Parisuhteeseen saatu tuki lapsen kuoleman jälkeen
Kekäläinen, Piia (2015)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Kekäläinen, Piia
2015
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506241812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506241812
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma koostuu kahdesta osasta. Tutkielman ensimmäinen osa on julkaisuharkintaan lähetetty artikkeli: ”Parisuhteeseen saatu tuki lapsen kuoleman jälkeen” (Kekäläinen P, Kaunonen M & Aho AL), jossa tarkoituksena oli kuvata vanhempien parisuhdetukiverkostoa ja parisuhteeseen saatua tukea lapsen kuoleman jälkeen vanhempien (n=390) näkökulmasta. Tutkimuspyyntö esitettiin surujärjestöjen verkkosivuilla ja jäsenpostituslistalla sekä sellaisilla internetin keskustelupalstoilla, joissa surevat vanhemmat ovat kirjautuneina. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi vanhempiin, kuolleeseen lapseen ja perheeseen liittyviä taustakysymyksiä, sekä kaksi avointa kysymystä liittyen vanhempien tukiverkostoon ja parisuhteeseen saatuun tukeen lapsen kuoleman jälkeen. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisesti sisällönanalyysin avulla ja osittain kvantifioimalla aineisto.
Vanhemmat saivat parisuhteeseensa useimmiten tukea perheeltä ja sukulaisilta, vertaistukijoilta sekä ystäviltä ja läheisiltä. Saatu tuki oli kognitiivista, emotionaalista sekä arkea ja sosiaalisia suhteita ylläpitävää tukea. Kognitiivinen tuki muodostui keskustelutuesta, omaa ymmärrystä laajentavasta tuesta sekä tiedollisesta tuesta. Emotionaalinen tuki sisälsi empatian osoittamista ja läsnäoloa sekä elämässä eteenpäin menemisen tukemista. Arkea ja sosiaalisia suhteita ylläpitävä tuki muodostui arkea helpottavasta tuesta ja sosiaalisen kanssakäymisen tukemisesta. Tulokset osoittivat, että vanhempien parisuhdetukiverkostoon kuuluu erilaisia tuen antajia ja useat vanhemmista saivat tukea eri tahoilta.
Tutkielman toinen osa on yhteenveto-osa, jossa tarkoituksena oli kuvata parisuhteeseen saatua tukea lapsen kuoleman jälkeen isien (n=37) näkökulmasta edellä kuvattua tutkimusaineistoa hyödyntäen. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Isät saivat parisuhteeseensa keskustelutukea, vertaistukea, käytännön apua ja ajallista tukea sekä tunnetukea.
Keskustelutuki sisälsi ammattilaisten kanssa keskustelemista, ammattilaisten antamaa psykologista ja terapeuttista tukea sekä puolison ja läheisten kanssa keskustelemista. Vertaistuki sisälsi vertaistuen saamista itselle ja parisuhteelle sekä vertaisilta tiedon ja tuen saamista internetissä. Käytännön apuun ja ajalliseen tukemiseen kuului puolison kanssa yhteisen ajan antamista, perheen arjessa auttamista ja taloudellista tukemista sekä ystävien ja sukulaisten läsnä olemista elämässä. Tunnetuki sisälsi myötätunnon osoittamista, vahvistavaa tukemista sekä suruun lohdun ja tuen saamista. Tulosten avulla voidaan paremmin tunnistaa ja huomioida isien parisuhteeseen saamaa ja tarvitsemaa tukea lapsen kuoleman jälkeen.
ABSTRACT: Support for parents’ relationship after the death of a child
This Master’s thesis consists of two parts. The first part is a manuscript submitted for review: “Support for parents’ relationship after the death of a child” (Kekäläinen P, Kaunonen M & Aho AL). The purpose of this study was to describe parents’ relationship support network and the support they received for their relationship after the death of a child from the parents’ (n=390) perspective. Request to participate in the study was presented on the websites and members’ mailing lists of grief organizations and also on internet forums where grieving parents are signed in. The data were collected using an electronic questionnaire which consisted of background variables regarding the informant, the deceased child and the family, and two open-ended questions regarding the parents’ support network and support they received for their relationship after the death of a child. The data were analyzed using qualitative inductive content analysis and partly by quantifying the data.
Parents mostly received support for their relationship from family and relatives, peer supporters, friends and loved ones. The support they received was cognitive, emotional, and support to maintain everyday life and social relationships. Cognitive support consisted of conversational support, support to widen their conception, and informational support. Emotional support included displaying empathy, being present and support for moving on. Support to maintaining everyday life and social relationships consisted of support in everyday life and support for social interaction. The results indicated that parents’ support network for their relationship includes diverse supporters and most parents receive support from several sources.
