Haku
Viitteet 1-4 / 4
Vem agerar bakom lektionerna? En systemisk-funktionell undersökning av betydelser och aktörer i läroplanskontext
(2015)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkielma käsittelee merkityksiä ja toimijoita, joita esiintyy Opetusministeriön vuoden 2014 lopulla julkaisemissa opetussuunnitelman perusteissa. Aineistona on käytetty sekä suomen- että ruotsinkielistä dokumenttia. ...
Hädässä ystävä tunnetaan : koululaisten vertaissuhteet peruskoulun opettajien puheessa
(2019)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Vertaissuhteet ovat tärkeä osa lasten ja nuorten hyvinvointia sekä heidän tapaansa jäsentää ympäröivää todellisuutta. Nykyisin suuri osa lasten ja nuorten keskinäisestä vuorovaikutuksesta toteutuu aikuisten hallinnoimissa ...
”Rauhallista ja tasaista kehitystä kohti kansanvaltaa ja hyvinvointia” : Pohjoismaat peruskoulun historian oppikirjoissa 1970-luvulla
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielmassa analysoidaan Pohjoismaista tuotettuja merkityksiä peruskoulun historian oppikirjoissa 1970-luvulla. Pohjoismaista muodostui Suomelle tärkeä viiteryhmä varsinkin toisen maailmansodan jälkeen, joka ...
Kansalaiskasvatus - yhteisökeskeisyydestä individualisoitumiseen : vallananalyyttinen tarkastelu kansalaiskasvatuksen diskursiivisesta rakentumisesta vuosien 1970, 1994 ja 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa
(2018)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on tärkein suomalaista koulutyön järjestämistä ohjaava asiakirja. Tässä tutkimuksessa opetussuunnitelmien nähtiin olevan institutionaalisen vallan väline, joka on aina aikansa ...