Tietohallinnon häiriönhallinnan käytännön uudistaminen - case Laboratorioyritys
Kurimo, Sari (2015)
Kurimo, Sari
2015
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506111672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506111672
Tiivistelmä
Tietojärjestelmien tai tietotekniikan häiriötilanteet voivat vaarantaa potilaan hengen. Terveydenhuollon tietojärjestelmien toiminnan varmistaminen ja ongelmatilanteissa nopean ratkaisun löytyminen ja tilanteesta tiedottaminen ovat tärkeä osa laboratorion palveluja.
Tutkin suomalaiseen laboratorioyritykseen kehitettyä ja käyttöön otettua häiriönhallintaprosessia ja siinä tuotettujen aineistojen toimivuutta ennen ja jälkeen prosessin käyttöönottamisen. Prosessin toimivuuden lisäksi arvioin, miten tietohallinnon organisaation muisti vaikutti uuden prosessin käyttöönottoon ja toimintaan.
Tutkimusmenetelmänä oli case-tyyppinen pitkittäistutkimus, jonka tuloksia arvioitiin suunnittelutieteellisen menetelmän keinoin. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin tietohallinnon työntekijöiden teemahaastatteluilla.
Tutkielman tuloksena syntyi laboratorioyrityksen häiriönhallinnan prosessissa tarvittavien tietojen kooste. Tiedon läpinäkyvyys, selkeät vastuut ja roolit nousivat tärkeiksi tekijöiksi, jotta uusi prosessi toimii ja pysyy elinvoimaisena myös käyttöönoton jälkeen. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös muilla toimialoilla.
Tutkin suomalaiseen laboratorioyritykseen kehitettyä ja käyttöön otettua häiriönhallintaprosessia ja siinä tuotettujen aineistojen toimivuutta ennen ja jälkeen prosessin käyttöönottamisen. Prosessin toimivuuden lisäksi arvioin, miten tietohallinnon organisaation muisti vaikutti uuden prosessin käyttöönottoon ja toimintaan.
Tutkimusmenetelmänä oli case-tyyppinen pitkittäistutkimus, jonka tuloksia arvioitiin suunnittelutieteellisen menetelmän keinoin. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin tietohallinnon työntekijöiden teemahaastatteluilla.
Tutkielman tuloksena syntyi laboratorioyrityksen häiriönhallinnan prosessissa tarvittavien tietojen kooste. Tiedon läpinäkyvyys, selkeät vastuut ja roolit nousivat tärkeiksi tekijöiksi, jotta uusi prosessi toimii ja pysyy elinvoimaisena myös käyttöönoton jälkeen. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös muilla toimialoilla.