Att skriva en stilistiskt fungerande brukstext på svenska : en studie av genrekompetens i svenska språket hos finska universitetsstudenter
Heikkilä, Elli (2015)
Heikkilä, Elli
2015
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505251516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505251516
Tiivistelmä
Lyhyiden kommunikatiivisten tekstien kirjoittamisen taitoa tarvitaan usein työelämässä.
Tarve kirjoittaa esimerkiksi sähköposti ruotsin kielellä saattaa tulla ajankohtaiseksi
työelämässä, ja siksi tällaisten tekstien kirjoittamista harjoitellaan myös ruotsin kielen
kurssilla, joka kuuluu kaikkien yliopisto-opiskelijoiden kieliopintoihin. Tekstin
kirjoittamisessa täytyy kuitenkin ottaa huomioon monia asioita, joista keskeinen on tekstin
tyyli. Tyyli tarkoittaa esittämisen tapaa tai ilmaisun muotoa ja on oleellinen osa tekstin
välityksellä tapahtuvaa kommunikaatiota.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen on suomalaisten yliopistoopiskelijoiden genrekompetenssi ruotsin kielessä, kun on kyse lyhyiden kommunikatiivisten
tekstien kirjottamisesta. Tarkastelen genrekompetenssia tyylin käsitteen avulla. Tutkimuksen
tavoitteena on selvittää, miltä tyyli näyttää tekstin eri tasoilla ja miten eri tasot toimivat
keskenään tyylillisesti. Toisaalta tavoitteena on myös tarkoitukseen sopivan metodin
kehittäminen, sillä selkeää metodia yliopisto-opiskelijoiden genrekompetenssin tutkimiseen
heidän kirjoittamiensa tekstien pohjalta ei ollut olemassa.
Aineistona tässä tutkimuksessa ovat ruotsinkieliset sähköpostiviestit, joita ovat kirjoittaneet
opiskelijat useasta eri opetusryhmästä Tampereen yliopiston Kielikeskuksen järjestämällä
ruotsin kielen kurssilla. Tutkimusaineisto käsittää yhteensä 16 tekstiä, jotka on kirjoitettu
syyslukukaudella 2013. Tutkin tekstien tyyliä tekstuaalisen, ideationaalisen ja
interpersonaalisen tason ja tyylipiirteiden avulla, joita tarkastelen sekä erikseen että toisiinsa
vertaillen kussakin aineiston tekstissä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että yliopisto-opiskelijoiden genrekompetenssi lyhyen
kommunikatiivisen tekstin kirjoittamisessa ruotsin kielellä oli vaihteleva. Suurin osa kirjoitti
tyylillisesti eheän tekstin, jonka tyyli oli johdonmukainen alusta loppuun. Toisaalta ne tekstit,
joiden tyyli ei ollut johdonmukainen, sisälsivät suuria tyylillisiä vaihteluja tekstin sisällä.
Keskeisimpiä tällaisista vaihteluista oli tyylin vaihtelu hyvin muodollisesta tyylistä
epämuodolliseen. Tutkimuksen avulla kehitin myös menetelmää tutkia genrekompetenssia vieraskielisten lyhyiden kommunikatiivisten tekstien pohjalta tyylin käsitteen avulla.
Tarve kirjoittaa esimerkiksi sähköposti ruotsin kielellä saattaa tulla ajankohtaiseksi
työelämässä, ja siksi tällaisten tekstien kirjoittamista harjoitellaan myös ruotsin kielen
kurssilla, joka kuuluu kaikkien yliopisto-opiskelijoiden kieliopintoihin. Tekstin
kirjoittamisessa täytyy kuitenkin ottaa huomioon monia asioita, joista keskeinen on tekstin
tyyli. Tyyli tarkoittaa esittämisen tapaa tai ilmaisun muotoa ja on oleellinen osa tekstin
välityksellä tapahtuvaa kommunikaatiota.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen on suomalaisten yliopistoopiskelijoiden genrekompetenssi ruotsin kielessä, kun on kyse lyhyiden kommunikatiivisten
tekstien kirjottamisesta. Tarkastelen genrekompetenssia tyylin käsitteen avulla. Tutkimuksen
tavoitteena on selvittää, miltä tyyli näyttää tekstin eri tasoilla ja miten eri tasot toimivat
keskenään tyylillisesti. Toisaalta tavoitteena on myös tarkoitukseen sopivan metodin
kehittäminen, sillä selkeää metodia yliopisto-opiskelijoiden genrekompetenssin tutkimiseen
heidän kirjoittamiensa tekstien pohjalta ei ollut olemassa.
Aineistona tässä tutkimuksessa ovat ruotsinkieliset sähköpostiviestit, joita ovat kirjoittaneet
opiskelijat useasta eri opetusryhmästä Tampereen yliopiston Kielikeskuksen järjestämällä
ruotsin kielen kurssilla. Tutkimusaineisto käsittää yhteensä 16 tekstiä, jotka on kirjoitettu
syyslukukaudella 2013. Tutkin tekstien tyyliä tekstuaalisen, ideationaalisen ja
interpersonaalisen tason ja tyylipiirteiden avulla, joita tarkastelen sekä erikseen että toisiinsa
vertaillen kussakin aineiston tekstissä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että yliopisto-opiskelijoiden genrekompetenssi lyhyen
kommunikatiivisen tekstin kirjoittamisessa ruotsin kielellä oli vaihteleva. Suurin osa kirjoitti
tyylillisesti eheän tekstin, jonka tyyli oli johdonmukainen alusta loppuun. Toisaalta ne tekstit,
joiden tyyli ei ollut johdonmukainen, sisälsivät suuria tyylillisiä vaihteluja tekstin sisällä.
Keskeisimpiä tällaisista vaihteluista oli tyylin vaihtelu hyvin muodollisesta tyylistä
epämuodolliseen. Tutkimuksen avulla kehitin myös menetelmää tutkia genrekompetenssia vieraskielisten lyhyiden kommunikatiivisten tekstien pohjalta tyylin käsitteen avulla.