Trepo - Selaus Tutkinto-ohjelman ja opintosuunnan mukaan
Viitteet 1-20 / 151
-
A systematic review of nonpharmacological interventions for neuropsychiatric symptoms in Alzheimer’s disease
(2021)
Pro gradu -tutkielma -
Autismipiirteisten taaperoiden tarkkaavuuden kiinnittyminen oman nimen kuulemiseen
(2024)
Pro gradu -tutkielmaTarkkaavuus kiinnittyy herkästi sosiaalisesti merkittäviin ja itseen liittyviin ärsykkeisiin, kuten oman nimen kuulemiseen. Jo noin puolen vuoden ikäinen lapsi tunnistaa oman nimensä muiden sanojen joukosta, joten herkistymisen ... -
Autismipiirteisten taaperoiden vanhempainohjanta : Toteutettavuustutkimus
(2023)
Pro gradu -tutkielmaAutismikirjon kuntoutusta pyritään nykyään tarjoamaan yhä varhaisemmassa vaiheessa ja varhaisen aloituksen hyödyistä on runsaasti tutkimusnäyttöä. Kuntoutus pyritään tuomaan lähemmäs lapsen ja perheen arkea, jolloin ... -
"Autonasentaja on tietenkin mies": Lasten ja nuorten ammatteihin liittyvät sukupuolistereotypiat
(2021)
Pro gradu -tutkielmaSuomessa ammatit ovat eriytyneet vahvasti miesten ja naisten ammatteihin. Aikaisempien tutkimusten mukaan suomalaisten nuorten ammattihaaveet ovat myös vahvasti sukupuolittuneita, mikä viittaa siihen, että nuorten ... -
Autonominen reaktiivisuus vauvan itkuun uusilla äideillä ja naisilla, joilla ei ole lapsia
(2020)
Pro gradu -tutkielma -
Cognitive Findings In Narcolepsy: A Systematic Review
(2021)
Pro gradu -tutkielma -
Dementia severity and apraxia in Alzheimer’s disease: A systematic review
(2021)
Pro gradu -tutkielma -
Dialectical Behavior Therapy -Based Group Skills Training Applied to College Students: Effects on Emotion Dysregulation, Depression and Anxiety
(2020)
Pro gradu -tutkielmaThis study proposes the use of Dialectical Behavior Therapy Skills Training (DBT-ST) as a stand-alone treatment method in college student population to improve emotion dysregulation, depression and anxiety symptoms. ... -
Digisisällöt sosioemotionaalisen kehityksen tukena : Pilottitutkimus Digitarina-intervention vaikuttavuudesta
(2022)
Pro gradu -tutkielmaSosioemotionaalinen kehitys sisältää useita tunne-elämän ja sosiaalisten suhteiden kannalta olennaisia taitoja. Erityisesti omien ja muiden tunteiden tunnistaminen sekä tunnekokemusten sanoittaminen ovat olennaisessa ... -
Ehdollinen tavoitteen asettaminen ja itsemyötätunnon kokeminen syömishäiriöoireilun yhteydessä
(2020)
Pro gradu -tutkielma -
Elpyminen ja elinvoimaisuus ulkomielipaikoissa: Luonto- ja kaupunkisuuntautuneisuus ennustajina?
(2023)
Pro gradu -tutkielmaMielipaikassa oleskelulla on huomattu olevan elvyttäviä eli stressistä palauttavia vaikutuksia. Elpymistä on havaittu tapahtuvan etenkin luontomaisissa ympäristöissä sijaitsevissa mielipaikoissa. Mielipaikkoja löytyy ... -
Elämänhallinnan ongelmien ja koulu-uupumuksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ammatillisessa koulutuksessa
(2022)
Pro gradu -tutkielma -
Empatia ja pelon havaitseminen vauvaiässä
(2020)
Pro gradu -tutkielma -
Empatian ja prososiaalisuuden yhteys varhaislapsuudessa
(2020)
Pro gradu -tutkielmaAiemman tutkimustiedon perusteella on esitetty, että yksi keskeinen prososiaalisen käyttäytymisen motivoivista tekijöistä on mahdollisesti empatia, eli taipumus samaistua toisen tunteisiin ja huoliin sekä kyky kokea ... -
Empatian ja tunnekylmien piirteiden yhteydet varhaislapsuudessa
(2022)
Pro gradu -tutkielmaTunnekylmät piirteet ovat yksi merkittävimpiä myöhempiä käytösongelmia ja antisosiaalisia kehityskulkuja ennustava tekijä. Niitä kuvailevat esimerkiksi vähäinen empatia ja prososiaalisuus, sekä välinpitämättömyys toisen ... -
ESKO Siili –ryhmien vaikuttavuus esikouluikäisten lasten lukivalmiuksien kehitykseen
(2020)
Pro gradu -tutkielmaLukivaikeudet ovat ongelmia lukemisen ja kirjoittamisen oppimisessa ja hallinnassa ja ne vaikuttavat laajasti lapsen kaikkeen oppimiseen. Usein lukivaikeuksien taustalla ovat ongelmat lukivalmiuksissa, eli lukemaan ja ... -
Family communication patterns and adolescent social anxiety: cross-sectional and longitudinal connections
(2022)
Pro gradu -tutkielmaSocial anxiety (SA) is the fear of negative evaluation, criticism or humiliation in social contexts. In its severe, clinical form of Social Anxiety Disorder (SAD), this fear and its compensatory maladaptive avoidance and ...