuudesta. Tavoitteena oli selvittää mitä on tutkittu ja millaisia ... -
15–25-vuotiaiden nuorten kokema onnellisuus, tyytyväisyys elämään, sosiaalinen tuki ja yhteenkuuluvuus koulu- tai työyhteisöön
(2023)
KandidaatintyöTutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella 15–25-vuotiaiden suomalaisten nuorten ja opiskelijoiden kokemaa onnellisuutta, tyytyväisyyttä elämään, sosiaalista tukea ja yhteenkuuluvuutta koulu- tai työyhteisöön. Teoreettisena ... -
3-5-year-old children’s views on “friendship”
(2022)
KandidaatintyöThere is a vast number of studies involving childhood friendship. Often, children’s friendship is interpreted from an adult perspective. The aim of this thesis is to provide insights on the children´s account of their ... -
4–5-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen tukeminen liikuntakasvatuksen avulla: Varhaiskasvatuksen opettajien kyselytutkimus
(2023)
KandidaatintyöTämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja näkemyksiä 4–5-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksen avulla. Tutkimuksen ... -
4–5-vuotiaiden lasten sanaston kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
(2022)
KandidaatintyöTässä tutkimuksessa tarkasteltiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, millaisia tutkimuksia 4–5-vuotiaiden lasten sanaston kehityksen tukemisesta on tehty varhaiskasvatuksen kontekstissa aikavälillä 2016–2021. ... -
5.– 6.-luokkalaisten kaupunkilais- ja maalaislasten luontosuhde : ”Mielestäni ihmiset eivät ole osa luontoa, koska he tuhoavat sitä.”
(2020)
KandidaatintyöTutkimukseni tavoitteena on lisätä ymmärrystä 5.– 6.-luokkalaisten lasten luontosuhteesta. Erityisesti tutkimuksessani keskityn maaseudulla ja kaupungissa asuvien lasten luontosuhteessa esiintyviin yhtäläisyyksiin ja ... -
7. luokkalaisten näkemyksiä kavereiden merkityksestä koulun arjessa
(2023)
KandidaatintyöTässä tutkimuksessa selvitettiin 7.-luokkalaisten käsityksiä vertaisten merkityksestä koulun arjessa. Aihe valikoitui siksi, että nuorten hyvinvointi on viime aikoina ollut ajankohtainen aihe mediassa ja useissa tutkimuksissa ... -
9.luokkalaisten käsityksiä monikulttuurisuudesta ja kokemuksia monikulttuurisuuskasvatuksesta
(2020)
KandidaatintyöTämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksen oli selvittää 9.luokkalaisten käsityksiä monikulttuurisuudesta sekä tarkastella heidän kokemuksiaan perusopetuksessa saadusta monikulttuurisuuskasvatuksesta. Kohderyhmä koostui ... -
Adapting camera-pen pedagogy for implementation within ECEC : Exploring barriers and difficulties in technology integration using a teacher action research approach
(2022)
KandidaatintyöDespite the increasing emphasis on the significance of children’s media education, multiliteracies, and ICT competencies within ECEC, technology is generally considered to be under-used and underutilised within ECEC ... -
ADHD lasten kuvakirjoissa
(2024)
KandidaatintyöTässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin, kuinka ADHD näkyy lasten kuvakirjoissa. Kandidaatintutkielman aihevalinta on perusteltu, sillä ADHD- diagnoosien määrä on lisääntynyt valtavasti ja aihetta on tutkittu myös ... -
Affektiiviset tekijät ja oppijan halukkuus puhua vieraalla kielellä: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus affektiivisista tekijöistä ja vieraalla kielellä puhumisesta luokkaympäristössä.
(2023)
KandidaatintyöMaailman kansainvälistyessä vieraiden kielten osaamisen ja suullisen kielitaidon merkitys ovat korostuneet. Vieraan kielen oppiminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista ja erilaisten kognitiivisten ja väestötieteellisten ... -
Aikuinen leikin tukijana varhaiskasvatuksen taaperoryhmissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
(2023)
KandidaatintyöLeikki on merkittävä lapsen kehitykseen vaikuttava tekijä, tärkein oppimisen väylä sekä suunnattoman mielihyvän lähde. Siitä huolimatta alle kolmevuotiaiden lasten leikkipedagogiikka on puutteellista ja tuetun leikin osuus ... -
”Aikuinen sanoittaa sitä, kuinka jokainen on hyvä ja tärkeä liikkuja” : Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia esiopetusikäisten lasten liikuntamotivaation ja liikunnallisesti aktiivisen elämäntavan tukemisesta
(2022)
KandidaatintyöTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on esiopetusikäisten lasten liikuntamotivaation ja liikunnallisesti aktiivisen elämäntavan tukemisesta. Tarkastelin ... -
Aikuisen rooli leikissä sekä leikinohjauksen tasojen näyttäytyminen animaatiosarjassa Bluey
(2024)
Kandidaatintyö -
Aikuisten toiminta päiväkotiarjen haasteellisissa tilanteissa
(2021)
KandidaatintyöTämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka päiväkodin kasvattajat toimivat kohdatessaan haasteellisia tilanteita. Halusin nähdä ovatko aikuisten käyttämät toimintatavat lapsen kehitystä tukevia ja ... -
Aineenopettajien näkemyksiä oppilaidensa mobiililaitteiden käytöstä koulussa
(2023)
KandidaatintyöTässä tutkimuksessa pyritään selvittämään aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä heidän oppilaidensa mobiililaitteiden käytöstä koulussa. Näkökulma on rajattu koskemaan niiden opetuskäytön ulkopuolista käyttöä eli ... -
Aktiivinen uudistaja vai ideologian tuputtaja? Diskurssianalyysi opettajien ideologisuudesta Helsingin Sanomien kommenttipalstalla
(2021)
KandidaatintyöTutkimuksen lähtökohtana on opettajien ideologisuudesta käydyn ajankohtaisen keskustelun kautta selvittää, millaisena opettajien yhteiskunnallisen roolin nykytila näyttäytyy yhteiskunnallisessa keskustelussa. Tarkastelemme ...