The second part of the master’s thesis is a summary part in which the purpose was to describe the support received for the parents’ relationship after the death of a child from the fathers’(n=37) perspective using the data mentioned above. The data were analyzed using qualitative inductive content analysis. For their relationships the fathers received conversational support, peer support, practical aid and giving time, and also emotional support. Conversational support included conversations with professionals, psychological and therapeutic support given by professionals, and conversations with their spouses and loved ones. Peer support included getting peer support for themselves and for the relationship, and getting information and support on the Internet from peers. Practical aid and giving time included shared time with their spouses, help and financial support in the family’s everyday life, and also friends and relatives being present in their life. Emotional support included showing compassion, empowering support, and solace and support in grief. The results can help recognize and consider the need for support that fathers have for their pair relation after the death of a child.
Vanhemmat saivat parisuhteeseensa useimmiten tukea perheeltä ja sukulaisilta, vertaistukijoilta sekä ystäviltä ja läheisiltä. Saatu tuki oli kognitiivista, emotionaalista sekä arkea ja sosiaalisia suhteita ylläpitävää tukea. Kognitiivinen tuki muodostui keskustelutuesta, omaa ymmärrystä laajentavasta tuesta sekä tiedollisesta tuesta. Emotionaalinen tuki sisälsi empatian osoittamista ja läsnäoloa sekä elämässä eteenpäin menemisen tukemista. Arkea ja sosiaalisia suhteita ylläpitävä tuki muodostui arkea helpottavasta tuesta ja sosiaalisen kanssakäymisen tukemisesta. Tulokset osoittivat, että vanhempien parisuhdetukiverkostoon kuuluu erilaisia tuen antajia ja useat vanhemmista saivat tukea eri tahoilta.
Tutkielman toinen osa on yhteenveto-osa, jossa tarkoituksena oli kuvata parisuhteeseen saatua tukea lapsen kuoleman jälkeen isien (n=37) näkökulmasta edellä kuvattua tutkimusaineistoa hyödyntäen. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Isät saivat parisuhteeseensa keskustelutukea, vertaistukea, käytännön apua ja ajallista tukea sekä tunnetukea.
Keskustelutuki sisälsi ammattilaisten kanssa keskustelemista, ammattilaisten antamaa psykologista ja terapeuttista tukea sekä puolison ja läheisten kanssa keskustelemista. Vertaistuki sisälsi vertaistuen saamista itselle ja parisuhteelle sekä vertaisilta tiedon ja tuen saamista internetissä. Käytännön apuun ja ajalliseen tukemiseen kuului puolison kanssa yhteisen ajan antamista, perheen arjessa auttamista ja taloudellista tukemista sekä ystävien ja sukulaisten läsnä olemista elämässä. Tunnetuki sisälsi myötätunnon osoittamista, vahvistavaa tukemista sekä suruun lohdun ja tuen saamista. Tulosten avulla voidaan paremmin tunnistaa ja huomioida isien parisuhteeseen saamaa ja tarvitsemaa tukea lapsen kuoleman jälkeen.
ABSTRACT: Support for parents’ relationship after the death of a child
This Master’s thesis consists of two parts. The first part is a manuscript submitted for review: “Support for parents’ relationship after the death of a child” (Kekäläinen P, Kaunonen M & Aho AL). The purpose of this study was to describe parents’ relationship support network and the support they received for their relationship after the death of a child from the parents’ (n=390) perspective. Request to participate in the study was presented on the websites and members’ mailing lists of grief organizations and also on internet forums where grieving parents are signed in. The data were collected using an electronic questionnaire which consisted of background variables regarding the informant, the deceased child and the family, and two open-ended questions regarding the parents’ support network and support they received for their relationship after the death of a child. The data were analyzed using qualitative inductive content analysis and partly by quantifying the data.
Parents mostly received support for their relationship from family and relatives, peer supporters, friends and loved ones. The support they received was cognitive, emotional, and support to maintain everyday life and social relationships. Cognitive support consisted of conversational support, support to widen their conception, and informational support. Emotional support included displaying empathy, being present and support for moving on. Support to maintaining everyday life and social relationships consisted of support in everyday life and support for social interaction. The results indicated that parents’ support network for their relationship includes diverse supporters and most parents receive support from several sources.
The second part of the master’s thesis is a summary part in which the purpose was to describe the support received for the parents’ relationship after the death of a child from the fathers’(n=37) perspective using the data mentioned above. The data were analyzed using qualitative inductive content analysis. For their relationships the fathers received conversational support, peer support, practical aid and giving time, and also emotional support. Conversational support included conversations with professionals, psychological and therapeutic support given by professionals, and conversations with their spouses and loved ones. Peer support included getting peer support for themselves and for the relationship, and getting information and support on the Internet from peers. Practical aid and giving time included shared time with their spouses, help and financial support in the family’s everyday life, and also friends and relatives being present in their life. Emotional support included showing compassion, empowering support, and solace and support in grief. The results can help recognize and consider the need for support that fathers have for their pair relation after the death of a child.