Batman-elokuva modernin ja postmodernin aikakauden taitekohdassa, 1989 -2012 : I lost many assumptions about the simple nature of right and wrong
Iso-Koivisto, Pekko (2015)
Iso-Koivisto, Pekko
2015
Sosiologia - Sociology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504201321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504201321
Tiivistelmä
Tässä aikalaisanalyyttisessa tutkielmassa esitän Batman-elokuvien ilmentävän teknologis-taloudellis-kulttuuris-poliittisten murrosten johdosta tapahtunutta postmodernin kokemusmaailman muutosta länsimaisten yhteiskuntien hallitsevaksi kokemusmaailmaksi.
Analysoin länsimaisen kokemusmaailman muutosta tulkitsemalla Batman-elokuvien kerronnassa tapahtuvaa muutosta. Aineistoni koostuu seitsemästä vuosien 1989 2012 välillä tuotetusta elokuvasta. Tutkin Batman-elokuvia genreteoreettisesta näkökulmasta yleisön käsityksiä ilmentävinä genre-elokuvina.
Tulkitsen Batman-elokuvia myyttisinä hyvän ja pahan kategorioita symboloivina kertomuksina. Tutkielmassa esitän myytin olevan kertomuksen sosiaalisesti jaettu tulkinnallinen ulottuvuus. Käsitykseni myytistä pohjautuu ennen kaikkea Claude Lévi-Straussin, Roland Barthesin ja Paul Ricoeurin teorioihin myytistä.
Myytin ja genren käsitteiden lisäksi hyödynnän elokuva-aineiston tulkinnassa valtavirtaelokuvan esittämiskonventioita sekä Aristoteleen tragedista kerrontaa käsittelevää kirjallisuutta.
Analysoin länsimaisen kokemusmaailman muutosta tulkitsemalla Batman-elokuvien kerronnassa tapahtuvaa muutosta. Aineistoni koostuu seitsemästä vuosien 1989 2012 välillä tuotetusta elokuvasta. Tutkin Batman-elokuvia genreteoreettisesta näkökulmasta yleisön käsityksiä ilmentävinä genre-elokuvina.
Tulkitsen Batman-elokuvia myyttisinä hyvän ja pahan kategorioita symboloivina kertomuksina. Tutkielmassa esitän myytin olevan kertomuksen sosiaalisesti jaettu tulkinnallinen ulottuvuus. Käsitykseni myytistä pohjautuu ennen kaikkea Claude Lévi-Straussin, Roland Barthesin ja Paul Ricoeurin teorioihin myytistä.
Myytin ja genren käsitteiden lisäksi hyödynnän elokuva-aineiston tulkinnassa valtavirtaelokuvan esittämiskonventioita sekä Aristoteleen tragedista kerrontaa käsittelevää kirjallisuutta.