Trepo - Selaus asiasanan mukaan "erityisopetus"
Viitteet 1-18 / 18
-
"Et se tulee tavallaa nyt, ku koulut o melkein sit käyty" : Kolmiportaisen tuen toteutuminen perusopetuksessa oppilaan ja vanhemman kertomana
(2022)
KandidaatintyöTämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutusta perusopetuksessa erityisen tuen oppilaan ja hänen vanhempansa kertomana. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia oppimisen ja koulunkäynnin ... -
Inkluusio lapsen silmin
(2014)
Pro gradu -tutkielmaTutkimuksen lähtökohtana oli kysymys, miten lapset kokevat inkluusion. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden ajatuksia, oletuksia, pelkoja ja toiveita inkluusioon liittyen. Koska inkluusio vaikuttaa väistämättä ... -
"Kaikille yhteinen koulu" - vain jäävuoren huippu? : Inkluusion määrittelyn haasteellisuus
(2022)
KandidaatintyöTutkielmani tarkoituksena on selvittää, miten inkluusiota on määritelty kasvatustieteellisten tiedekuntien pro gradu -tutkielmissa ja väitöskirjoissa. Tutkielman aiheena inkluusio on hyvin ajankohtainen aihe, sillä Suomi ... -
Kaikki luonnolliset lapset: Inklusiivinen ympäristökasvatus varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
(2022)
KandidaatintyöInklusiivisuus varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa tarkoittaa jokaisen lapsen yksilöllistä kohtaamista ja huomioimista. Inklusiivisessa toiminnassa huomioidaan kaikkien lasten mahdollisuus osallistua ja olla osa yhteisöä. ... -
Kolmiportaisesti tukea kaikille avoimessa koulussa
(2015)
Pro gradu -tutkielmaOppimisen ja koulunkäynnin tuki muuttui kolmiportaiseksi tukimalliksi 2011. Uudessa tukimallissa yleistä tukea seuraavat vahvemmat tukimuodot tehostettu ja erityinen tuki (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2014). Tavoitteena ... -
Koulunkäyntiavustajien työn kehittämisen mahdollisuuksia
(2004)
Pro gradu -tutkielmaTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keinoja, joilla koulunkäyntiavustajien työtä voisi kehittää. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja se toteutettiin fenomenografista tutkimusotetta hyväksi ... -
Lukion erityisopetus ADHD-oireisten opiskelijoiden tukena
(2023)
Kandidaatintyö -
Musiikillisen toimijuuden ja identiteetin rakentuminen Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarissa : vuorovaikutuksellisuus soitonopetuksessa
(2015)
Pro gradu -tutkielmaPro gradu -tutkielmani on tutkimus erityisryhmään kuuluvien muusikoiden musiikillisen toimijuuden ja identiteetin rakentumisesta. Tarkastelen tutkimuksessani Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarin oppitunneilla tapahtuvaa ... -
Peruskoulun opettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisestä
(2023)
Pro gradu -tutkielmaTämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia perusopetuksen opettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tuen käytänteistä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä toimivista ja hyvistä tuen järjestelyistä sekä järjestelyistä, ... -
Puhetta inkluusiosta: Diskurssianalyysi Helsingin Sanomien inkluusiota koskevista mielipidekirjoituksista
(2022)
KandidaatintyöTämän tutkielman tarkoituksena on ollut selvittää, millaisia inkluusioon liittyviä diskursseja on löydettävissä Helsingin Sanomien yleisönosastokirjoituksista. Lisäksi tutkielman tavoitteena on ollut selvittää, millaista ... -
Rehtorien näkemysten yhteys oppilaalle tarjotun kolmiportaisen tuen tukimuotojen monipuolistumiseen
(2018)
Pro gradu -tutkielmaTutkimuksen tarkastelun kohteena oli 2010-luvun koulureformi, jonka tarkoituksena on ollut muuttaa kaksijakoinen erityisopetusjärjestelmä kaikille yhteiseksi oppimisen ja koulunkäynnin tukemiseksi. Oppimisen ja koulunkäynnin ... -
"Rento, muttei veltto meininki" : Erityisopettajien käsityksiä ajattelun ja oppimaan oppimisen opettamisesta
(2021)
Pro gradu -tutkielmaTässä pro gradu –tutkimuksessa tutkittiin erityisopettajien näkemyksiä, käsityksiä ja käytettyjä menetelmiä laaja-alaisen osaamisen osa alueesta L1 –ajattelu ja oppimaan oppiminen. Ajattelun taidot ja oppimaan oppiminen ... -
Tuen tarpeen arviointi ja tukitoimien toteuttaminen kaksivuotisessa esiopetuskokeilussa : Varhaiskasvatuksen erityisopettajien ajatuksia
(2021)
KandidaatintyöTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä tuen tarpeisten lasten tuen tarpeen arviointiin ja tukitoimiin liittyen syksyllä 2021 alkaneessa kaksivuotisessa esiopetuskokeilussa. ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja osana varhaiserityiskasvatuksen yhteistyöverkostoa: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
(2022)
KandidaatintyöKasvatustieteen kandidaatin tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten tutkimuskirjallisuudessa on tutkittu varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtä varhaiskasvatuksen yhteistyöverkostoissa. Tutkielman aiheena oli myös ...