Haku
Viitteet 1-6 / 6
Tytöt ja pojat yhdessä vai erikseen? 6. luokkalaisten käsityksiä ryhmäjaoista liikuntatunneilla Etelä-Pohjanmaalla
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tyttöjen ja poikien erottelu biologisen sukupuolen perusteella eri ryhmiin liikuntatunneilla on ristiriidassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 arvoperustan kanssa. Sukupuolen perusteella jaetuissa ...
"Tarhantädistä" ihan oikeaksi professioksi : toimijuuden tulkinnat analyysin kohteena
(2018)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten ja millaista varhaiskasvatuksen ideaalitoimijuutta tutkimusaineistona olevien Lastentarhanlehtien pääkirjoituksissa tuotetaan. Tutkimuksellinen mielenkiinto kohdistui myös ...
Sukupuoli ja seksuaalisuus viidennen luokan seksuaalikasvatuksessa
(2018)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolta ja seksuaalisuutta esitetään ja tuotetaan viidennen luokan seksuaalikasvatuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten opetussuunnitelman tavoitteet ...
Lapsen sukupuolen yhteys kasvattajan toimintaan lapsen riskinottotilanteissa
(2018)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet linjaa, että lapsi tulee kohdata tasa-arvoisesti ja sensitiivisesti päiväkodin oppimisympäristöissä. Aiemmista suomalaisista tutkimuksista päiväkodin sukupuolittavista ...
”Saako enää sanoa tytöksi ja pojaksi?” – Sukupuoli opettajan pedagogisessa ajattelussa
(2018)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämä tutkimus käsittelee peruskoulun opettajien sukupuolikäsityksiä ja sukupuoleen kohdistuvaa pedagogista ajattelua. Ilmiötä tarkastellaan laadullisen analyysin keinoin, opettajien omasta näkökulmasta käsin.
Teoreettisessa ...
Sukupuolen näkymättömät kahleet: Sukupuoleen perustuvan vallan muodot ja toisintavat rakenteet koulussa
(2016)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää sukupuoleen perustuvan vallan ilmenemistä ja jatkuvuutta suomalaisessa institutionaalisessa kasvatuksessa. Kysymystä lähestyttiin sukupuolen ja vallan käsitteiden kautta, edettiin normien, ...