Romani- ja saamelaistaustaisten lasten ja nuorten kulttuurinen identiteetti ja arvomaailma
Pullinen, Raija (2017)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Pullinen, Raija
2017
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706091909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706091909
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on kuvata romani- ja saamelaistaustaisten lasten ja nuorten käsityksiä heidän omasta kulttuurisesta identiteetistään ja arvoistaan.
Pääasialliset tutkimuskysymykset ovat: Miten romani- ja saamelaistaustaiset lapset ja nuoret kokevat ja ymmärtävät oman kulttuuri-identiteettinsä ja mikä on heille arvokasta elämässä? Minkälaisia kulttuurisen identiteetin ulottuvuuksia romani- ja saamelaistaustaiset lapset ja nuoret nostavat esiin? Mitä mahdollisia ristiriitoja ja haasteita he kokevat oman kulttuurinsa suhteen? Miten he toivovat kulttuuriaan huomioitavan muun yhteiskunnan taholta?
Olen kerännyt tutkimusaineistoni useasta lähteestä. Aineisto koostuu lasten ja nuorten kanssa käydyistä ryhmäkeskusteluista, arvomaailmaa ja identiteettä koskevista kirjoituksista sekä taidepajoissa tehdyistä kuvista. Olen dokumentoinut pukeutumiskulttuuria myös valokuvaamalla.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt etnografista toimintatutkimusta ja osallistuvaa havainnointia sekä ryhmäkeskustelua. Analysoin aineistoa sisällönanalyyttisesti etsimällä usein esiintyviä jäsennystapoja keskittyen kieleen, pukeutumiskulttuuriin ja tapoihin. Tutkija pyrkii laadullisessa sisällönanalyysissa ymmärtämään tutkittavia heidän omasta näkökulmastaan, mikä on ollut myös oman tutkimukseni lähtökohtana.
Tutkimukseni perusteella osallistujat arvostivat omaa kulttuurista taustaansa, vaikka he kokivat sen synnyttävän myös eriarvoisuutta valtaväestön taholta. Perinteisiä arvoja ei tutkimukseni perusteella merkittävästi kyseenalaistettu.
Pääasialliset tutkimuskysymykset ovat: Miten romani- ja saamelaistaustaiset lapset ja nuoret kokevat ja ymmärtävät oman kulttuuri-identiteettinsä ja mikä on heille arvokasta elämässä? Minkälaisia kulttuurisen identiteetin ulottuvuuksia romani- ja saamelaistaustaiset lapset ja nuoret nostavat esiin? Mitä mahdollisia ristiriitoja ja haasteita he kokevat oman kulttuurinsa suhteen? Miten he toivovat kulttuuriaan huomioitavan muun yhteiskunnan taholta?
Olen kerännyt tutkimusaineistoni useasta lähteestä. Aineisto koostuu lasten ja nuorten kanssa käydyistä ryhmäkeskusteluista, arvomaailmaa ja identiteettä koskevista kirjoituksista sekä taidepajoissa tehdyistä kuvista. Olen dokumentoinut pukeutumiskulttuuria myös valokuvaamalla.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt etnografista toimintatutkimusta ja osallistuvaa havainnointia sekä ryhmäkeskustelua. Analysoin aineistoa sisällönanalyyttisesti etsimällä usein esiintyviä jäsennystapoja keskittyen kieleen, pukeutumiskulttuuriin ja tapoihin. Tutkija pyrkii laadullisessa sisällönanalyysissa ymmärtämään tutkittavia heidän omasta näkökulmastaan, mikä on ollut myös oman tutkimukseni lähtökohtana.
Tutkimukseni perusteella osallistujat arvostivat omaa kulttuurista taustaansa, vaikka he kokivat sen synnyttävän myös eriarvoisuutta valtaväestön taholta. Perinteisiä arvoja ei tutkimukseni perusteella merkittävästi kyseenalaistettu.