Matkailun liikkeenjohdon opiskelijan oppimisympäristöt. Tieto- ja viestintätekniikan sekä sosiaalisen median käyttäminen asiantuntijuuden kasvamisessa, matkailualan työssä ja vapaa-ajalla
Lahikainen, Hilkka (2015)
Lahikainen, Hilkka
2015
Ammattikasvatuksen maisteriohjelma - MDP in Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291941
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten ammattikorkeakoulussa opiskelevat, Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelman opiskelijat, kokevat tieto- ja viestintätekniikan sekä sosiaalisen median käytön oppimisen apuna. Tarkemmin tarkastelun kohteina tässä opinnäytteessä olivat oppiminen, tietokoneen käyttötaidot, kokemukset ja odotukset oppimisen suhteen tieto- ja viestintätekniikan sekä sosiaalisen median avulla. Lisäksi tarkasteltiin yksilöä, yhteisöä ja vuorovaikutusta sekä ammattiin kasvamista.
Tutkimukseen osallistui 75 opiskelijaa Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelman vuosiluokilta kaksi ja kolme. Tutkimusaineisto kerättiin HAAGA-HELIAn ammattikorkeakoulussa, Haagan Campuksella Helsingissä loka- ja marraskuussa 2013. Tutkimusmenetelminä olivat kyselyn tekeminen ja teemahaastattelut. Tutkimus on oppimisteoreettinen tutkimus ammattikorkeakoulussa. Tätä tutkimusta jäsensivät kognitiivinen oppimiskäsitys ja kontruktivistinen oppimisteoria. Tutkimuksessa sivuttiin hieman sosiokulttuurista teoriaa. Tutkimus sisältää kvalitatiivisen osuuden ja kvantitatiivisen osuuden. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin tilastotieteen menetelmillä. Tutkimuksen suuntaus on uuspositivistinen ja hypoteesiton, koska tutkimus on kartoittava tutkimus ja silloin ennakko-oletukset eivät ole tarpeellisia. Tutkimuksen avulla kerättyä tietoa voidaan käyttää tulevien koulutuksien suunnitteluun.
Tutkimuksen perusteella oppijat kokivat ensinnäkin olevansa tyytyväisiä siihen, että oppilaitos tarjoaa nykyaikaisia oppimisen tapoja ja tieto- ja viestintätekniikan koettiin edistävän subjektiivista ammatillista oppimista matkailun liikkeenjohdon koulutuksessa. Opiskelijat toivoivat lisää tietoutta uusista kanavista ja niiden käytöstä sekä edelleen monipuolisia oppimismahdollisuuksia ja erilaisia oppimistapoja. Toiseksi tutkimus osoitti, että tietotekniikkaa osataan käyttää hyvin ja suosituimpia kanavia vapaa-ajankäytössä, opiskelussa ja matkailualan työssä ovat tutkimuksen mukaan Internet, Facebook ja You Tube, tekstinkäsittelykanavat sekä opiskeluissa lisäksi Moodle. Kolmanneksi tutkimuksen mukaan sosiaalinen kanssakäyminen ja yhteisöllisyys näyttävät edistävän oppimista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tieto- ja viestintätekniikan sekä sosiaalisen median kanavat ovat käyttökelpoisia ja tarpeellisia opiskelussa, ja niiden oppimista kannattaa tukea, koska ne edistävät oppimista ja asiantuntijuuden kasvamista ammattikorkeakoulussa. Sosiaalinen kanssakäyminen edistää oppimista ja tieto- ja viestintätekniikan sekä sosiaalisen median kanavat ovat hyviä välineitä ryhmätöissä, tehtävien tekemisessä ja yhteydenpidossa harjoitteluaikana.
Tutkimukseen osallistui 75 opiskelijaa Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelman vuosiluokilta kaksi ja kolme. Tutkimusaineisto kerättiin HAAGA-HELIAn ammattikorkeakoulussa, Haagan Campuksella Helsingissä loka- ja marraskuussa 2013. Tutkimusmenetelminä olivat kyselyn tekeminen ja teemahaastattelut. Tutkimus on oppimisteoreettinen tutkimus ammattikorkeakoulussa. Tätä tutkimusta jäsensivät kognitiivinen oppimiskäsitys ja kontruktivistinen oppimisteoria. Tutkimuksessa sivuttiin hieman sosiokulttuurista teoriaa. Tutkimus sisältää kvalitatiivisen osuuden ja kvantitatiivisen osuuden. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin tilastotieteen menetelmillä. Tutkimuksen suuntaus on uuspositivistinen ja hypoteesiton, koska tutkimus on kartoittava tutkimus ja silloin ennakko-oletukset eivät ole tarpeellisia. Tutkimuksen avulla kerättyä tietoa voidaan käyttää tulevien koulutuksien suunnitteluun.
Tutkimuksen perusteella oppijat kokivat ensinnäkin olevansa tyytyväisiä siihen, että oppilaitos tarjoaa nykyaikaisia oppimisen tapoja ja tieto- ja viestintätekniikan koettiin edistävän subjektiivista ammatillista oppimista matkailun liikkeenjohdon koulutuksessa. Opiskelijat toivoivat lisää tietoutta uusista kanavista ja niiden käytöstä sekä edelleen monipuolisia oppimismahdollisuuksia ja erilaisia oppimistapoja. Toiseksi tutkimus osoitti, että tietotekniikkaa osataan käyttää hyvin ja suosituimpia kanavia vapaa-ajankäytössä, opiskelussa ja matkailualan työssä ovat tutkimuksen mukaan Internet, Facebook ja You Tube, tekstinkäsittelykanavat sekä opiskeluissa lisäksi Moodle. Kolmanneksi tutkimuksen mukaan sosiaalinen kanssakäyminen ja yhteisöllisyys näyttävät edistävän oppimista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tieto- ja viestintätekniikan sekä sosiaalisen median kanavat ovat käyttökelpoisia ja tarpeellisia opiskelussa, ja niiden oppimista kannattaa tukea, koska ne edistävät oppimista ja asiantuntijuuden kasvamista ammattikorkeakoulussa. Sosiaalinen kanssakäyminen edistää oppimista ja tieto- ja viestintätekniikan sekä sosiaalisen median kanavat ovat hyviä välineitä ryhmätöissä, tehtävien tekemisessä ja yhteydenpidossa harjoitteluaikana.