Haku
Viitteet 1-10 / 10
Ympäristötiedon oppikirjojen tehtävät ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden oppimiskäsitykset
(2014)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ympäristö- ja luonnontiedon oppikirjojen tehtävät tukevat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita ja sen oppimiskäsityksiä peruskoulun kuudennella luokalla. ...
Oppilasyksilön konstruktio valtakunnallisissa opetussuunitelmissa
(2014)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen oppilasyksilön konstruktio alakoulun valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa on eri aikoina ollut. Tarkastelun kohteeksi rajattiin alakoulun opetussuunnitelmakomitean ...
Curricular power : who influences the curriculum development in Tanzania?
(2014)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
This study explores primary school curriculum development in Tanzania. Curriculum development is part of a wider socio-political discussion within a society, and has powerful implications in overall educational planning. ...
Koulutus ja demokraattinen yhteiskunta - Opetussuunnitelma demokratian rakentumista ohjaavana tekijänä
(2016)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, tukevatko Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 demokraattisten kansalaisten kasvattamista ja jos kyllä niin kuinka. Tutkimus perustui John Deweyn Education and Democracy sekä ...
Millaista osaamista tarvitaan esiopetuksessa? Lastentarhanopettajien käsityksiä osaamisesta ja asiantuntijuudesta Tampereen esi- ja alkuopetuksen toimintamallissa
(2016)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja analysoida lastentarhanopettajien käsityksiä osaamisesta sekä asiantuntijuudesta esi- ja alkuopetuksen toimintamallissa. Näiden käsitysten avulla kartoitin myös tämän hetkisiä ja ...
Onko kansan kommenteilla merkitystä? Deliberatiivisen demokratian toteutuminen perusopetuksen opetussuunnitelmaprosessissa 2014
(2016)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka deliberatiivisen demokratian periaate toteutui vuoden 2014 opetussuunnitelmaprosessissa. Deliberatiivisella demokratialla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa yhteisymmärrykseen ...
Miten opetussuunnitelma ja käytäntö keskustelevat keskenään? Puheenvuoro tekstiilityön opettajille
(2015)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen teoreettinen tarkoitus on avata lyhyesti koulukäsityöhön liittyviä keskeisiä käsitteitä sekä kuvailla koulukäsityön historiallisia taustoja ja tarkastella peruskoulun opetussuunnitelmia tekstiilityön kehityksen ...
Opettajien kokemuksia muuttuneen liikunta- ja harrastuskulttuurin vaikutuksista koulun liikuntatunteihin
(2016)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien käsityksiä siitä, miten muuttunut liikunta- ja harrastuskulttuuri näkyy koulun liikuntatunnilla. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluilla. ...
Koulun suuri kertomus? Egypti-larpista opetussuunnitelman tarkasteluun
(2015)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämä pro gradu -tutkielma on kaksiosainen, aineistolähtöinen tapaustutkimus ja sen analyysi. Tämän laadullisen tutkimuksen tekemiseen viritti pohdinta siitä, mitä koulu on ja voisiko se olla jotain muuta.
Tutkimuksen ...
Opettaja vain hoki: "Hei, hei, nyt sitten hei oikeesti." Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä liikunnan tunneista
(2016)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä alakoulun liikunnan tunneista. Tämä kvalitatiivinen tutkimus oli luonteeltaan fenomenografinen. Keräsimme aineiston suomalaisesta yliopistosta ...