Haku
Viitteet 1-10 / 14
Kriittinen diskurssianalyysi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 sisältämistä legitimoinneista
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tehdä näkyväksi vuoden 2016 elokuussa voimaan tulleen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 sisältämiä oikeuttamismekanismeja, legitimaatiota. Lisäksi tutkimuksen avulla ...
Metaforat opetussuunnitelmaideologioiden tulkintavälineenä
(Tampere University Press, 2017)
- bookPart
Die Umsetzung des neuen überregionalen Lehrplans (2014) im Fremdsprachenunterricht an finnischen Grundschulen : Eine Umfrage an Lehrende zur Übergangszeit der Lehrplanreform
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin yläkoulun kieltenopettajien näkemyksiä vuonna 2014 julkaistuista uusista peruskoulun opetussuunnitelman perusteista sekä laajemmin opetussuunnitelmauudistuksen vaikutuksesta koulutyöhön. ...
Lapsilähtöisyys luokanopettajien kokemana
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia lapsilähtöisyydestä. Tämän lisäksi pro gradu -tutkielmassa tutkittiin tapoja, joilla luokanopettajat tukevat ja toteuttavat lapsilähtöisyyttä sekä ...
"Korkeaa ajattelua, yksinkertaista elämää" : muinaisen Intian arvoperustainen gurukula-kasvatusjärjestelmä
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkielmassa tarkastellaan muinaisen Intian kasvatusjärjestelmää gurukulaa. Muinainen Intia viittaa Veda-kauteen Intian historiassa. Gurukula tarkoittaa gurun, eli opettajan perheen kotia, jossa oppilaat asuivat opintojensa ...
Kohti funktionaalisempaa kielitietoa : johdatus kielitiedon opiskeluun uusissa seitsemännen luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten uudet seitsemännen luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjat johdattavat oppilaan kielitiedon opiskeluun. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa kielenopetuksen ja ...
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan oppitunnista
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan oppitunnista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä opiskelijat liittivät matematiikan opetukseen ja miten käsitykset ...
"Tarvittaisiin myös aine, joka opettaisi monipuolisesti eri uskonnoista, uskonnottomuudesta, etiikasta ja moraalista" : evankelis-luterilaisen uskonnon luonne peruskoulun oppiaineena opetussuunnitelman perusteissa 1970-2014
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun evankelis-luterilaisen uskonnon oppiaineen luonnetta vuosina 1970-2014. Tutkimuksen aineistona olivat vuosien 1970, 1985, 1994, 2004 ja 2014 perusopetuksen ...
Oppilaiden osallisuus : näkökulma uuteen opetussuunnitelmaan
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden osallisuuden toteutumista erityisesti luokkatasolla. Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 painottaa oppilaan osallisuuden näkökulmaa, joten tutkimuksen avulla haluttiin ...
Osaamisperustaisen opetussuunnitelman tulkintoja Tampere3-hankkeessa
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Osaamisperustaista opetussuunnitelmaa korkeakouluissa on toistaiseksi tutkittu melko vähän. Osaamisperustaisuudesta on puhuttu korkeakoulutuksessa vasta 2000-luvulta lähtien Bolognan prosessin ja sen kautta Euroopan unionin ...