Haku
Viitteet 1-10 / 10
Avoimet oppimisympäristöt opettajien ja oppilaiden kokemina
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Viime vuosien aikana koulujen oppimisympäristöt ovat muuttuneet kohti avoimempia oppimisympäristöjä, joiden on nähty tukevan opetussuunnitelman tavoitteita ja auttavan tulevaisuuden taitojen kehittymistä. Tämän tutkimuksen ...
"Jokainen haluaa tuntea kuuluvansa johonkin" : Kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä osallisuudesta koulussa ja kouluyhteisöön kuulumisesta
(2019)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Osallisuus vaikuttaa nuorten kouluviihtyvyyteen. Osallisuus käsitteenä on kuitenkin monitulkintainen, eikä sille ole kirjallisuudessa yhtä ja jaettua määritelmää. Osallisuudella voidaan nähdä olevan poliittisia ja sosiaalisia ...
"Ei kukaan koulun henkilökunnasta ikinä puuttunut asioihini": Kirjallisuuskatsaus lapsista, joilla on vanhempi(a) vankilassa
(2022)
Kandidaatintyö
Kandidaatintyö
Tutkimuksemme tarkoituksena oli saada selville, millaista tutkimusta vankien lapsiin sekä heidän hyvinvointiinsa ja koulunkäyntiinsä liittyen löytyy. Lisäksi tarkoitus oli kartoittaa sitä, millaisia tuloksia näistä ...
Pieni koulu viihtyisänä oppimisympäristönä : 6. –luokkalaisten ajatuksia opiskelusta kyläkoulussa ja yhdysluokassa
(2020)
Kandidaatintyö
Kandidaatintyö
Kandidaatin tutkielman tavoitteena oli selvittää erään pienen alakoulun 6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia kyläkoulussa opiskelusta ja ajatuksia yläkouluun siirtymisestä. Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää pienessä ...
Oppilaan fyysinen rajoittaminen alakoulussa: Opettajien kokemuksia rajoittamisesta
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan fyysistä rajoittamista alakoulussa. Aiheeseen tartuttiin mediassa vallalla olleiden uutisointien vuoksi, joissa lapsen koskeminen ja opettajien käyttämät kurinpitokeinot olivat ...
”Sitten on hauskaa kun kaikki nauraa yhdessä” : Opettajien koulussa käyttämä huumori 6.-luokkalaisten kertomana
(2022)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimus tarkastelee 6.-luokkalaisten näkemyksiä huumorista yleisesti, heidän opettajiensa käyttämästä huumorista sekä sen merkityksestä luokan ilmapiiriin. Huumori on kaikkiallisuutensa myötä läsnä elämän eri osa-alueilla, ...
Katse, valta ja vastuu: Opettajan katse osana opettajan ja oppilaan vuorovaikutusta Erving Goffmanin ja Emmanuel Levinasin ajattelun pohjalta
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tässä pro gradu -työssä tutkin opettajan ja oppilaan vuorovaikutusta sen jatkumon kautta, joka syntyy sosiologi Erving Goffmanin kasvotyö -käsitteen ja filosofi Emmanuel Levinasin kasvojen etiikan välille. Esittelen kahden ...
Luokanopettajan ääneen lukemisen merkitys lukuinnon ja lukutaidon vahvistamisessa
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys luokanopettajan ääneen lukemisella on lukutaidon ja lukuinnon vahvistajana. Lähestyimme tutkimusongelmaa opettajien ja oppilaiden käsitysten ja ...
Roolipelit koulussa : roolipelien soveltuvuus opetuskäyttöön roolipeliharrastajien näkökulmasta
(2019)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella roolipelaamiseen liittyvää opetus- ja kasvatuspotentiaalia roolipeliharrastajien harrastussyiden, sekä harrastukseen liitettyjen vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja ...
”Koulussa parasta ovat kaverit” : 7.–9.-luokkalaisten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
(2023)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Suomessa koulutuksesta ja koulusta käytävää keskustelua ovat hallinneet laajasti heikentyneet oppimistulokset sekä monialainen pahoinvoinnin lisääntyminen lieveilmiöineen. Keskityttäessä negatiivisiin asioihin ja ilmiöihin ...