Haku
Viitteet 1-10 / 13
Peruskoulun ja perusopetuksen vuosien 1985, 1994 ja 2004 opetussuunnitelmien perusteet poliittisen opetussuunnitelman teksteinä
(Tampere University Press, 2011)
Väitöskirja
Väitöskirja
Opetussuunnitelmatutkimuksella on Suomessa pitkä perinne. Opetussuunnitelma ohjaa koulun toimintaa. Se rakennetaan yhteiskunnallisessa todellisuudessa ja siihen kulminoituu erilaiset yhteiskunnalliset ja poliittiset ...
Konstruktivistinen oppimiskäsitys opettajan pedagogisena työvälineenä alkuopetuksessa. Näkökulmia muutokseen
(Tampere University Press, 2011)
Väitöskirja
Väitöskirja
Tutkimus sai alkunsa, kun konstruktivistinen tiedonkäsitys vuoden 1994 opetussuunnitelmassa muutti oppilaan roolia tiedon omaksujasta tiedon prosessoijaksi. Samalla täyttyivät edellytykset opetuksen ja opetustapahtuman ...
Yrittäjyyskasvatus ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa - Tapaustutkimus HAMK Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa
(Tampere University Press, 2015)
Artikkeliväitöskirja
Artikkeliväitöskirja
Tämän tutkimuksen pääkysymys on, miten ammatillisten opettajaopiskelijoiden yrittäjyyskasvatusosaamista voidaan kehittää opetussuunnitelman avulla. Kysymys lähtee siitä olettamuksesta, että yrittäjyyskasvatuksen edistäminen ...
Ympäristötiedon oppikirjojen tehtävät ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden oppimiskäsitykset
(2014)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ympäristö- ja luonnontiedon oppikirjojen tehtävät tukevat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita ja sen oppimiskäsityksiä peruskoulun kuudennella luokalla. ...
Oppilasyksilön konstruktio valtakunnallisissa opetussuunitelmissa
(2014)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen oppilasyksilön konstruktio alakoulun valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa on eri aikoina ollut. Tarkastelun kohteeksi rajattiin alakoulun opetussuunnitelmakomitean ...
Koulutus ja demokraattinen yhteiskunta - Opetussuunnitelma demokratian rakentumista ohjaavana tekijänä
(2016)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, tukevatko Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 demokraattisten kansalaisten kasvattamista ja jos kyllä niin kuinka. Tutkimus perustui John Deweyn Education and Democracy sekä ...
Millaista osaamista tarvitaan esiopetuksessa? Lastentarhanopettajien käsityksiä osaamisesta ja asiantuntijuudesta Tampereen esi- ja alkuopetuksen toimintamallissa
(2016)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja analysoida lastentarhanopettajien käsityksiä osaamisesta sekä asiantuntijuudesta esi- ja alkuopetuksen toimintamallissa. Näiden käsitysten avulla kartoitin myös tämän hetkisiä ja ...
Onko kansan kommenteilla merkitystä? Deliberatiivisen demokratian toteutuminen perusopetuksen opetussuunnitelmaprosessissa 2014
(2016)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka deliberatiivisen demokratian periaate toteutui vuoden 2014 opetussuunnitelmaprosessissa. Deliberatiivisella demokratialla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa yhteisymmärrykseen ...
Miten opetussuunnitelma ja käytäntö keskustelevat keskenään? Puheenvuoro tekstiilityön opettajille
(2015)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen teoreettinen tarkoitus on avata lyhyesti koulukäsityöhön liittyviä keskeisiä käsitteitä sekä kuvailla koulukäsityön historiallisia taustoja ja tarkastella peruskoulun opetussuunnitelmia tekstiilityön kehityksen ...