Haku
Viitteet 1-10 / 63
Mobiilisovelluksen termien käytettävyys
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Käsittelen tutkielmassani mobiilisovelluksen termien käytettävyyttä. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa mobiilisovelluksen terminologisesta käytettävyydestä tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuskysymyksinäni on, kuinka ...
Turvakriittisten järjestelmien käytettävyyden parantaminen: tapausesimerkkinä Säteilyturvakeskuksen tilannekuvajärjestelmän aikasarjatoiminto
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämä tutkielma tehtiin yhteistyössä Säteilyturvakeskuksen (STUK) kanssa. Osana tutkielmaa suunniteltiin uusi käyttöliittymä STUKin tilannekuvajärjestelmään ottaen huomioon turvakriittinen ympäristö sekä yleiset ...
Lue, jos löydät! : Käytettävyystutkimus verkkolukudiplomien informaatioarkkitehtuurista
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Lasten ja nuorten lukutaidon lasku on ajankohtainen ongelma. Digitalisaation myötä oppimisympäristö on kokenut valtavia muutoksia. Oppilaiden metavalmiudet, kuten itsenäinen toimiminen ja monilukutaidot ovat kohonneet ...
Joukkoistetusti käännettyjen Pokémon-pääsarjapelien termien saavutettavuus ja fanien käytettävyyskäsitykset
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielmassani selvitän, voiko terminologisen käännöstyön joukkoistaminen tuottaa saavutettavia termikäännöksiä tai -määritelmiä Pokémon-pääsarjan pelien termeistä. Tutkin myös, pitävätkö Pokémon-pääsarjan ...
WebSocket-ohjelmointirajapinnan käytettävyys sovelluskehityksessä
(2020)
Kandidaatintyö
Kandidaatintyö
Tässä tutkielmassa tarkastellaan WebSocket-protokollan toimintaperiaatteita ja tutustutaan sen ohjelmointirajapintaan. Tavoitteena on tunnistaa tärkeimmät WebSocket API:n (Application Programming Interface) käytettävyysongelmat. ...
Toimintaroolipelin käyttöliittymäsuunnittelu pelikehityksessä
(2020)
Kandidaatintyö
Kandidaatintyö
Tässä työssä käsitellään toimintaroolipelien graafista käyttöliittymää eli heads-up displaytä (lyh. HUD) käytettävyyden kantilta. HUD:illa tässä työssä tarkoitetaan näkymää, jossa on visuaalisesti esitettynä pelaajan ...
Älykellojen sovellukset ja vuorovaikutustavat
(2020)
Kandidaatintyö
Kandidaatintyö
Älykellojen myynnin kasvaessa niiden käytettävyyden parantaminen tulee entistä tärkeämmäksi yrityksille, jotta niitä ostavat käyttäjät olisivat tyytyväisiä hankintaansa eivätkä pettyisi. Tutkielmassa on kaksi toisiinsa ...
Euroopan unionin IATE-termitietokannan käytettävyys ranskalaisen hallinnollisen tekstin suomentamisessa
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksessa tarkastellaan IATE-termitietokannan käytettävyyttä tilanteessa, jossa Euroopan unionissa toimielinten ulkopuolella tuotettua tekstiä käännetään ranskasta suomeksi. IATE on Euroopan unionin toimielinten ...
Autististen käyttäjien saavutettavuus- ja käytettävyysongelmat verkkosivustoilla ja mobiilisovelluksissa
(2020)
Kandidaatintyö
Kandidaatintyö
Autismikirjon häiriö on aivojen neurobiologinen kehityshäiriö, jolle ominaisia ovat vastavuoroisen sosiaalisen vuorovaikutuksen ja viestinnän puutteet sekä käyttäytymismallit ja aktiviteetit, jotka ovat rajoitettuja, ...
Autismin kirjon ihmisten erityistarpeet verkkosivujen kehittämisessä
(2020)
Kandidaatintyö
Kandidaatintyö
Verkkosivustojen ja palveluiden saavutettavuus pyrkii luomaan tasavertaisuutta, jotta ne, joille käyttö ilman erityisjärjestelyjä tai -huomiota ei ole esteetöntä, voivat myös nauttia internetin tarjoamista mahdollisuuksista ...