Haku
Viitteet 1-4 / 4
Kriittinen diskurssianalyysi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 sisältämistä legitimoinneista
(2017)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tehdä näkyväksi vuoden 2016 elokuussa voimaan tulleen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 sisältämiä oikeuttamismekanismeja, legitimaatiota. Lisäksi tutkimuksen avulla ...
Vem agerar bakom lektionerna? En systemisk-funktionell undersökning av betydelser och aktörer i läroplanskontext
(2015)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkielma käsittelee merkityksiä ja toimijoita, joita esiintyy Opetusministeriön vuoden 2014 lopulla julkaisemissa opetussuunnitelman perusteissa. Aineistona on käytetty sekä suomen- että ruotsinkielistä dokumenttia. ...
Opettajien erilaiset sukupuolikäsitykset verrattuna POPS 2014 sukupuolikäsitykseen
(2020)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen opettajien sukupuolikäsityksiä ja sitä, vastaavatko ne vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sukupuolikäsitystä. Perusopetuksen opettajien ...
Kansalaiskasvatus - yhteisökeskeisyydestä individualisoitumiseen : vallananalyyttinen tarkastelu kansalaiskasvatuksen diskursiivisesta rakentumisesta vuosien 1970, 1994 ja 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa
(2018)
Pro gradu -tutkielma
Pro gradu -tutkielma
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on tärkein suomalaista koulutyön järjestämistä ohjaava asiakirja. Tässä tutkimuksessa opetussuunnitelmien nähtiin olevan institutionaalisen vallan väline, joka on aina aikansa ...