Tietohallinto murroksessa – kuluttajistumisen vaikutus organisaation ICT-ympäristöön
Summanen, Sami (2015)
Summanen, Sami
2015
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505081395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505081395
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään erityisesti ICT-alaa ravistelevaa kuluttajistumisilmiötä, jossa organisaatioiden tietotekniseen ympäristöön ilmaantuu tyypillisesti edullisia, mutta alun perin kuluttajamarkkinoille suunniteltuja laitteita ja ohjelmistoja. Ilmiö on alkanut jo IBM PC:n julkistamisen jälkeen 1980-luvulla, mutta kiihtynyt merkittävästi viimeaikaisen nopean langattoman teknologian ja mobiililaitteiden kehityksen myötä.
Kuluttajateknologian työntyminen osaksi organisaatioiden IT-infrastruktuuria aiheuttaa huomattavia haasteita ja muutostarpeita tapaan, jolla tietohallinto suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää tietojärjestelmiä. Samalla IT-infrastruktuuriin voi tulla merkittäviä lisäpanostustarpeita. Myös organisaatioihin kohdistuvat uhkakuvat muuttuvat kuluttajistumisen muuttaessa radikaalisti tapaa, jolla työtä tehdään organisaation perinteisen tietoverkon ulkopuolella.
Tietotekniikan yleisesti hyväksyttyjen käytäntöjen mukaista on ollut jo pitkään vakioida IT-infrastruktuuri mahdollisimman pitkälle kustannushyötyjen, toiminnan tehostamisen ja ylläpitämisen helpottamisen vuoksi. Tietojärjestelmiin ja erityisesti loppukäyttäjien käyttämiin laitteisiin liittyvä kuluttajistuminen aiheuttaa merkittäviä muutospaineita tähän vakiintuneeseen käytäntöön.
Tässä tutkielmassa luodaan katsaus kuluttajistumisen historiaan ja arvioituun tulevaisuuteen sekä pohditaan sen tuomia positiivisia vaikutuksia ja ongelmia. Lisäksi esitellään mahdollisia keinoja ja teknisiä ratkaisuja, joilla ilmiölle tyypilliset sudenkuopat voidaan välttää.
Tutkielma pohjautuu kirjallisuuteen sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin ja tehtyihin havaintoihin pitkän työuran aikana.
Tutkielmassa havaitaan, että valtaosaan kuluttajistumisilmiön tuomista haasteista löytyy jo niin teknisiä kuin hallinnollisia ratkaisuja, mutta näiden hyödyntäminen voi käydä organisaatiolle kalliiksi.
Kuluttajateknologian työntyminen osaksi organisaatioiden IT-infrastruktuuria aiheuttaa huomattavia haasteita ja muutostarpeita tapaan, jolla tietohallinto suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää tietojärjestelmiä. Samalla IT-infrastruktuuriin voi tulla merkittäviä lisäpanostustarpeita. Myös organisaatioihin kohdistuvat uhkakuvat muuttuvat kuluttajistumisen muuttaessa radikaalisti tapaa, jolla työtä tehdään organisaation perinteisen tietoverkon ulkopuolella.
Tietotekniikan yleisesti hyväksyttyjen käytäntöjen mukaista on ollut jo pitkään vakioida IT-infrastruktuuri mahdollisimman pitkälle kustannushyötyjen, toiminnan tehostamisen ja ylläpitämisen helpottamisen vuoksi. Tietojärjestelmiin ja erityisesti loppukäyttäjien käyttämiin laitteisiin liittyvä kuluttajistuminen aiheuttaa merkittäviä muutospaineita tähän vakiintuneeseen käytäntöön.
Tässä tutkielmassa luodaan katsaus kuluttajistumisen historiaan ja arvioituun tulevaisuuteen sekä pohditaan sen tuomia positiivisia vaikutuksia ja ongelmia. Lisäksi esitellään mahdollisia keinoja ja teknisiä ratkaisuja, joilla ilmiölle tyypilliset sudenkuopat voidaan välttää.
Tutkielma pohjautuu kirjallisuuteen sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin ja tehtyihin havaintoihin pitkän työuran aikana.
Tutkielmassa havaitaan, että valtaosaan kuluttajistumisilmiön tuomista haasteista löytyy jo niin teknisiä kuin hallinnollisia ratkaisuja, mutta näiden hyödyntäminen voi käydä organisaatiolle kalliiksi.