Haku
Viitteet 1-10 / 16
Mullistaako laaja-alaisuus kouluopetuksen? Luokanopettajien käsityksiä laaja-alaisuudesta vuoden 2016 opetussuunnitelmassa
(2018)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Vuonna 2016 käyttöönotettu uusi opetussuunnitelma on herättänyt paljon keskustelua niin koulutuksen kentällä kuin valtakunnallisestikin. Suurelle yleisölle mieleenpainuvimmat muutokset lienevät opetussuunnitelmassa ilmenevät ...
Opetussuunnitelman monet tulkinnat : Eläytymismenetelmäkertomuksia kasvatustieteiden tiedekunnassa
(Tampere University Press, 2018)
- bookPart
Mullistaako laaja-alaisuus kouluopetuksen? : Luokanopettajien käsityksiä laaja-alaisuudesta vuoden 2016 opetussuunnitelmassa
(Tampere University Press, 2018)
- bookPart
Kriittinen diskurssianalyysi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 sisältämistä legitimoinneista
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tehdä näkyväksi vuoden 2016 elokuussa voimaan tulleen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 sisältämiä oikeuttamismekanismeja, legitimaatiota. Lisäksi tutkimuksen avulla ...
Metaforat opetussuunnitelmaideologioiden tulkintavälineenä
(Tampere University Press, 2017)
- bookPart
Lapsilähtöisyys luokanopettajien kokemana
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia lapsilähtöisyydestä. Tämän lisäksi pro gradu -tutkielmassa tutkittiin tapoja, joilla luokanopettajat tukevat ja toteuttavat lapsilähtöisyyttä sekä ...
"Korkeaa ajattelua, yksinkertaista elämää" : muinaisen Intian arvoperustainen gurukula-kasvatusjärjestelmä
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkielmassa tarkastellaan muinaisen Intian kasvatusjärjestelmää gurukulaa. Muinainen Intia viittaa Veda-kauteen Intian historiassa. Gurukula tarkoittaa gurun, eli opettajan perheen kotia, jossa oppilaat asuivat opintojensa ...
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan oppitunnista
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan oppitunnista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä opiskelijat liittivät matematiikan opetukseen ja miten käsitykset ...
"Tarvittaisiin myös aine, joka opettaisi monipuolisesti eri uskonnoista, uskonnottomuudesta, etiikasta ja moraalista" : evankelis-luterilaisen uskonnon luonne peruskoulun oppiaineena opetussuunnitelman perusteissa 1970-2014
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun evankelis-luterilaisen uskonnon oppiaineen luonnetta vuosina 1970-2014. Tutkimuksen aineistona olivat vuosien 1970, 1985, 1994, 2004 ja 2014 perusopetuksen ...
Oppilaiden osallisuus : näkökulma uuteen opetussuunnitelmaan
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden osallisuuden toteutumista erityisesti luokkatasolla. Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 painottaa oppilaan osallisuuden näkökulmaa, joten tutkimuksen avulla haluttiin ...