Haku
Viitteet 1-10 / 14
Heuristiikka reitinhaussa ja sen vaikutus A*-algoritmin suorituskykyyn
(2019)
- Kandidaatintyö - Bachelor's thesis
A*-algoritmi on yleinen reitinhakualgoritmi, joka hyödyntää heuristiikkaa. Heuristiikka on arvio kahden pisteen välisestä etäisyydestä ja sen tavoitteena on nopeuttaa reitinhakua. Heuristiikan liiallinen painottaminen voi ...
Informaatioarkkitehtuuri ja sisältöjen löydettävyys luovien tekstien julkaisualustoilla
(2022)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän pro gradu -tutkielman päätavoitteena oli arvioida sisältöjen löydettävyyttä luovien tekstien julkaisualustoilla sekä kartoittaa löydettävyyteen vaikuttavia informaatioarkkitehtuurisia ratkaisuja. Tutkimuksessa pyrittiin ...
Potilasohjeiden käytettävyys kielen näkökulmasta: Heuristinen asiantuntija-arvio potilasohjeiden kielellisestä käytettävyydestä
(2022)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen potilasohjeiden käytettävyyttä. Aineistona käytän Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) verkkosivuilta löytyviä raskausaikaa ja synnytystä koskevia potilasohjeita. Tutkimuskysymykseni ...
Käyttäjäkeskeinen Uusi testamentti: UT2020-käännöksen heuristinen arviointi
(2023)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Uuden testamentin käännös UT2020 on suuri käännösprojekti, joka on tehty käyttäjäkeskeisen kääntämisen menetelmillä. Käyttäjäkeskeisiä menetelmiä on perinteisesti käytetty teknologian ja teknisen viestinnän aloilla. Uuden ...
Reitinhaun optimoinnin haasteet
(2022)
Kandidaatintyö
Kandidaatintyö
Tänä päivänä reitinhaku on osa jokapäiväistä elämäämme ja yleistyy jatkuvasti. Reitinhaun keskeisimpänä tavoitteena on löytää lyhyin reitti annetun kahden pisteen välillä tarkasteltavasta ympäristöstä. Reitinhakua hyödynnetään ...
Animaatiodubbauksen laatu ja käytettävyys: Suomenkielisen animaatiodubbauksen heuristinen arviointi
(2021)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, miten suomenkielisen animaatiodubbauksen laatua voidaan arvioida heuristisella arviointimenetelmällä. Aineistokirjallisuutta hyväksi käyttäen tutkielmassa luodaan heuristiikkalista, ...
Videopelien suunnittelun käytettävyyskäytännöt
(2021)
Kandidaatintyö
Kandidaatintyö
Tässä tutkielmassa käsittelen videopelien käytettävyyttä sekä niiden tutkimista kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Käytettävyys on hyvin olennainen osa videopelejä, koska pelaajan on tärkeä oppia, ohjata ja ymmärtää pelin ...
Informaatioarkkitehtuuri akateemisen verkkosivuston käytettävyyden perustana
(2019)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tässä tutkimuksessa perehdyttiin akateemisen verkkosivuston informaatioarkkitehtuurin peruskom-ponentteihin ja niiden vaikutukseen sivuston käytettävyydelle. Informaatioarkkitehtuurin peruskom-ponentteja ovat alan tunnetun ...
Käytettävyysheuristiikat VR-sovelluksille
(2019)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Virtuaalitodellisuuden (VR) ja sen järjestelmien nopea tekninen kehitys on johtanut siihen, että niiden käytön on ennustettu moninkertaistuvan lähivuosina. Tällä hetkellä VR-järjestelmän omistaminen ei ole kuitenkaan yleistä ...
Heuristiikkalista sarjakuva-asiakirjan selkeyden arviointiin
(2023)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään sarjakuva-asiakirjan selkeyteen ja ymmärrettävyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä visuaalisella että verbaalisella tasolla. Sarjakuvamuotoinen asiakirja pyrkii visuaalisten keinojen ...